2008-08-20, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malin197092
De är främst läkarna som säjjer att dom inte vågar o heller inte ens vet om de skulle hjälpa. Ja vill bara inte dö i en operation då har ja de mycke bättre nu även om ja vet att andra kanske inte tycker så.

Har du fått någon annan diagnos än fetma? för ursäkta mig, men du verkar lite "långsam" också!
Citera
2008-08-20, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ja de är klart att ja förstår att viss del är skatte-medel men en del betalar ja ju själv. Men ja fatta inte va du mena med o hyra ut?

Han (?) försökte göra sig lustig och menade att du skulle hyras ut till producenter av porrfilmer med feta människor...
Rätt smaklöst...
Citera
2008-08-20, 09:54
Bannlyst
Citat:
De är främst läkarna som säjjer att dom inte vågar o heller inte ens vet om de skulle hjälpa. Ja vill bara inte dö i en operation då har ja de mycke bättre nu även om ja vet att andra kanske inte tycker så.

Jag kan iofs förstå att du inte vill dö under en operation. Men hur vill du dö då? Du kommer ju inte leva länge om du har sådan extrem övervikt att du inte kan lämna sängen.

Du skriver i ett tidigare inlägg att du prövat diverse pulver och piller, men att de smakade hemskt... Det måste väl ändå vara ett ganska litet pris att betala för att gå ner i vikt?

Och Malin, du skriver att du fel på mättnadscentrum, att du inte känner när du är mätt. Men du förstår väl ändå att efter en viss mängd mat är du mätt, oavsett vad din hjärna "säger"? Är det verkligen så himla svårt att sluta äta då?

Jag vet att det är lätt för oss andra att komma med synpunkter och råd, men som jag ser det har du alla möjligheter att gå ner i vikt:

Om du inte kan lämna sängen måste andra handla åt dig. Se till att de bara handlar hem nyttiga råvarot, mycket frukt och grönt, lite pasta, feta matvaror och sötade varor.

Antar att andra även lagar din mat? De kan väl laga till nyttigare mat? Måste du verkligen äta pizza?

Jag vet att pizza är jättesmaskigt, men har man sådan extrem övervikt som du kan man bara inte tillåta sig att äta sådant!

O'boy till frukost? Bort med det! Te med lite honung i är mycket bättre för dig!

Ingen läsk givetvis, "lightläsk" ska också bort! Vatten med citron- eller gurkskivor i är mycket gott och släcker törsten mycket bättre än läsk.

Det finns så otroligt mycket du kan göra själv för att förbättra din situation, sluta upp med att säga " det är som det är"!

Bella_Donna
Citera
2008-08-20, 13:32
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
text

Applåder till att det finns folk som fortfarande försöker med henne , tyvärr skrev du nog allt det i onödan och kommer få ett kort svar som "ja har fel på min ämnesomsättnin okså... men de e som de e"...
Citera
2008-08-20, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Applåder till att det finns folk som fortfarande försöker med henne , tyvärr skrev du nog allt det i onödan och kommer få ett kort svar som "ja har fel på min ämnesomsättnin okså... men de e som de e"...

Ja, du har väl rätt antar jag...
Citera
2008-08-20, 14:43
Medlem
nu när det blitt som det blitt

Till er som är trötta på Malins svar "de e som de e" och "nu när de blitt som de blitt". Finns det verkligen inte nånting i era liv som inte har gått helt perfekt men som ni ändå skiter i att göra nånting åt? Är ni verkligen så starka individer så att ni åtgärdar allting som inte är tiptop? Själv har jag massor med saker som jag gärna hade velat ha på ett annat sätt men jag orkar inte åtgärda dem utan accepterar de brister jag har. Man kan inte vinna alla strider.

Till er som tycker att Malin kostar för mycket med assistenter och sånt, hur mycket kostar inte en bantningskur + operation + rehabilitering + förlängt liv för Malin. Det är ju knappast så att hon kan bli en hårt arbetande skattebetalare. Sjukpensionär kommer hon ju vara resten av livet ändå.

Samhällsekonomiskt så är det nog billigast att låta det vara som det är.
Citera
2008-08-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken2
Till er som tycker att Malin kostar för mycket med assistenter och sånt, hur mycket kostar inte en bantningskur + operation + rehabilitering + förlängt liv för Malin. Det är ju knappast så att hon kan bli en hårt arbetande skattebetalare. Sjukpensionär kommer hon ju vara resten av livet ändå.

Min tolkning av varför folk är upprörda, är helt enkelt att det irriterar folk att hon inte ens försöker. Har man gjort sitt bästa och inte når toppen, ja då har man åtminstone försökt. Ärligt talat, att inte vilja ta hungerdämpande piller för att de "smakar hemskt", det är inte att försöka. Det är bara patetiskt.

Ett jävla daltande är vad det är. Jag undrar om dessa feta kvinnor inte är rimliga föremål för att tvingas ta hungerdämpande piller, med mera, enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

Citat:
3 § Tvångsvård får ges endast om
1. patienten lider av en allvarlig psykisk störning,
2. patienten på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård, och
3. patienten motsätter sig sådan vård som sägs i 2 eller det till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans samtycke.
Tvångsvård får inte ges, om patientens psykiska störning enligt första stycket 1 utgör enbart en utvecklingsstörning.
Vid bedömning av vårdbehovet enligt första stycket 2 skall även beaktas, om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa. Lag (2000:353).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm
Citera
2008-08-20, 15:01
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ja är helt sängbunden så du vet o ja har vart de i ett antal år nu. J a har fel på min ämnesomsättning o på mitt mättnadscentrum så de är därför ja blitt så hgär. Vill inte säjja här va ja väger o vet inte de exakt heller. Ja är 33 år.

Fyfan vad patetisk du är, att skylla på något sådant är bara uselt.. Jag vet om att vissa människor kan ha det jobbigare att förlora vikt än vissa andra, jag är själv en av dom som får slita extra för att gå ner i vikt.

Och att du ens vågar tänka tanken på att äta pizza, det är ju för fan inte klokt. Mat med mycket kcal är något av det sista du behöver

Men nu är det såhär att om din kropp gör av med 2000kcal per dag, så kan du äta 1500kcal per dag, och automatiskt gå ner i vikt.

Jag vet inte hur mycket din kropp gör av med per dag, det är troligtvis inte mycket när du är stillasittande hela dagen, men gör något åt dig liv för helvete, eller sitt inne och ruttna till döds.
Citera
2008-08-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Men nu är det såhär att om din kropp gör av med 2000kcal per dag, så kan du äta 1500kcal per dag, och automatiskt gå ner i vikt.

Tror hennes kropp förbränner bra mycket mer än det där. Hon har en enorm kroppshydda som de inre organen måste kämpa för att hålla vid liv och varma. Det är därför de dör så tidigt, det sliter oerhört på dem. För att inte hålla en vikt på +-0 kg tippar jag att Malin måste äta närmare 4 000 kcal om dagen.
Citera
2008-08-20, 15:05
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Tror hennes kropp förbränner bra mycket mer än det där. Hon har en enorm kroppshydda som de inre organen måste kämpa för att hålla vid liv och varma. Det är därför de dör så tidigt, det sliter oerhört på dem. För att inte hålla en vikt på +-0 kg tippar jag att Malin måste äta närmare 4 000 kcal om dagen.

Ah, jag trodde det var för att hjärtat inte klarade av att skicka runt blod ordentligt.

4000kcal? det är en jävla massa ju
Citera
2008-08-20, 15:55
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Till er som är trötta på Malins svar "de e som de e" och "nu när de blitt som de blitt". Finns det verkligen inte nånting i era liv som inte har gått helt perfekt men som ni ändå skiter i att göra nånting åt? Är ni verkligen så starka individer så att ni åtgärdar allting som inte är tiptop? Själv har jag massor med saker som jag gärna hade velat ha på ett annat sätt men jag orkar inte åtgärda dem utan accepterar de brister jag har. Man kan inte vinna alla strider.

Du låter lika intelligent som Malin
Att jämföra hennes situation med allt annat som kan åtgärdas men man inte gjort är hur jävla dumt som helst. Nu snackar vi ändå om att åtgärda hennes sängsbunda och mycket säker tidig död. Det kan la inte jämföras med t.ex att man förlora nån flickvän men har fortfarande chansen att ändra på det

Och hon behöver bara en bra bantningskur som är billigare än vad hon äter i dagsläge (och inte för att nämna kostnaderna för assistenterna, accessoarer för att kunna andas, skita etc. och sånt vilket säkerligen går på en hel del bara det). Hur du än vrider på det så blir det helt enkelt billigare i längden, sedan kan man även tjäna på det genom att hon jobbar till slut.

Fast jag tror det största problemet för flesta skattebetalare inte är att det är dyrt, utan att vi betalar för att hon i princip ska dö snabbare med pizzor och oboy. Skulle vi betala för att hon skulle bli bättre och senare kanske kunna bidra själv till samhället skulle iaf jag inte ha något problem med det, men detta är ju löjligt vilket du borde inse om du hade nån IQ.
Citera
2008-08-20, 16:13
Bannlyst
Citat:

Det här är egentligen för dumt för att ens kommentera...Jag kan inte tala för alla nadra här, men jag kan tala för mig själv. Jag har också haft motgångar, bl a var jag tablettmissbrukare i många år. Men i stället för att parkera mig i min säng med pillerburken i näven tog jag tag i problemet och tog mig ur missbruket. Tror du det var lätt? Icke.

Men efter en lång hård kamp blev jag fri från tabletterna.

Men Malin kämpar inte alls. I början kände jag lite sympati för henne, och jag tycker fortfarande det är för bedrövligt att folk smädar henne och önskar livet ur henne, men det är många som givit henne bra och konstruktiva råd också. Och det enda hon säger är "Ne nu e de som de e" och "De har blitt så här". Hon gör inte ett dugg för att förbättra sin situation, hon tycker bara synd om sig själv och skyller på allt möjligt och omöjligt för att slippa ta tag i sitt problem.

Det har inte "bara blitt så här", hon har ätit sig till sina problem! Även en person som inte känner att hon är mätt fattar att efter x antal tuggor är man mätt, oavsett vad hjärnan "säger".

Och varför skulle inte Malin kunna bli en arbetande skattebetalare?! Hon skulle redan nu kunna jobba hemifrån, om hon bara ville. Men människan vill ju inte!

Hon är ju ung, bara 33 år! Går hon ner så pass mycket i vikt att hon kan ta sig ur sängen kan hon jobba i många år framöver!

Och du verkar inte ha en susning om vad "samhällsekonomi" är, eller vad som är bra eller dåligt sett ur dess perspektiv...
igen.

Edit: Hoppsan Fantaburk, det verkar som om vi hade samma tankegång här...
Senast redigerad av Bella_Donna 2008-08-20 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in