Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-04, 17:23
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Har sneglat år Ubuntu-hållet ända sedan 7.1 släpptes, men då kritiken och omdömena om det här med att byta till Linux varit minst sagt blandad så har jag varit skeptisk. Visst - Backtrack-cd'n har jag ju använt i min kamp mot wep-skyddade routrar, men det är typ allt.

Så installerade jag då VMware igår, och tänkte att jag då får en möjlighet att växla lite fram och tillbaka, provköra Ubuntu parallellt med att jag behåller XP.
(jag vet - ubuntu kan köras från cd, men känns inte som ett alternativ)

Jag hann köra ungefär 10 minuter innan jag blev ombedd att plocka fram en kommandotolk första gången. Det gällde VMware tools, och det skulle konfigureras och installeras blablabla.. allt enligt ett dokument på Ubuntuforums. Den sista kommandoraden av tre - den som skulle göra själva installationen resulterade i en blinkande prompt. Ingenting mer.. ingenting som sa att jag gjort nåt fel, ingenting som tipsade om att "nu händer det grejjor, vänta ett tag så är det snart klart". Den bara stod där och blinkade.

Okej tänkte jag, jag ger det lite tid. Datorn var trött efter en lång dag, och allt gick inte sådär våldsamt snabbt (XP i Microsoft Virtual PC under XP gick snabbare). Jag lämnade datorn, och i morse när jag kom tillbaka stod det fortfarande och blinkade.

Jag har pillat med datorer i sedan -96 och under den tiden har jag nog suttit med dosprompt eller annan typ av "kommandotolk" max en timme totalt, varav ett par få minuter de senaste 6-7 åren. Ska jag behöva anpassa mig till en tillvaro av kommandotolkar igen?

Okej, nu kan man ju tycka att jag inte ska skylla på Ubuntu för att min installation av VMware tools inte funkade, liksom vissa säger att man inte ska skylla på Linux för att flash är klurigt att få att fungera. Men för mig spelar det ingen roll om problemet innebär att jag inte kommer vidare. (Bensin, bromsar, kylarvätska, punktering - det rullar inte framåt oavsett vad som är felet) Det känns ofelbart som det är ett steg tillbaka att behöva knappa långa bokstavsharanger jag inte begriper igen..

Det sägs att XP ska hålla ett par år till, kanske är Ubuntu eller nån annan dist lika kommandotolksfri som Windows är idag när det väl är dags att pensinera, men just nu känns det inte som om min tid inkluderar mer än de 10 minuter jag gav det igår..

Du ska nog hålla dig till XP, ger du inte ett OS mer än 10 miuter så får du nog erkänna dig windowsifierad för gott.
Lycka till med XP.
Citera
2008-02-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag är seriös och bor i grottan där man inte anser religion och ideologi vara viktigare än funktionalitet.

Precis lika ingorant som den som definierar sin frihet i form av öppen källkod.
Fri programvara är inte religion. Ideologi går dock före funktionalitet.

Pratar du om Open Source eller att källkoden är tillgänglig?
Citera
2008-02-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Nu är du full eller?
Inget proprrietärt installeras i nån av de ovanstående om du som användare inte väljer att göra så. Det gäller även Stallman distros, eller hur?
De är bara fria så länge du inte installerar proprietär mjukvara vilket du kan välja att göra i Stallman distros med, eller hur?
Nej, inget proprietärt installeras om man inte väljer det i dem. I "Stallmans distros" kan man inte ens välja det i reposarna dock. Det är en skillnad alltså.
Man kan installera proprietär programvara i "Stallmans distros" också men inte via repositories. Om det finns proprietär programvara i repositories så uppmuntras användaren till att installera proprietär programvara som t.ex. i Ubuntu eller Debian.
Citera
2008-02-04, 17:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Fri programvara är inte religion. Ideologi går dock före funktionalitet.

Pratar du om Open Source eller att källkoden är tillgänglig?
Gränsen mellan religion och ideologi är hårfin ibland. Ofta handlar det om irrationellt beteende baserat på en inre övertygelse. För min del så struntar jag i om källkoden är öppen eller om GPL följs eller om jag bara på ett eller annat sätt fixar ett program som gör det jag vill. Enda gången det spelar roll är om jag behöver det i min yrkesroll, men även då finns oftast fullgoda gratisalternativ vars licenser tillåter professionellt bruk.
Citera
2008-02-04, 17:47
Medlem
Citat:
Gränsen mellan religion och ideologi är hårfin ibland. Ofta handlar det om irrationellt beteende baserat på en inre övertygelse. För min del så struntar jag i om källkoden är öppen eller om GPL följs eller om jag bara på ett eller annat sätt fixar ett program som gör det jag vill. Enda gången det spelar roll är om jag behöver det i min yrkesroll, men även då finns oftast fullgoda gratisalternativ vars licenser tillåter professionellt bruk.
Jasså. Men om jag säger som så att användarna tjänar på om programvaran är fri då? Du menar väl inte att proprietär programvara är ett bättre alternativ? Det finns inga fördelar med att programvaran ska vara proprietär.
Citera
2008-02-04, 18:25
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Man kan installera proprietär programvara i "Stallmans distros" också men inte via repositories. Om det finns proprietär programvara i repositories så uppmuntras användaren till att installera proprietär programvara som t.ex. i Ubuntu eller Debian.

Så det är där skon klämmer? Att om nån har en laptop med ett visst trådlöst nätverkskort utan fria drivisar så meddelas användaren om att du kan få igång det genom att installera drivisar som är ofria, är det problemet?

Hur ska användaren få tillgång till det trådlösa nätverket i en Stallman distro med samma laptop?
Citera
2008-02-04, 18:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jasså. Men om jag säger som så att användarna tjänar på om programvaran är fri då? Du menar väl inte att proprietär programvara är ett bättre alternativ? Det finns inga fördelar med att programvaran ska vara proprietär.
Jag menar att mjukvara inte per automatik blir bättre av att den är öppen. Den typen av generalisering visar bara på trångsinthet och ovilja att ifrågasätta sina egna principer och tankar.
Citera
2008-02-05, 14:55
Medlem
Jag kör enbart med Linux numera (Ubuntu) visserligen saknas ett o annat, men den är helt klart snabbare, stabilare och säkrare än win xp.

mesta tiden som går åt vid användning av win är tex, defragmentering, söka efter virus, scanna efter spyware, osv. win är väl helt ok om man gillar att den slukar maskinens alla resurser på onödiga procceser.

Linux är inte lätt, men det kanske av en anledning...
Citera
2008-02-05, 15:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Jag kör enbart med Linux numera (Ubuntu) visserligen saknas ett o annat, men den är helt klart snabbare, stabilare och säkrare än win xp.

mesta tiden som går åt vid användning av win är tex, defragmentering, söka efter virus, scanna efter spyware, osv. win är väl helt ok om man gillar att den slukar maskinens alla resurser på onödiga procceser.

Linux är inte lätt, men det kanske av en anledning...
Det får nog stå för dig i så fall. Hos mig står det fortfarande 0-0 mellan NT/XP/Vista och Debian både vad det gäller virus och spyware. Lägger du tid på defragmentering så har du nog gjort något fel, för det brukar sköta sig självt rätt bra.
Citera
2008-02-05, 15:26
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Det får nog stå för dig i så fall. Hos mig står det fortfarande 0-0 mellan NT/XP/Vista och Debian både vad det gäller virus och spyware. Lägger du tid på defragmentering så har du nog gjort något fel, för det brukar sköta sig självt rätt bra.
Du får mycket spyware och virus på din debianburk? Jaså.
Citera
2008-02-05, 15:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Du får mycket spyware och virus på din debianburk? Jaså.
Exakt lika mycket som jag får på min Windowsburk. Lustigt sammanträffande?
Citera
2008-02-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Så det är där skon klämmer? Att om nån har en laptop med ett visst trådlöst nätverkskort utan fria drivisar så meddelas användaren om att du kan få igång det genom att installera drivisar som är ofria, är det problemet?

Hur ska användaren få tillgång till det trådlösa nätverket i en Stallman distro med samma laptop?
Ja, det är problemet. Det går inte. Därför ska man tänka sig för innan man köper nåt sånt. Man kan skita i att bry sig och låta företagen göra hur de vill men jag anser att det är bäst att bojkotta sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in