2008-01-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ja hennes absoluta frihet är nog väldigt nära förestående tyckte jag det lät som i den artikeln och det är ju givetvis alldeles uppåt väggarna galet, allt under 20 års inlåsning för så grova brott är vansinne.

Risken för fortsatt brottslighet lär ju vara lika med noll.
Citera
2008-01-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Risken för fortsatt brottslighet lär ju vara lika med noll.

Varför det?

Kunde Fossmo manipulera och hjärntvätta henne så kan väl någon annan också göra det?
Citera
2008-01-23, 19:11
Medlem
Citat:
Varför det?

Kunde Fossmo manipulera och hjärntvätta henne så kan väl någon annan också göra det?

Omfattande hjälp och nya perspektiv, samt en allmän låg benägenhet till våld.
Citera
2008-01-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GosÄlgen

Hade hon en hög benägenhet till våld innan hon träffade Helge?

Som sagt, kunde hon duperas en gång så kan det mycket väl hända igen, den hjälp och vård hon fått nu ger jag inte mycket för, det finns otaliga exempel på när folk har ansetts friska och mycket snabbt återfallit.
Citera
2008-01-23, 19:24
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Hade hon en hög benägenhet till våld innan hon träffade Helge?

Som sagt, kunde hon duperas en gång så kan det mycket väl hända igen, den hjälp och vård hon fått nu ger jag inte mycket för, det finns otaliga exempel på när folk har ansetts friska och mycket snabbt återfallit.
Jag kan iof hålla med till viss del men då måste man ta med i beräkningarna att hon måste träffa på en lika störd människa som HF en gång till då. Den risken måste vara oerhört liten. Att hon sen har en religiös livssyn och därmed söker sig till folk som kanske har ett manipulativt sätt kanske ökar de riskerna.
Ja, fan vet...
Citera
2008-01-24, 10:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Jag kan iof hålla med till viss del men då måste man ta med i beräkningarna att hon måste träffa på en lika störd människa som HF en gång till då. Den risken måste vara oerhört liten. Att hon sen har en religiös livssyn och därmed söker sig till folk som kanske har ett manipulativt sätt kanske ökar de riskerna.
Ja, fan vet...
Tro mig, det vimlar av störda individer kringdrivande likt minor i Sverige. Och är man kapabel att TVÅ gånger bege sig till plattan i Stockholm för att försöka få tag på ett skjutvapen så får man nog betraktas som en säkerhetsrisk. Skottlossningen i Knutby var ju inte direkt något som inträffade i hastigt mod, utan det var tvärtom planerat i månader.
Kvinnan bör stå under noggrann bevakning under många år framöver.
Hennes hjärna fungerar inte som andras och det måste alltid finnas med i beräkningen.
Citera
2008-01-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tro mig, det vimlar av störda individer kringdrivande likt minor i Sverige. Och är man kapabel att TVÅ gånger bege sig till plattan i Stockholm för att försöka få tag på ett skjutvapen så får man nog betraktas som en säkerhetsrisk. Skottlossningen i Knutby var ju inte direkt något som inträffade i hastigt mod, utan det var tvärtom planerat i månader.
Kvinnan bör stå under noggrann bevakning under många år framöver.
Hennes hjärna fungerar inte som andras och det måste alltid finnas med i beräkningen.

Det är alltid skönt att se att det finns folk som har samma åsikter som en själv, jag håller med dig till punkt och pricka.
Citera
2008-05-17, 21:25
Medlem
Julius Moscas avatar
Skillnanden mellan Helge Fossmo - som ju faktiskt inte avfyrat ett enda skott eller slagit någon i huvudet med hammare; faktum är inte har någon dokumenterad våldsamhet över huvudtaget - och barnflickan (som ju skaffat illegalt skjutvapen, misshandlat en med hammare och mördat en och försökt mörda en annan) är att barnflickan Svensson är en blond söt tjej och Fossmo är en man.

Kort sagt, läkarna charmades av den söta flickan och tänkte "inte ska hon sitta på livstids fängelse när hon blivit manipulerad av en ond farbror" och skrev ett stort kryss i hennes protokoll.

Därför är barnflickan ute på permission ungefär ett år efter händelsen och några få år senare frigiven medan Fossmo kan se fram emot minst 12 år till i fängelse och är glad om han kan få permission om minst fem år.

(Med permission avses inte kvällsblaskornas rubriker för de handlar om sjukhusbesök där Fossmo är bojad med vakter eller lufthålspermission där han får en sådan om året där han är ute i fyra timmar med massa vakter)

En bekant till mig har jobbat på barnflickans avdelning och menar att hon är charmerande trevlig, söt - men manipulativ. Han menar att hon spelar mycket på sin oskyldiga uppsyn för att få sin vilja genom.
Senast redigerad av Julius Mosca 2008-05-17 kl. 21:27.
Citera
2008-05-18, 09:21
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosÄlgen

Hon kanske ger sken av att inte vara det minsta våldsam med ett behagligt sätt och ett utseende som är till hennes fördel.

Men kan man ge sig på en person med en hammare och när inte det lyckades dyka upp mitt i natten och mer eller mindre avrätta samma person samt skada ytterligare en så skulle jag inte vilja beskriva henne som en person med låg benägenhet till våld.
Citera
2008-05-18, 10:44
Medlem
Pastor Sulas avatar
God morgon!

Jag vill härmed hälsa varmt välkommen till Knutby-tråden för den som vill ha en djupare kännedom om det omdiskuterade fallet med Sa*ra.

Låt mig bara kasta in ett par funderingar:

1) En person som döms till sluten psykiatrisk vård är juridiskt att betrakta som sjuk vid brottstillfället och ska efter avslutad vård återanpassas till samhället.

2) Det pågick i vintras en kort debatt om männmiskor som tar på sig andras brott. Om man studerar diskussionen i Knutby-tråden återkommer ständigt frågan om Sa*ra verkligen har mördat någon - inte minst då hennes bekännelse går starkt isär med målsägarens vittnesmål och det forensiska materialet. Bland annat föreligger en helt orimlig rekonstruktion, där Sa*ra ställer sig på fel skottavstånd om man tar i beaktande hur såret såg ut.

3) Sa*ra var att betrakta som svårt sektsjuk vid gärningen och under rättegångarna, dessutom var hon oerhört rädd. Det finns anledning att tro att hon en dag kommer att berätta hur det egentligen låg till - ett ämne för långdragna diskussioner och teoribildning i Knutby-tråden och antagligen den främsta orsaken till att den är så seglivad. Den offentliggjorda förundersökningen leder till fler frågor än den ger svar.

4) Det är fullt tänkbart att Sa*ra har skjutit - men kanske bara i en redan död kropp, att döma av teorier från folk som har plöjt igenom handlingarna och hört sig för. Hon är dömd för mord, det är sant, men det finns det fler som har blivit genom tiderna utan att ha dödat en enda människa. Tyvärr.

Vänliga hälsningar,
Pastor Sula
Citera
2008-07-31, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
http://uppsala.expressen.se/nyheter/...an-far-aka-hem

Lite i tidigaste laget kan tyckas efter att ha skjutit ihjäl en oskyldig kvinna och också försökt ha ihjäl en man.

Personligen tycker jag att det skadar rättsuppfattningen att man anses färdigvårdad fyra år efter ett kallblodigt mord. Men hon blev ju lurad av den elaka pastorn förstås.

Risken att Sara Svensson ska återgå till kriminalitet är självfallet minimal. Men det är själva principen att inte behöva ta ansvar för sina handlingar. Min uppfattning är att hon borde hållas inlåst ett bra tag enbart för att statuera exempel. Det är fel att mörda.
... och vem har hon mördat?

All bevisning pekar på att hon skjutit ett skott i låret på en död kvinna!
Citera
2008-07-31, 04:37
Medlem
Abboccattos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
... och vem har hon mördat?

All bevisning pekar på att hon skjutit ett skott i låret på en död kvinna!
I boken av expressenjournalisten (vad hon nu heter) om knutbyfallet framgick inte att Fossmos fru redan var död när hon sköts. Hur dog hon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in