Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Verkar vara en rolig utbildning, väljer man inriktningar på de olika skolorna? Skulle själv vilja inrikta mig mer på husbygge ifall jag väljer VoV.
byggare bob, hur ser det ut för de som läst på Chalmers, finns alla inriktningar på alla skolor men de är olika bra på dem, eller har de bara sina speciella inriktningar?
Alla inriktningar finns inte på alla de fyra skolor som har V. Av de inriktningar som finns på alla skolor är inte alla lika bra överallt. Du får helt enkelt fundera på vad du är intresserad av och läsa genom de fyra utbildnignsplanerna som gäller för V (Lund, Chalmers, KHT och Luleå) och läsa om inriktningarna och kurserna i de högre årskurserna. Det borde ge lite idéer inför ditt val.
Utbildningsplanen för V i Luleå har jag länkat till i mitt inlägg ovan. Mina personliga åsikter om de olika skolornas styrkor har jag beskrivit tidigare.
Husbyggare är en sådan inriktning som finns överallt. Det kommer inte ut några dåliga statiker/husbyggare från någon av skolorna men Lund verkar ha mer kringkurser som fastighetsekonomi och sånt än exempelvis Luleå.
Väl ute i yrkeslivet spelar det sedan inte så stor roll om du som ritar huset lärt dig dimensionera i Lund eller Luleå. Så länge huset håller så ...
Edit: Va fan! Husbyggare?! Kom igen nu grabbar

. Vad är mest porr och pojkäventyr? Att rita bjälklag och VVS-dragningar i ett ordinärt bostadshus i en ordinär förort eller att ha varit med på Hallandsås, Öresundsbron, dammar för elkraft i Kongos djungler, highways i Laos, pipelines i Sibirien och reningsverk i Tadjikistan?
Vilket tror ni blir bäst historier för barnbarnen? Är det verkligen ingen av er som har Tintin som idol och har en dold längtan efter att bli äventyrare

?