Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-25, 22:28
  #13
Medlem
Sordids avatar
Lagböckerna blir billigare från förlagen i augusti vart år.
Citera
2008-01-25, 23:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
Jo, Karnov är iofs fint men det är definitivt inte någon uttömmande källa, dessutom så är det fullkomligt omöjligt att släpa med sig de tre banden utan att fördärva ryggen totalt.

Min favorit som jag tycker fullkomligt utklassar Karnov är Nordstedt elektroniska Zeteo, där finns det mesta man kan önska och har hjälpt mig lösa åtskilliga juridiska spörsmål där Karnov på sin höjd skulle ge en fingervisning.

På JIK:en lär man sig grundläggande juridiska begrepp och övar sig i att läsa lagtext och kunna tillämpa detta på enkla, klara fall. Man har alltså mer nytta av fingervisningar än av utömliga källor.

För 295:- är det Sveriges bästa studenterbjudande, knappt att de får igen pengarna för frakten för den här kolossen.
Citera
2008-01-26, 00:06
  #15
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
För 295:- är det Sveriges bästa studenterbjudande, knappt att de får igen pengarna för frakten för den här kolossen.

Jo jag tycker också att Karnov för 300 kr är ett fynd, jag har själv banden. Dock så är Zeteo, likt Karnov, gratis för studenter på UU och då är min högst subjektiva åsikt att Zeteo är bättre.
Citera
2008-05-19, 18:30
  #16
Medlem
Varnims avatar
Nu är det min tur att skaffa sig en lagbok. Ska läsa en sommarkurs i Juridisk Grundkurs. Jag tror mig ha förstått att både den gröna och blå är lagböcker men att den gröna av någon anledning är mindre (täcker kanske inte alla områden?). För inte kan det väl vara så att jag ska behöva köpa båda två? Litteraturlistan säger följande sak:

Citat:
Lindbom & Nordback Svensk lag 2008 11u. (grön) ”lilla lagboken”



2008 års lagbok. Har du äldre lagbok måste du själv komplettera denna med ny lagtext från Svensk författningssamling (SFS). Alternativt kan aktuell lagtext hämtas hem från Internet, www.riksdagen.se.

Så är det bara att köpa den gröna 2008:an på Adlibris eller kan jag med fördel leta efter en äldre även här?
Citera
2010-03-31, 21:01
  #17
Medlem
Clay79s avatar
Ska köpa en lagbok.

Antingen blir det 2009 års blå lagbok för typ 760:- eller den gröna för år 2010 för 615:-kr...
Ska läsa JÖK... Funderat på att kanske läsa mer juridik sen men inga konkreta planer på det...


Vad är skillnaden på dessa böcker och vilken bör jag välja?
Citera
2010-04-01, 13:02
  #18
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Ska köpa en lagbok.

Antingen blir det 2009 års blå lagbok för typ 760:- eller den gröna för år 2010 för 615:-kr...
Ska läsa JÖK... Funderat på att kanske läsa mer juridik sen men inga konkreta planer på det...


Vad är skillnaden på dessa böcker och vilken bör jag välja?

Ska du läsa vidare rekommenderar jag den blå. Annars är den röda bra men lite annorlunda uppbyggd. Köp all studentlitteratur på http://bokshopen.lycknis.se/, de är billigast. Begagnat på www.kurslitteratur.se. Finns även färdiga flikar att köpa i bokhandlar som är smidiga och håller bra. Finns flikar (U-tab) för alla lagböckerna samt flikar som du skriver själv. Flikarna kan även köpas här http://www.dorema.se/swe/. Ingen erfarenhet av den gröna, knappt någon som har den heller, inte i Lund iaf. Ska du läsa i höst så kommer 2010 års upplaga av den blå till bra pris. Skulle någon lag vara ny så tror jag du får ha med dig okommenterad lagtext.
Citera
2010-12-21, 23:41
  #19
Medlem
eXtremos avatar
Ber om ursäkt för denna bump, men jag hittade någonting intressant i denna tråd som jag gärna vill få svar på.

Jag har varit inne och kollat på Jusek:s hemsida för att hitta detta förmånliga erbjudande, men jag hittar inte någon information om att man kan köpa Karnov för 295:- och få det hemskickat. Det jag hittar är att man får tillgång till Karnov på internet, alltså precis vad jag kommer få då jag skall studera vid UU.

Anledningen till att Karnov i bokform skulle vara bra är då man kan göra markeringar i texten när man studerar och lätt sätta bokmärken. Det är förvisso inte nödvändigt, men verkar väldigt behändigt när det kan (kunde?) köpas så billigt.

Är detta erbjudande ickeexisterande idag eller är jag för dålig på att söka?

Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Köp 2007 års version och lägg mellanskillnaden på att gå med i Jusek (200:-) så du kan köpa Karnov för 295:- (ord. pris 7000:-). Varje § är kommenterad i denna och detta gör att du ofta slipper bläddra i kurslitteraturen när du har svårt att förstå någon lagtext. Den ger också djupare förståelse och ökar den juridiska allmänbildningen.

Men du behöver ändå den vanliga lagboken pga du inte får ha med Karnov på tentan.

http://www.thomsonfakta.se/juridik/s....aspx&sida=KIP
Citera
2010-12-21, 23:54
  #20
Avstängd
Hermesetass avatar
Jag skulle säga den blå är att föredra. Visserligen lite knepigare att hitta än i exempelvis den röda men man lär sig. Både polismyndigheterna och åklagare/advokat+ andra juridiska instanser kör med den blåa och är man då van vid den röda kan man få det tungt att "lära om " sig.
Citera
2010-12-29, 13:14
  #21
Medlem
eXtremos avatar
Hittade detta på Familjeliv i en tråd där man diskuterade vilken lagbok som var att föredra.

Citat:
Efter några terminer in på juristprogrammet kom jag fram till att det mest bekväma, prisvärda och praktiska var att skriva ut lagarna från internet och betala tio kronor för att få dem inbunden till ett häfte på universitetet.

Det är mycket lättare att göra noteringar i marginalen, tar mycket mindre plats, lättare att bära med sig, billigare och du får den senaste versionen. Har du tillgång till Karnov kan du dessutom skriva ut med lagkommentarer.

Vad säger ni om detta?
Citera
2010-12-29, 14:43
  #22
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hittade detta på Familjeliv i en tråd där man diskuterade vilken lagbok som var att föredra.

Citat:
Efter några terminer in på juristprogrammet kom jag fram till att det mest bekväma, prisvärda och praktiska var att skriva ut lagarna från internet och betala tio kronor för att få dem inbunden till ett häfte på universitetet.

Det är mycket lättare att göra noteringar i marginalen, tar mycket mindre plats, lättare att bära med sig, billigare och du får den senaste versionen. Har du tillgång till Karnov kan du dessutom skriva ut med lagkommentarer.


Vad säger ni om detta?

Eftersom hemmagjorda kompendier, särskilt sådana med Karnovutskrifter och egna anteckningar, inte får tas med på tentan (i vart fall på SU, ska du plugga på landsorten får du kolla upp tillämpliga examinationsregler) är det en ganska korkad idé. Sluta tramsa och köp dig en lagbok istället, det är mitt tips.
Citera
2010-12-29, 16:37
  #23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan
Eftersom hemmagjorda kompendier, särskilt sådana med Karnovutskrifter och egna anteckningar, inte får tas med på tentan (i vart fall på SU, ska du plugga på landsorten får du kolla upp tillämpliga examinationsregler) är det en ganska korkad idé. Sluta tramsa och köp dig en lagbok istället, det är mitt tips.
Självklart skall jag köpa en blå lagbok, ville bara se vad andra studenter tycke om idén med kompendiet. Dessutom vill jag inte klassa Uppsala som ett landsortsuniversitet .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback