2008-03-20, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av whitestone
Jag kommer med största sannolikhet söka till Väg och vatten i Luleå till höst.
Byggare bob: nu tolkar jag det som att du gick i Luleå. kan du beskriva lite mer om jord och berg-inriktningen? jag kommer rikta in mig mot konstruktion (första hand broar). Skulle vara intressant att veta lite mer om jord-berg förutom det jag har läst i den information som finns på LTUs hemsida.
Byggare bob: nu tolkar jag det som att du gick i Luleå. kan du beskriva lite mer om jord och berg-inriktningen? jag kommer rikta in mig mot konstruktion (första hand broar). Skulle vara intressant att veta lite mer om jord-berg förutom det jag har läst i den information som finns på LTUs hemsida.
JB är en riktigt bra institution och i princip det enda stället i Sverige som lär ut dessa ämnen. Bergskolan i Filipstad finns, men jag tror att KTH har gett upp försöken att konkurera inom detta ämne. Lund och Chalmers har aldrig varit med i matchen. Inom exempelvis bergmakeniken kan vi förmodligen snacka världsklass på vissa mer specifika områden.
Två olika inriktningar: Bergmekanik motsvarar konstruktion inom andra ämnen. Bergteknik (som det hette förr) är produktionsinriktade kurser.
Det var åtminstone fett bra med kontakter mot näringslivet förr och förmodligen inte sämre idag. LKAB och Boliden pyntar in måååånga pengar.
En koll i personallistan säger att det finns bra folk som jobbar där. Hela avdelningen är rätt familjär egentligen och iom att branchen är liten hänger kontakterna kvar länge. Man känner så gott som "halva branchen" efter en utbildning där.
Arbetsgivare efteråt blir antingen gruvbolagen, de stora entreprenadföretagen, ban- och vägverk eller någon konsultfirma. Om man inte byter inriktning förståss - vilket man givetvis kan eftersom man i botten är CivIng V som alla andra CivIng V.
Arbetsuppgifterna blir givetvis "lite extra". En tunnel eller en gruva har högre exotism-faktor än ventilationsdragningar i ett vanligt hus.
En jättebra instiution. Har/får man intresse för berg och tyngre geoteknik är Ltu rätt ställe. Välj det du tycker är kul men tveka inte om du lockas av JB.
Kolla den här sidan för kurserna på VoV:
http://www.ltu.se/shb/d1909/d3143/1.36571
Den här kursen fanns förr. Tillämpad sprängteknik!
https://portal.student.ltu.se/stuka/...=0809&what=kod
Undrar hur laborationerna och fältarbetena i den kursen ser ut

Nu är det påsk ...