Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-25, 15:56
  #1
Medlem
ozcs avatar
Ja, nu är det så att jag står i valet och kvalet över vilken lagbok jag skall inhandla. JIKen har precis dragit igång så den måste inhandlas på måndag.
Rent spontant känns det ju som att den blåa är ett självklart val. Men vad säger ni som har koll på läget?
Citera
2008-01-25, 16:00
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Den gröna är minst till formatet, den blå är något större men har å andra sidan relevant praxis till lagrummen, den röda är klart störst och har dessutom kortare referat till relevant praxis. Till JIK fungerar grön alldeles utmärkt! kommer du fortsätta med fler juridiska kurser så bör du fundera på en blå dock, den röda är vansinnigt otymplig så den går bort för mig.
Citera
2008-01-25, 16:04
  #3
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Den gröna är minst till formatet, den blå är något större men har å andra sidan relevant praxis till lagrummen, den röda är klart störst och har dessutom kortare referat till relevant praxis. Till JIK fungerar grön alldeles utmärkt! kommer du fortsätta med fler juridiska kurser så bör du fundera på en blå dock, den röda är vansinnigt otymplig så den går bort för mig.

Har precis hoppat på programmet. Så då får det väl bli en blå, även om 1650:- gör en del hål i kassan
Citera
2008-01-25, 16:05
  #4
Medlem
Veyrons avatar
Ska du bara läsa JIK:en behöver du ju knappast köpa en ny för så mycket pengar. Ta förra årets för 300 kronor i stället!
Citera
2008-01-25, 16:10
  #5
Medlem
tältpinnes avatar
Ahh du tänkte ta dig in bakvägen. Köp en blå då. Du kan få min blå 05a om du vill vänta tills priset sjunker på 08an annars.
Citera
2008-01-25, 16:24
  #6
Medlem
en svensk tigers avatar
Köp en blå 07, jag vet inte om de har sänkt priset än, om priset inte ännu är sänkt så bör det göras inom någon vecka om jag inte missminner mig. Bör kosta runt en 700 kronor för förra årets upplaga vilket i de absolut flesta fall är fullt tillräckligt. Nu kan man naturligtvis köra på den gröna också, kanske mest är en vanesak. Själv så har jag alltid haft den blåa och alltid upplevt den som överlägsen den gröna med undantag för priset då. Den röda tycker jag har ett konstigt upplägg och är på tok för otymplig för min smak.

Lycka till med valet och studierna.

/en svensk tiger
Citera
2008-01-25, 17:37
  #7
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
Köp en blå 07, jag vet inte om de har sänkt priset än, om priset inte ännu är sänkt så bör det göras inom någon vecka om jag inte missminner mig. Bör kosta runt en 700 kronor för förra årets upplaga vilket i de absolut flesta fall är fullt tillräckligt. Nu kan man naturligtvis köra på den gröna också, kanske mest är en vanesak. Själv så har jag alltid haft den blåa och alltid upplevt den som överlägsen den gröna med undantag för priset då. Den röda tycker jag har ett konstigt upplägg och är på tok för otymplig för min smak.

Lycka till med valet och studierna.

/en svensk tiger

tack, känns som att det kommer att behövas. Kom på att jag fyller år snart, så jag önskar mig helt sonika den blå -08 av mor och far
Citera
2008-01-25, 18:53
  #8
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozc
tack, känns som att det kommer att behövas. Kom på att jag fyller år snart, så jag önskar mig helt sonika den blå -08 av mor och far


Ok, själv skulle jag dock köpt 2007 års utgåva och spendera tusenlappen i mellanskillad på något roligare.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9139011895
Citera
2008-01-25, 19:36
  #9
Medlem
Köp 2007 års version och lägg mellanskillnaden på att gå med i Jusek (200:-) så du kan köpa Karnov för 295:- (ord. pris 7000:-). Varje § är kommenterad i denna och detta gör att du ofta slipper bläddra i kurslitteraturen när du har svårt att förstå någon lagtext. Den ger också djupare förståelse och ökar den juridiska allmänbildningen.

Men du behöver ändå den vanliga lagboken pga du inte får ha med Karnov på tentan.

http://www.thomsonfakta.se/juridik/s....aspx&sida=KIP
Citera
2008-01-25, 21:15
  #10
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Köp 2007 års version och lägg mellanskillnaden på att gå med i Jusek (200:-) så du kan köpa Karnov för 295:- (ord. pris 7000:-). Varje § är kommenterad i denna och detta gör att du ofta slipper bläddra i kurslitteraturen när du har svårt att förstå någon lagtext. Den ger också djupare förståelse och ökar den juridiska allmänbildningen.

Men du behöver ändå den vanliga lagboken pga du inte får ha med Karnov på tentan.

http://www.thomsonfakta.se/juridik/s....aspx&sida=KIP

Jo, Karnov är iofs fint men det är definitivt inte någon uttömmande källa, dessutom så är det fullkomligt omöjligt att släpa med sig de tre banden utan att fördärva ryggen totalt.

Min favorit som jag tycker fullkomligt utklassar Karnov är Nordstedt elektroniska Zeteo, där finns det mesta man kan önska och har hjälpt mig lösa åtskilliga juridiska spörsmål där Karnov på sin höjd skulle ge en fingervisning.
Citera
2008-01-25, 21:25
  #11
Medlem
Impalers avatar
Nån som vet vart man kan köpa den gröna lagboken från 2007?
Citera
2008-01-25, 22:19
  #12
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Nån som vet vart man kan köpa den gröna lagboken från 2007?

Den verkar vara slut på de största online bokhandlarna och den är dessutom slut på förlaget så det går inte att beställa. Bästa tipset är väl att kolla i den lokala bokhandeln och se om de har kvar några som ligger och dammar. Annars så är det inte så stor prisskillnad på 2007 och 2008 när det gäller den gröna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback