Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-19, 00:15
  #1
Medlem
ambisckos avatar
Svenska folkbibliotek har börjat köpa in TV-spel för utlåning till allmänheten.

Folkbibliotekens uppgifter omfattar visserligen såväl utbildning och information som kultur och rekreation. Men bibliotekens huvuduppgift är att tillhandahålla litteratur och folkbiblioteken ska verka för att främja läsning och förmedla material för upplysning och utbildning. (Källa: Nationalencyklopedin)

Jag är tveksam till att offentlig verksamhet som bibliotek med skattepengar köper in kommersiella produkter som redan finns på marknaden. Vad är poängen?

Till biblioteket går man för att hitta vetenskaplig facklitteratur eller skönlitteratur som är svår att få tag på i bokhandeln - inte för att få sig ett smakprov på senaste Grand Theft Auto eller Super Mario. Finns spel inte redan tillgängligt överallt?

Man vill desperat locka de allt mer illiterata tv-spelsälskande ungdomarna (som numera går ut grundskolan utan att kunna läsa eller skriva korrekt svenska) till biblioteken och tror att detta är lösningen på problemet med den låga läslusten? Att få folket att börja läsa böcker är inte så enkelt utan fordrar nog mer krävande metoder än så. Det är trots allt en viss skillnad mellan att skjuta monster i fantasivärldar och att ta sig an en roman.

Jag är skeptisk och anser att TV-spel inte har så mycket mer att göra på bibliotek än pingisbord och bordshockey.
Citera
2008-01-19, 00:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Jag är tveksam till att offentlig verksamhet som bibliotek med skattepengar köper in kommersiella produkter som redan finns på marknaden. Vad är poängen?

Även böcker är väl kommersiella produkter som redan finns på marknaden?

Jag är också lite kluven, filmer, tv-spel mm, fast de är nog tvugna för att få ungdomarna dit. Kanske tar de även med en bok eller två på vägen ut.
Citera
2008-01-19, 00:22
  #3
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Även böcker är väl kommersiella produkter som redan finns på marknaden?

Förvisso men inte i lika hög grad. Det är betydligt lättare att hitta facklitteratur och klassisk skönlitteratur på biblioteket än i bokhandeln som mest säljer nyare böcker.
Citera
2008-01-19, 00:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Förvisso men inte i lika hög grad. Det är betydligt lättare att hitta facklitteratur och klassisk skönlitteratur på biblioteket än i bokhandeln som mest säljer nyare böcker.

Ja, det har du rätt i. Det är ont om välsorterade bokhandlare numera.
Citera
2008-01-19, 01:36
  #5
Medlem
Darwins avatar
Fel tycker jag, biblioteket ska satsa på böcker och litteratur, dels eftersom det är en kostnadsfråga, dels eftersom det bara kommer att bli ett enda stort piratkopierande, dels eftersom det kan tolkas som publikfrieri och dels eftersom biblioteket antagligen bara skulle ta in en massa tråkiga och barnvänliga spel.

(Jag tycker att spel är både konst och kultur i högsta grad, men de hör inte hemma på biblan).
Citera
2008-01-24, 14:13
  #6
Medlem
mycket möjligt att det inte hör till Bibblan egentligen men för att biblioteken runt om i Sverige ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet krävs det att locka nytt folk (alltså barn). Lyckas man inte med nyrekryteringen stuper hela ideen med Bibblan tyvärr. Så detta är väll ett sätt att rädda sig själva och locka nytt folk som förhoppningsvis upptäcker att det finns böcker som är intressanta!
Citera
2008-01-24, 15:13
  #7
Medlem
Tycker det är väldigt fel. Tvspel och datorspel kan barnen testa hos sina vänner eller på itcafé.

och som TS säger att biblan har bra litteratur som inte finns i bokhandeln
Citera
2008-01-24, 15:21
  #8
Medlem
NostradamusJRs avatar
Skulle inte erotiska tidningar locka mer? På så sätt läser ju även barnen.
Citera
2008-01-24, 15:37
  #9
Medlem
kukkis avatar
Har för mig att jag läste i någon tidning där en artikel behandlade frågan.
Och svaret var någonting i stil med att kunna hyra ut spelen till de fattigare familjer som inte har råd med alla de nya och dyra spelen som kommer ut hela tiden.
Fast jag har igentligen ingen aning och kan bara ha drömt det.
Citera
2008-01-27, 19:22
  #10
Medlem
Valeks avatar
Hela grejen med ett bibliotek är ju att man ska låna BÖCKER, inga jävla tvspel. spel på biblioteket känns ju ( i mina ögon ) lika existensberättigat som solarium eller bar i nämna instution. Bibliteksväsendet ska uppmuntra till kulturell bildning och tillhandahålla de litterära alster som besökarna vill ha.
Citera
2008-01-27, 21:30
  #11
Awaiting Email Confirmation
MaxAnderssons avatar
Säkert någon som sa likadant när de började låna ut filmer, kan jag tänka mig.

Dock håller jag med. Det finns inte många spel som är speciellt bildande.
Citera
2008-01-28, 11:58
  #12
Medlem
mishimas avatar
Jag kan hålla med i principfrågan, biblioteken ska inte klampa in på den kommersiella världen. Samtidigt tycker jag om att biblioteket inte tar en kultursnobbig syn på sin verksamhet. Man lockar ungdomarna med TV-spelen sedan kanske de börjar snegla på böckerna också. De får en vana att besöka biblioteken och det tycker jag bara är positivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback