2009-10-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salaryman
Men jag tycker det luktar ganska mycket sekt om det hela; fanatismen (att de sjalva uttrycker att de vill ha fanatiska medlemmar (dvs. utan formagan att tanka rationellt och objektivt) ar avslojande),

Fanatism har i sig ingenting med en oförmåga att tänka rationellt och objektivt att göra. Tvärtom så kan en starkt utvecklad förmåga att tänka rationellt och objektivt göra att man blir fanatisk då man inser vissa saker. Fanatism kan ofta vara en mycket positiv egenskap även om fanatism precis som disciplin, auktoritet, lojalitet, lydnad, självbehärskning, offervilja och diverse andra egenskaper som var och är nödvändiga för att skapa någon form av högre mänsklig tillvaro medvetet har smutskastats, förlöjligats och misstänkliggjorts av media och systemet i Västvärlden sedan 1945 och 1960-talet. Folk har fått lära sig av kosmopoliterna att detta är fula ord och obehagliga nazistrasistfascistiska och allmänt "galna" egenskaper.
Senast redigerad av Varnagel 2009-10-22 kl. 13:16.
Citera
2009-10-22, 15:56
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det hela beror väl på vad fanatismen innebär. Antingen kan man fanatiskt kämpa mot ett mål, dvs kämpa mot någonting utan att ge upp. Sedan har vi den andra typen av fanatism där man tror fanatiskt på någonting. Alltså bara har bestämt sig för att man har rätt och vägra resonera.

Jag skulle inte se hattarna som varken eller, snarare att de försöker vara det senare. Det finns ingen fanatisk tro, men man säger gärna att man fanatiskt tror på något.

Men som vi vet så känner Wehrmacht någon hatt och därför rekommenderar jag att vi lyssnar på vad han har att säga.
Citera
2009-10-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det hela beror väl på vad fanatismen innebär. Antingen kan man fanatiskt kämpa mot ett mål, dvs kämpa mot någonting utan att ge upp. Sedan har vi den andra typen av fanatism där man tror fanatiskt på någonting. Alltså bara har bestämt sig för att man har rätt och vägra resonera.

Jag skulle inte se hattarna som varken eller, snarare att de försöker vara det senare. Det finns ingen fanatisk tro, men man säger gärna att man fanatiskt tror på något.

Men som vi vet så känner Wehrmacht någon hatt och därför rekommenderar jag att vi lyssnar på vad han har att säga.

Hade inte du själv varit med i "hattsekten" ?
Citera
2009-10-22, 16:20
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Fanatism har i sig ingenting med en oförmåga att tänka rationellt och objektivt att göra. Tvärtom så kan en starkt utvecklad förmåga att tänka rationellt och objektivt göra att man blir fanatisk då man inser vissa saker. Fanatism kan ofta vara en mycket positiv egenskap även om fanatism precis som disciplin, auktoritet, lojalitet, lydnad, självbehärskning, offervilja och diverse andra egenskaper som var och är nödvändiga för att skapa någon form av högre mänsklig tillvaro medvetet har smutskastats, förlöjligats och misstänkliggjorts av media och systemet i Västvärlden sedan 1945 och 1960-talet. Folk har fått lära sig av kosmopoliterna att detta är fula ord och obehagliga nazistrasistfascistiska och allmänt "galna" egenskaper.

Ja, det är bra synpunkter, i den meningen kan väl "fanatism" (orubblig hängivenhet) sägas vara en sak som det är svårt att undvara när man som dissident och "fantast" bygger ett liv som i det inre och kanske även i det yttre radikalt skiljer sig från de mycket för mångas tanketomma
flockmedlöperi. Och denna "fanatism" sitter nog mycket djupt, i rasminnet, i det förhistoriska, i det outgrundliga - mycket mycket äldre än några specifika ideologier eller andra människoskapade påfund. Den härrör från ens biologiska och även ens andliga förfäder. Till detta kommer då den historisk-biologiska reflektionen, kristalliserad i en människoprimats sinne, en reflektion som för en man som lever i denna kaotiska era och denna döende kultur helt naturligt kännetecknas av tragisk-heroisk-fatalistiska tankar, som man dock bör hålla så jordnära och anspråkslösa som möjligt. Det som händer måste hända, man får göra sitt bästa för att i någon mån föra ljuset vidare. Ge upp ska man aldrig göra, och man måste även hindra att ens sinne alltför intensivt
fördystras.
Senast redigerad av Ezzelino 2009-10-22 kl. 16:22.
Citera
2009-10-22, 17:23
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Hade inte du själv varit med i "hattsekten" ?
Jo, men Wehrmacht brukar ha en förmåga att veta allting bättre än mig.
Citera
2009-10-22, 18:13
Medlem
ViceSquads avatar
Citat:
Har söderman en farm?

Har han inte ett potatisland?
Citera
2009-10-22, 18:19
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViceSquad
Har han inte ett potatisland?
klas har ett potatisland, söderman är väl mer inne på potatischips.
Citera
2009-10-22, 20:07
Medlem
ViceSquads avatar
Citat:
klas har ett potatisland, söderman är väl mer inne på potatischips.

Haha, mixade ihop de två förstarna!
Då råder min fråga; Är klas potatisland ekologiskt?
Citera
2009-10-22, 21:26
Medlem
gobbegroggs avatar
..och äter söderman ekologiska chips?
Citera
2009-10-23, 00:10
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViceSquad
Haha, mixade ihop de två förstarna!
Då råder min fråga; Är klas potatisland ekologiskt?
Alla potatisland du har i trädgårdar är ekologiska så vida du inte konstgödlar det med något men definitionen på ekologiskt är att
Man brukar tala om fem viktiga argument för ekologiskt, det är; miljö, hälsa, etik, kvalitet och GMO-fritt.

GMO är genmanipulerat
Citera
2009-10-23, 05:16
Medlem
Salarymans avatar
jag som ej ar NS kan inte ha nagon aning om vilka hitte-pa definitioner som ni har av ord sa darfor ar det bast om vi haller oss till de definitioner som finns i reguljara ordbocker. Anser nagon att inneborden av "fanatism" har forandrats sa rekommenderar jag er att anvanda nagon annan term.

Lanka garna till den ordbok du har som haller sig till den definitionen du anser ar "korrekt"
Citera
2009-10-23, 06:45
Medlem
folkgemenskaps avatar
En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

betyder också förnekad lärosats eller liktydigt med irrlära, vilket iof den nuvarande regimen alltid kommer hävda att vi är, så enligt dessa begrepp så ja.
Senast redigerad av folkgemenskap 2009-10-23 kl. 06:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in