2008-03-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitestone
Jag kommer med största sannolikhet söka till Väg och vatten i Luleå till höst.

Byggare bob: nu tolkar jag det som att du gick i Luleå. kan du beskriva lite mer om jord och berg-inriktningen? jag kommer rikta in mig mot konstruktion (första hand broar). Skulle vara intressant att veta lite mer om jord-berg förutom det jag har läst i den information som finns på LTUs hemsida.

JB är en riktigt bra institution och i princip det enda stället i Sverige som lär ut dessa ämnen. Bergskolan i Filipstad finns, men jag tror att KTH har gett upp försöken att konkurera inom detta ämne. Lund och Chalmers har aldrig varit med i matchen. Inom exempelvis bergmakeniken kan vi förmodligen snacka världsklass på vissa mer specifika områden.

Två olika inriktningar: Bergmekanik motsvarar konstruktion inom andra ämnen. Bergteknik (som det hette förr) är produktionsinriktade kurser.

Det var åtminstone fett bra med kontakter mot näringslivet förr och förmodligen inte sämre idag. LKAB och Boliden pyntar in måååånga pengar.

En koll i personallistan säger att det finns bra folk som jobbar där. Hela avdelningen är rätt familjär egentligen och iom att branchen är liten hänger kontakterna kvar länge. Man känner så gott som "halva branchen" efter en utbildning där.

Arbetsgivare efteråt blir antingen gruvbolagen, de stora entreprenadföretagen, ban- och vägverk eller någon konsultfirma. Om man inte byter inriktning förståss - vilket man givetvis kan eftersom man i botten är CivIng V som alla andra CivIng V.

Arbetsuppgifterna blir givetvis "lite extra". En tunnel eller en gruva har högre exotism-faktor än ventilationsdragningar i ett vanligt hus.

En jättebra instiution. Har/får man intresse för berg och tyngre geoteknik är Ltu rätt ställe. Välj det du tycker är kul men tveka inte om du lockas av JB.

Kolla den här sidan för kurserna på VoV:

http://www.ltu.se/shb/d1909/d3143/1.36571

Den här kursen fanns förr. Tillämpad sprängteknik!

https://portal.student.ltu.se/stuka/...=0809&what=kod

Undrar hur laborationerna och fältarbetena i den kursen ser ut ?

Nu är det påsk ...
Citera
2008-03-21, 09:19
Medlem
Sartres avatar
vilka kurser kvalificerar till tillämpad sprängteknik?
Citera
2008-04-03, 19:23
Medlem
Mike Wadds avatar
Det är taget från en annan tråd:
Jag har lite frågor kring att bli ingenjör inom byggbranschen. Jag funderar på att läsa antingen h-ingenjör+master utomlands eller Civing.VoV då båda vägarna ger en Master of science in civil engineering.

Hur ser arbetsgivaren på en byggnadsingenjör med en master i civil engineering? Är man en civilingenjör, en h-ingenjör eller är man något mellanting i deras ögon när det kommer till löneförhandlingarna.

Slutligen så skulle jag vilja veta hur lönerna i Storbrittanien ligger för en Civilingenjör ( eller som i mitt fall en BSc+MSc).
Citera
2008-04-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd

Slutligen så skulle jag vilja veta hur lönerna i Storbrittanien ligger för en Civilingenjör ( eller som i mitt fall en BSc+MSc).

Lånar tråden lite

En fråga som jag förtvivlat sökt svar på länge. Vad skiljer Civilingenjörsexamen från en MSc ? Om jag läser högskoleingenjörsutbildningen och därefter ett mastersprogram, vad krävs då extra för att få Civilingenjörsexamen idag (Bologna) ?

Tack för svar
Citera
2008-04-05, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Jag har lite frågor kring att bli ingenjör inom byggbranschen. Jag funderar på att läsa antingen h-ingenjör+master utomlands eller Civing.VoV då båda vägarna ger en Master of science in civil engineering.

Hur ser arbetsgivaren på en byggnadsingenjör med en master i civil engineering? Är man en civilingenjör, en h-ingenjör eller är man något mellanting i deras ögon när det kommer till löneförhandlingarna.

I praktiken är MSc samma sak som CivIng, Vi har folk med examen från länder som Tyskland, England, Spanien, Holland, Australien mfl. Jag vet inte vad de har i lön men på arbetsplatsen görs det ingen skillnad på oss i alla fall. Tvivlar på att är en avgörande faktor faktiskt. Det spelar förmodligen större roll hur du sköter din kontakt med företaget än om det står ett svenskt eller brittiskt universitet i betyget.

Lönerna i UK? Ingen aning.
Citera
2008-04-05, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelletz
Lånar tråden lite

En fråga som jag förtvivlat sökt svar på länge. Vad skiljer Civilingenjörsexamen från en MSc ? Om jag läser högskoleingenjörsutbildningen och därefter ett mastersprogram, vad krävs då extra för att få Civilingenjörsexamen idag (Bologna) ?

Tack för svar

Kan inte mycket om Bologna men CivIng är titeln på svenska och MSc är titeln på engelska. Det är nog nästan den största skillnaden. CivIng VoV heter Master of Science in Civil Engineering på engelska.

Det svenska "civilingenjör" för alla olika varianter blir alltså egentligen lite missvisande eftersom "Civil engineering" egentligen syftar på väg och vatten.

"Vetenskapens Mästare inom ... [valfritt teknikområde]" vore en mer exakt titel som dessutom låter coolare när man presenterar sig .

Läser du ett masterprogram borde du alltså vara kvalificerad för CivIng. Det är möjligt att det måste till nåt formellt steg via en högskola som examinerar Civing eftersom (jag tror) att "CivIng" är en yrkestitel som är skyddad.
Citera
2008-04-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Kan inte mycket om Bologna men CivIng är titeln på svenska och MSc är titeln på engelska. Det är nog nästan den största skillnaden. CivIng VoV heter Master of Science in Civil Engineering på engelska.

...

Läser du ett masterprogram borde du alltså vara kvalificerad för CivIng. Det är möjligt att det måste till nåt formellt steg via en högskola som examinerar Civing eftersom (jag tror) att "CivIng" är en yrkestitel som är skyddad.

Tack så mycket för svar, nä just nu läser ja första året som högskoleingenjör på chalmers och därifrån har jag möjlighet att ta mig vidare till ett mastersprogram men sen;

"students who have successfully completed a two-year Master's programme (120 higher education credits) will be awarded a "Master of Science". Please note that this degree do not correspond to the Swedish degree "Civilingenjör"."

och sen försvinner jag ut i ett vimmel av "x poäng inom huvudämnet" för en yrkesexamina.

Hur stor är skillnaden på arbetsmarknaden mellan Civ.Ing och MSc (med tanke på att den engelska titeln är densamma) ?

Tack igen

Edit: Missade svaret två steg upp, tack
Senast redigerad av pelletz 2008-04-05 kl. 10:48.
Citera
2008-04-05, 12:26
Medlem
Sartres avatar
Jag brukar översätta Civilingenjör till "Diploma engineer". Dvs litet bättre än ingenjör och engelsmännen brukar haja vad det handlar om.

Sedan är arbetsmarknaden exakt samma för Civ ing som för master, det är dock utomlands de blir litet griniga på civ ing och kanske ger dig lägre "pay-grade" för att du endast har en examen...
Citera
2008-04-10, 16:11
Medlem
Ligger och velar mellan V och M i dagsläget och har ett par funderingar.
Om man läser V, är det många "biologikurser"? såg nånstans någon kurs som lät som den kunde vara biologisk, även geologi känns lite nära men är väl inte lika tråkigt som att läsa om synapser och skit i kroppen. Är lite allergisk mot biologi, därav frågan.
Annars, varför ska jag välja V och inte M? Gärna att ni guidar mig vad som är "bäst/roligast"
Är för övrigt chalmers som gäller.
Citera
2008-04-10, 16:21
Bannlyst
Sarte tycker du det är värt att läsa halvåret extra om man skall stanna i Sverige?
Citera
2008-04-10, 17:23
Bannlyst
Läser på V. Har geologi nu, det innehåller ca 2 poäng kemi och en lab. Resten är nån sorts mineral och bergartslära.
Citera
2008-04-10, 17:42
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Läser på V. Har geologi nu, det innehåller ca 2 poäng kemi och en lab. Resten är nån sorts mineral och bergartslära.

Vid vilket lärosäte läser du V?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in