2008-01-23, 11:07
Medlem
Månsans avatar
http://uppsala.expressen.se/nyheter/...an-far-aka-hem

Lite i tidigaste laget kan tyckas efter att ha skjutit ihjäl en oskyldig kvinna och också försökt ha ihjäl en man.

Personligen tycker jag att det skadar rättsuppfattningen att man anses färdigvårdad fyra år efter ett kallblodigt mord. Men hon blev ju lurad av den elaka pastorn förstås.

Risken att Sara Svensson ska återgå till kriminalitet är självfallet minimal. Men det är själva principen att inte behöva ta ansvar för sina handlingar. Min uppfattning är att hon borde hållas inlåst ett bra tag enbart för att statuera exempel. Det är fel att mörda.
Citera
2008-01-23, 11:16
Medlem
cammos avatar
Hon är inte frisläppt, hon har bara oövervakad permission.
Citera
2008-01-23, 11:25
Medlem
BoISarens avatar
Du resonerar som om hon är helt frisläppt.
Citat:
Ursprungligen postat av TS länk
Betyder det här att hon är nära att bli fri?
– Bara för att det är en övernattning säger det inget om att vården är på väg att upphöra, säger Ove Horned, lagman vid länsrätten.
Citera
2008-01-23, 11:45
Medlem
Månsans avatar
I praktiken innebär detta att hon är fri. Självklart uttrycker sig länsrätten försiktigt för att inte väcka uppseende.
Citera
2008-01-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
I praktiken innebär detta att hon är fri. Självklart uttrycker sig länsrätten försiktigt för att inte väcka uppseende.

Ja hennes absoluta frihet är nog väldigt nära förestående tyckte jag det lät som i den artikeln och det är ju givetvis alldeles uppåt väggarna galet, allt under 20 års inlåsning för så grova brott är vansinne.
Citera
2008-01-23, 16:54
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ja hennes absoluta frihet är nog väldigt nära förestående tyckte jag det lät som i den artikeln och det är ju givetvis alldeles uppåt väggarna galet, allt under 20 års inlåsning för så grova brott är vansinne.
Ja, men detta brott skedde oxå under psykisk sjukdom och då är inte så långt straff befogat, precis som det inte är det i Rödebyfallet.
Citera
2008-01-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Ja, men detta brott skedde oxå under psykisk sjukdom och då är inte så långt straff befogat, precis som det inte är det i Rödebyfallet.

Ja jag vet att det är så det fungerar i dagens Sverige, men...

Enligt min mening så skall inte en "tillfällig" psykisk åkomma fungera som ett frikort för att slippa straffas.

Vårda den sjuke tills denne anses frisk och då börjar man att avtjäna det tidsbestämda fängelsestraffet.
Citera
2008-01-23, 18:11
Medlem
Citat:

Hade du arbetat någon månad inom vården hade du aldrig uttalat dig så. Det var fyra år sedan och under den tiden har hon fått promenera på sjukhusområdet (inom murar) och även med personal under några timmar fått vistas utanför murarna. Det kommer ta otaliga (obestämt) många år innan hennes situation ens övervägs för möjlig utskrivning. Hon kommer kanske få likadana permissioner som hon får nu med mellanrum av ett par månader, och detta kommer hålla på i många år.
Citera
2008-01-23, 18:36
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosÄlgen
Hade du arbetat någon månad inom vården hade du aldrig uttalat dig så. Det var fyra år sedan och under den tiden har hon fått promenera på sjukhusområdet (inom murar) och även med personal under några timmar fått vistas utanför murarna. Det kommer ta otaliga (obestämt) många år innan hennes situation ens övervägs för möjlig utskrivning. Hon kommer kanske få likadana permissioner som hon får nu med mellanrum av ett par månader, och detta kommer hålla på i många år.
Vi får väl se hur det blir med den saken.

(By the way har jag arbetat många hundra månader inom vården)
Citera
2008-01-23, 18:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Enligt min mening så skall inte en "tillfällig" psykisk åkomma fungera som ett frikort för att slippa straffas.

Vårda den sjuke tills denne anses frisk och då börjar man att avtjäna det tidsbestämda fängelsestraffet.
Ska detta också gälla i Rödebyfallet, tycker du?
Citera
2008-01-23, 18:46
Medlem
Citat:
Vi får väl se hur det blir med den saken.

(By the way har jag arbetat många hundra månader inom vården)

Har någon av dem varit inom rättspsykiatrin? Visst kommer hon få större frihet de framtida åren, men hon är knappast fri.
Citera
2008-01-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ska detta också gälla i Rödebyfallet, tycker du?

Jag är lite dåligt insatt i det fallet tyvärr men även om jag känner noll sympati med "offren" så anser jag att pappans reaktion var kraftigt överdriven och onödig, han bör hållas ansvarig och straffas för sina handlingar, oavsett om det var den sjuka pappan eller den friska pappan som agerade den natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in