2008-01-11, 10:48
Medlem
Shine_s avatar
Några polare till mig har blivit kallade att vittna i en rättegång mot en av deras vänner, och vill därför inte vittna. Måste de infinna sig i rättsalen? Är det straffbart att skita i det?
Citera
2008-01-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Några polare till mig har blivit kallade att vittna i en rättegång mot en av deras vänner, och vill därför inte vittna. Måste de infinna sig i rättsalen? Är det straffbart att skita i det?

Det råder vittnesplikt i domstol. Vittnen får kallas vid vite, och är skyldiga att infinna sig så länge man inte har ett godtagbart skäl, men det skall man informera om och få prövat. Det är domstolen som bestämmer vad som är giltigt, inte polarna. Vidare kan man läsa i Rättegångsbalken:

20§ Uteblir ett vittne som kallats enligt 7 §, skall rätten förelägga nytt vite, om målet utsätts till senare dag, eller förordna att han skall hämtas till rätten antingen omedelbart eller till den senare dagen. Lag (1987:747).

21§ Vägrar vittne utan giltigt skäl att avlägga ed eller att avgiva vittnesmål eller besvara fråga eller att iakttaga föreläggande enligt 8 §, förelägge rätten vittnet vid vite och, om vittnet ej låter sig rätta därav, vid äventyr av häkte att fullgöra sin skyldighet. Ej må av anledning, som nu sagts, någon hållas i häkte under längre tid än tre månader och i intet fall längre, än till dess rätten skilt målet från sig. Vittne, som insatts i häkte, skall senast var fjortonde dag inställas för rätten. Lag (1975:1288).
Citera
2008-01-11, 11:44
Medlem
Ja man måste vittna. Det står i kallelsen vad för straff det kan bli vid uteblivet vittnesmål. Oftast böter, men självklart beroende på hur viktigt ditt vittnesmål är.
Citera
2008-01-11, 11:45
Bannlyst
Man måste inte göra någonting som man inte vill. Även när det ser allt annat än ljust ut.

Rättegångar osv.. Ja, jag minns iaf ett tillfälle för ungefär 20 år sedan då jag blev kallad att vittna. Jag kontaktade huvudansvarige, hävde ur mig nånting om hur de jag förmodades vittna emot kunde tänkas tillgripa våld för betydligt mindre anledning än vittnesmål.. Minns nu inte alla detaljer på rak arm men kommer iaf ihåg att jag aldrig satt i någon sal och vittnade.
Citera
2008-01-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Man måste inte göra någonting som man inte vill. Även när det ser allt annat än ljust ut.

Rättegångar osv.. Ja, jag minns iaf ett tillfälle för ungefär 20 år sedan då jag blev kallad att vittna. Jag kontaktade huvudansvarige, hävde ur mig nånting om hur de jag förmodades vittna emot kunde tänkas tillgripa våld för betydligt mindre anledning än vittnesmål.. Minns nu inte alla detaljer på rak arm men kommer iaf ihåg att jag aldrig satt i någon sal och vittnade.

Precis som jag skrev, man kontaktar domstolen och lägger fram varför man inte vill vittna, och de avgör. Bara att skita i att utebli är ingen bra plan.. Om man sedan sitter som ett stumt kolli kan det ju bli svårt att tvinga någon att faktiskt prata där man sitter, se till att inte bli psykstämplad och skickad på vård bara
Citera
2008-01-11, 12:02
Bannlyst
Vi befinner oss i Sverige ändå, de flesta av oss.. Här kan man komma undan med precis vad som helst, bara man engagerar sig lite.
Citera
2008-01-12, 01:00
Medlem
Shine_s avatar
Tack för svaren, då vet jag!
Antar att det inte finns så mycket annat att göra för dem än att gå dit och gola ner polarn
Citera
2008-01-12, 01:03
Medlem
Balthazaer-s avatar
Är väl bara svara "jag kommer inte ihåg" på alla frågor.
Citera
2008-01-12, 01:11
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Är väl bara svara "jag kommer inte ihåg" på alla frågor.
Det är inte speciellt bra att göra sig skyldig till mened då det är ett av de få riktiga artbrotten i Sverige.
Sannolikheten för att åka dit för mened beror visserligen på omständigheterna, men jag tycker nog att trådskaparen skall fundera över om det är värt risken.
Citera
2008-01-12, 10:45
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Som JohanBTK säger är mened artbrott nummer ett i svensk rättsskipning. Att ljuga är inte bra. Att säga att man inte minns, att mnan inte riktigt såg eller att man inte är säker kan man väl dock nästan alltid göra utan större risk. Värre om man börjar intyga saker som inte är sanna då dessa lätt kan överbevisas.
Citera
2008-01-12, 13:05
Bannlyst
Säg bara att du inte minns något, "golare har inga polare".
Citera
2008-01-12, 13:29
Medlem
Shine_s avatar
Att ljuga är inget som kommer på fråga,då det aldrig skulle fungera i detta fall,
och personen i fråga kommer garanterat att torska oavsätt mina vänners vittnesmål.
De är altså inte ute efter att rädda honom, utan att helt enkelt efter att slippa att vittna mot honom "live" eller vad man nu skall säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in