2008-01-21, 13:55
Medlem
qlx123s avatar
Hejsan!
Läser nu min sista termin på gymnasiet och tänkte söka in till högskolan. Om jag ska hoppa på högskolan direkt efter är ännu osäkert, men det kan hända.

Jag läser för närvarande teknik och har sedan några år tillbaka intresserat mig för att läsa till civilingenjör.

Nu har jag fått för mig att Väg och Vatten inriktiningen verkar rolig och intressant med inriktining huskonstruktion eller liknande.

Innan jag tar det stora steget vill jag självklart veta lite mer om utbildningen, jag har tankar att läsa den på LTH även fast jag bor i Stockholm.

1. Hur ser arbetsmarknaden ut för VoV?
2. Hur ser lönerna ut?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och tycker att det är kul, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Håller LTH hög standard på just denna inriktning?

Vore otroligt tacksam om nån eller några kunde svara på mina frågot!
Citera
2008-01-21, 16:58
Medlem
Kannans avatar
Hej!

Jag läste där 1 år, tills jag bytte till annat program, det var inte riktigt min grej helt enkelt. Jag var mer sugen på Trafik/Väg/Vatten än Husbyggnad. Och programmet borde, såhär i efterhand, heta byggteknik. Tycker man om husbyggnad är Väg-och vattenbyggnad i Lund ett glaaaaaasklart val.

För tillfället är det Väg- och vattenbyggare som lättast får jobb av alla civilingenjörer(eller?). Lönerna är dock inte högst, byggbranschen är en ganska "lönesvag" bransch.
Citera
2008-01-21, 19:33
Medlem
qlx123s avatar
Tack så mycket för ett givande svar. Låter ju som att det passar mig

Lönerna är också vad jag förstår inte dem högsta av alla civilingenjörsutbildningarna, men man ska inte haka upp sig för mycket på det. Det är ju ändå en civilingenjörsexamen. Sen är det väll mer tjejer på VoV? Tjejer drar väll ner snittet också

Fler svar välkommnas!
Citera
2008-01-21, 19:37
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
1. Hur ser arbetsmarknaden ut för VoV?
2. Hur ser lönerna ut?
3. Hur svårt är det att ta sig igenom utbildningen - jag har inte svårt för matte och tycker att det är kul, fysik är väll sådär kul, men det funkar och kan vara riktigt intressant när det inte är abstrakt.
4. Håller LTH hög standard på just denna inriktning?

bra, bra, nej, ja
Citera
2008-01-21, 19:45
Medlem
Kannans avatar
Angående svårighetsgraden på utbildningen var den väldigt chill. Matten är som alla andra utbildningar, men det är mest läsa och plugga in saker än absurda räknekurser som på en del andra program.

Ja, en hel del tjejer är det. Efter eko och kemi den mest tjejtäta Civ.-linjen.
Citera
2008-01-21, 20:07
Medlem
Några mer eller mindre kvalificerade gissningar:

1) Det finns mer arbete än du orkar med. Med tanke på alla pensionsavgångar som har börjat nu så ser man inte när "högkonjunkturen" ska sluta. Det kommer säkert en dip. Någon gång. Men när? Knappast de närmaste 10 åren i alla fall.

2) I dagens läge och grovt räknat: 25-29 i ingång. Räkna med ungefär en knapp tusenlapp per år du är gammal. Give and take ett par tusen. Det finns ett glastak någonstans kring 40 där det planar ut. Detta om du bytt arbetsgivare en eller ett par ggr på vägen.

För dessa siffror gäller 40h/vecka och bibehållen övertidsersättning. Det varierar givetvis även med arbetsgivare och var i landet du jobbar. Kommunal anställning i glesbygd är mindre betalt än privat konsult i Stockholm. Jag har en känsla av att de största pengarna finns inom privat fastighetsförvaltning.

Lägger du till en chefstjänst så tjänar en gruppchef (ca 10-15 underställda) 3-4 extra per månad. Regionchef (70-80 underställda) är ungefär 50-60 och VD (ca 400 underställda) är runt 100+.

När man kommit upp en bit är det rätt vanligt att försöka byta löneökning mot extra ledigt även om företagen vanligtvis inte gillar den approachen. Gamlingarna kan ha runt 35-40 dagars semester i sitt kontrakt - i kombination med sin lön på 40+.

3) Det kan vara skitsvårt. Eller skitlätt. Allt beror på intresse och inriktning. Produktionsinriktade kurser är faktiskt mestadels blaha blaha. Konstruktionsinriktade kan vara skitkrångliga. Räknar du fel i det verkliga livet så rasar skiten och folk dör. Men jag vet inte om någon som gått konstruktionsinriktning av något slag och sedan floppat.

4) Husbyggnad är väl det som Lund är känt för. Alla fyra skolor som har utbildning har någon slags image, eller "rykte om sig", och Lunds är husbyggande. Tittar man på kursplanerna verkar det stämma. Det är mycket huskonstruktion, akustik, inomhusmiljö, förvaltning mm.
Citera
2008-01-22, 00:10
Medlem
qlx123s avatar
Tycker det låter som en utbildning som skulle passa mig perfekt! Blir väll kanske att man söker in till den, det här året, så får jag väll se om jag verkligen hoppar på direkt efter gymnasiet. Är lite skoltrött, men jag återhämtar mig väll förmodligen efter sommarlovet.

Tack för alla svar! Keep em' coming!
Citera
2008-02-02, 13:08
Medlem
Hur är möjligheterna att arbeta utomlands? Jag tänker framförallt på arabvärlden och Dubai som bygger något otroligt mycket nu.
Citera
2008-02-02, 14:50
Medlem
bramseruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
text...

4) Husbyggnad är väl det som Lund är känt för. Alla fyra skolor som har utbildning har någon slags image, eller "rykte om sig", och Lunds är husbyggande. Tittar man på kursplanerna verkar det stämma. Det är mycket huskonstruktion, akustik, inomhusmiljö, förvaltning mm.

Hur skulle du vilja beskriva övriga skolors image? VoV finns väl, om jag inte är helt ute och cyklar, i Lund, Göteborg och Luleå. Den på KTH heter väl numera samhällsbyggnad?
Citera
2008-02-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
Hur skulle du vilja beskriva övriga skolors image? VoV finns väl, om jag inte är helt ute och cyklar, i Lund, Göteborg och Luleå. Den på KTH heter väl numera samhällsbyggnad?

Luleå har den tyngsta profilen. Där har anläggning stor betydelse. Sveriges överlägset bästa bergutbildning ligger där – eftersom den till stor del sponsras av gruvindustrin. (Förlåt bergskolan i Filipstad). Jord- och bergbyggnad heter inriktningen idag, innehåller även tyngre geoteknik, och håller absolut världsklass på vissa områden.

Miljö och VA är två andra riktigt bra områden på LTU. Sveriges första CivIng mot miljö i skapades i Luleå och fick namnet ”Samhällsbyggnad”. Det tog en 10-15 år innan någon annan skola hakade på den trenden (då Uppsala kopierade konceptet rakt av och kallade det för CivIng W). All den samlade kunskapen och erfarenheten finns kvar i Luleå och utbildningen blir därefter - högsta klass. Även VA-området har hängt med på samma tåg då den låg under S tidigare. Nu har man lagt ned namnet Samhällsbyggnad, S och istället blir man CivIng V med inriktning mot teknisk miljövård men utbildningen är densamma.

Sedan har LTU produktion, byggkonstruktion, lantmäteri och geoteknik men exakt hur de står sig vet jag inte. De känns ganska ”normala” i förhållande till de tre andra skolorna. Däremot har LTU ingenting med fastighetsekonomi/förvaltning att göra.

--------------------

KHT är lite grand av Väg och Vattens allt-i-allo-butik. De har nog en gång i tiden försökt sträcka sig över alla områden på en gång, men kanske inte lyckats nå toppnivå överallt. Så känns det i alla fall. Deras stora paradnummer är lantmäteri. Jag gissar att fastighetsförvaltning också är lite extra är bra då de har/hade samarbetet med ”Institutet för bostads- och urbanforskning” där Bengt Turner jämt fick vara med på TV medan han levde. Är du intresserad av att arbeta med bergtunnlar och liknande tynga grejer ska du däremot välja Luleå istället.

Jag är osäker på hur jag ska räkna in arkitekterna här eftersom det är en så väsenskild utbildning.

Jo, KTH har ju gett upp bokstäverna ”V” och ”L” och ska istället kalla sina byggare för ”S”. Jag är rätt förvånad över att de får tillåtelse till det eftersom ”S” (som skrivet ovan) redan är en etablerad bokstav och betyder CivIng i miljökunskap som kommer från Luleå. Där kan det nog bli en del begreppsförvirring en tid framöver. En S:are anställer man för att göra miljöundersökningar, jobba med vatten & avlopp eller skriva tillståndshandlingar till miljödomstol. En S:are projekterar inte bjälklag och fackverk. Inte idag i alla fall – men tydligen i morgon.

-------------------------

Chalmers känns lite grand som Lund. Båda har till och med kurser i akustik och sånt. Geoteknik är ett prestigeämne mellan skolorna och ingen vill erkänna någon annan som bättre, men Chalmers känns i alla fall inte sämst på området. Särskilt om man kombinerar det med hydrologi och vattenmiljö. Jag tror man har lite nytta av SGI:s filial i Göteborg. Annars är det mycket hus som gäller. För tyngre grejer har de, liksom även KTH och Lund, inte mycket att sätta emot Luleå.

Sådan – grovt generaliserat – är min uppfattning om de olika skolorna. Det finns säkert folk som jag har trampet på tårna nu. Säg vad jag har fel i sådana fall men avstå gärna från personangrepp.

Till Bramserud: Om du kommer på vad du vill pyssla med på jobbet skulle folk säkert kunna rekommendera skola efter det.
Citera
2008-02-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cingeto
Hur är möjligheterna att arbeta utomlands? Jag tänker framförallt på arabvärlden och Dubai som bygger något otroligt mycket nu.

Som entreprenör måste du vara på ett företag som har egna jobb på plats. Då finns alla chanser - det är förmodligen bara att visa ett envetet intresse. I princip är det bara NCC och Skanska som gäller av de svenska. Att få jobb på ett utländskt företag tidigt i karriären - utan att man visat upp sig på det internationella fältet - känns svårt.

Som konsult är det nog enklare men du är fortfarande beroende av att vara på ett stort företag som i sin tur vill ha jobb därnere. Sedan krävs det oftast rutin också. Åtminstone för sådana jobb. Det finns SIDA-betalda "utbildningsplatser" för unga konsulter men de riktar bara in sig på projekt som SIDA betalar. Och SIDA betalar ingenting i Dubai.

Sök efter vilka svenska företag som är inblandade på plats och leta jobb på det sättet är mitt råd.
Citera
2008-02-02, 17:07
Medlem
qlx123s avatar
byggare bob, du verkar rätt insatt. Har du själv läst VoV eller?

Det lutar fortfarande åt VoV vid lund för mig. Huskonstruktion låter inte helt dumt som inriktning, men det är väll något man får bestämma sig för senare

Om jag fattar det rätt så läser man en fysikkurs på 7.5p. Hur svår är denna? Matten känns som att man kommer klara iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in