2008-02-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Verkar vara en rolig utbildning, väljer man inriktningar på de olika skolorna? Skulle själv vilja inrikta mig mer på husbygge ifall jag väljer VoV.
byggare bob, hur ser det ut för de som läst på Chalmers, finns alla inriktningar på alla skolor men de är olika bra på dem, eller har de bara sina speciella inriktningar?

Alla inriktningar finns inte på alla de fyra skolor som har V. Av de inriktningar som finns på alla skolor är inte alla lika bra överallt. Du får helt enkelt fundera på vad du är intresserad av och läsa genom de fyra utbildnignsplanerna som gäller för V (Lund, Chalmers, KHT och Luleå) och läsa om inriktningarna och kurserna i de högre årskurserna. Det borde ge lite idéer inför ditt val.

Utbildningsplanen för V i Luleå har jag länkat till i mitt inlägg ovan. Mina personliga åsikter om de olika skolornas styrkor har jag beskrivit tidigare.

Husbyggare är en sådan inriktning som finns överallt. Det kommer inte ut några dåliga statiker/husbyggare från någon av skolorna men Lund verkar ha mer kringkurser som fastighetsekonomi och sånt än exempelvis Luleå.

Väl ute i yrkeslivet spelar det sedan inte så stor roll om du som ritar huset lärt dig dimensionera i Lund eller Luleå. Så länge huset håller så ...

Edit: Va fan! Husbyggare?! Kom igen nu grabbar . Vad är mest porr och pojkäventyr? Att rita bjälklag och VVS-dragningar i ett ordinärt bostadshus i en ordinär förort eller att ha varit med på Hallandsås, Öresundsbron, dammar för elkraft i Kongos djungler, highways i Laos, pipelines i Sibirien och reningsverk i Tadjikistan?

Vilket tror ni blir bäst historier för barnbarnen? Är det verkligen ingen av er som har Tintin som idol och har en dold längtan efter att bli äventyrare ?
Senast redigerad av byggare bob 2008-02-21 kl. 20:17.
Citera
2008-02-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
På chalmers är det annorlunda, ...

Blev nyfiken och kollade och jo visst. På Chalmers skiljer det på kurserna vad det verkar. Det kanske är Luleå som är unikt och ger alla CivIng samma kurser i början?
Citera
2008-02-21, 20:18
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Blev nyfiken och kollade och jo visst. På Chalmers skiljer det på kurserna vad det verkar. Det kanske är Luleå som är unikt och ger alla CivIng samma kurser i början?

Jag är av den åsikten att chalmers tillvägagångssätt är korrekt. En F:are (samt affilierade, finns ca 6-7 olika F-program i sverige) skall vara bättre än genomsnittet vad gäller de mer tillämpade Civ ing som t.ex. VoV. Inget ont i att VoV är sämre på vissa saker och bättre på andra än vad F är. De olika civ ing är verktyg i näringslivet/forskningen som skall användas för olika saker. Sedan att vissa saker anses som finare svårare, vad fan spelar det för roll i slutändan?
Citera
2008-02-21, 20:38
Medlem
Citat:
Sedan att vissa saker anses som finare svårare, vad fan spelar det för roll i slutändan?

Nu predikar du för en redan frälst. Efter tillräckligt många år i yrkeslivet inser man att det ligger ingen direkt prestige i att kunna just det ena eller i att kunna just det andra. På den här nivån klarar alla sig bra i samhället och alla har tagit sig genom någon typ av svårighet för att förtjäna sin ring. I övrigt handlar det bara om intresse.
Citera
2008-02-21, 20:52
Medlem
Sartres avatar
bara för att vara litet true-blue, de utav er VoV som är skarpa på matten får väl ändå rätt mycket lättare på just tillämpandet av tekniken?
Citera
2008-02-21, 21:12
Medlem
Citat:
bara för att vara litet true-blue, de utav er VoV som är skarpa på matten får väl ändå rätt mycket lättare på just tillämpandet av tekniken?

Att vara bra på matte, statik och dynamik är givetvis en fördel om du ska konstruera sådant som fackverk i hus och broar. Däremot så hjälper det sällan om man är extremt duktig på att slimma konstruktionerna eftersom man ändå ofta begränsas av normer för säkerhet och dylikt.

Andra tillämningar av matte är exempelvis att beräkna olika lastfall och hitta troliga kombinationer eller att räkna strömning i olika media som vind och vatten.
Citera
2008-02-22, 01:07
Medlem
Sartre, under viss påverkan av min Maskin-utbildning måste jag ta ned dig på jorden.

F må vara pluggtungt, men VoV är tusen gånger mer ingenjörsmässigt än vad F är. F är en teoretisk universitetsutbildning.

Just my cents!
Citera
2008-02-22, 07:07
Medlem
Sartres avatar
Citat:
De olika civ ing är verktyg i näringslivet/forskningen som skall användas för olika saker. Sedan att vissa saker anses som finare svårare, vad fan spelar det för roll i slutändan?

Du pratar för döva öron min gode vän. I am not that asshole I used to be. Men F kan vara nog så ingenjörsmässigt, kolla in kurserna bara så ser du vad jag menar. Speciellt nu med masterprogrammen kan man välja att ta en "ingenjörsmaster".
Citera
2008-02-22, 11:44
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Tycker det låter som en utbildning som skulle passa mig perfekt! Blir väll kanske att man söker in till den, det här året, så får jag väll se om jag verkligen hoppar på direkt efter gymnasiet. Är lite skoltrött, men jag återhämtar mig väll förmodligen efter sommarlovet.

Tack för alla svar! Keep em' coming!

Ett råd i all välmening är att ta ett års uppehåll och jobba, själv hade jag tänkt hoppa på högskolestudier direkt efter gymnasiet men diverse yttre omständigheter gjorde att jag jobbade ett år istället. I backspegeln det bästa jag gjort.

Inte bara det att jag fick pengar som var en fin grundplåt till studierna, dessutom hade jag tröttnat rejält på mitt slavjobb och hade studiemotivation till 1000 (som visserligen avtog på några månader men ändå =P).

Sist men inte minst så slapp jag vara yngst i klassen, dom allra flesta tar faktiskt ett eller två års uppehåll. Bara en sån sak som att du kan hänga med dina polare på 20-ställen i stan när ni ska ut och festa är viktigt för att man ska trivas.

Som sagt, ett tips!
Citera
2008-02-22, 15:28
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smack!
Sartre, under viss påverkan av min Maskin-utbildning måste jag ta ned dig på jorden.

F må vara pluggtungt, men VoV är tusen gånger mer ingenjörsmässigt än vad F är. F är en teoretisk universitetsutbildning.

Just my cents!

Man lär få "lagom" mycket att göra vad man än läser. Hur man upplever det som tungt är upp till var och en. Och förhoppningsvis så vägs tyngden upp av intresset av det man läser. Jag stör mig på de kursare som har noll intresse för det dem läser, då har man inget där att göra.

Titta runt vilka inriktningar som verkar intressanta och välj därefter.

lycka till
Citera
2008-03-20, 11:41
Medlem
Jag kommer med största sannolikhet söka till Väg och vatten i Luleå till höst.

Byggare bob: nu tolkar jag det som att du gick i Luleå. kan du beskriva lite mer om jord och berg-inriktningen? jag kommer rikta in mig mot konstruktion (första hand broar). Skulle vara intressant att veta lite mer om jord-berg förutom det jag har läst i den information som finns på LTUs hemsida.
Citera
2008-03-20, 11:50
Bannlyst
Väg och Vatten på Chalmers is the shit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här