2008-01-12, 14:48
Medlem
Det verkar som att det finns en hel del skumma lirare där uppe haha
Kan kanske bli en riktigt intressant tid man får där uppe ändå, den här tråden har iallafall gjort så att jag känner ett litet sug att åka upp dit nu, tackar så mycket krappar

Jo, kan någon berätta om hur schemat ser ut för min befattning.

Ungefär såhär:

Månad 1-3 Så är det soldatutbildning bla bla bla..
Månad 4-6 är det bla bla bla..

Så man har lite koll på ett ungefär vad man har att vänta sig, för jag vet ju faktiskt inte vad jag ska göra riktigt.
Citera
2008-01-12, 16:48
Medlem
ledargestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrofoam_
ska in som skyttesoldat stridsfordon i boden.
boden ligger ju bara ett par mil från luleå (där jag är ifrån, förövrigt) som är en ganska mycket större stad, så på helgerna är det väl bara ta bussen till luleå eftersom det nog finns lite mer att göra där. luleå är även jävligt fint och varmt på sommaren

Då får du guida mig på krogvändorna i luleå under 2008 min vän!
Citera
2008-01-12, 19:01
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwilo87
Det verkar som att det finns en hel del skumma lirare där uppe haha
Kan kanske bli en riktigt intressant tid man får där uppe ändå, den här tråden har iallafall gjort så att jag känner ett litet sug att åka upp dit nu, tackar så mycket krappar

Jo, kan någon berätta om hur schemat ser ut för min befattning.

Ungefär såhär:

Månad 1-3 Så är det soldatutbildning bla bla bla..
Månad 4-6 är det bla bla bla..

Så man har lite koll på ett ungefär vad man har att vänta sig, för jag vet ju faktiskt inte vad jag ska göra riktigt.

I korta drag ser det väl ut som följande:

1. GSU - Grundlig Soldat Utb.
2. Befattningsutbildning. Du utbildas inom din befattning.
3. Övning kompaniet.
4. Övning med bataljonen.
5. Övning mellan bataljoner.

Ungefär så uppfattade jag min utbildning. Svårt att dra gränser. Jag ansåg att allt flöt ihop?
Citera
2008-01-12, 19:08
Medlem
styrofoam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledargestalt
Då får du guida mig på krogvändorna i luleå under 2008 min vän!

Ha inga förhoppningar
Jag hatar faktiskt kroglivet i Luleå, enda krogen som är okej (och rätt skoj faktiskt) från 18+ är Grace, som tyvärr bara har öppet under sommaren och vid vissa tillfällen på vintern (typ juldagen, annandagen). Cleo är ganska bra också, men det är sällan de har 18+, oftast 20+ eller 23+, och de är ganska hårda på leg där också, men har du tur kan du komma in på 20+ även fast du är yngre. Har aldrig varit på krogen i Boden, men en del vänner till mig brukar ibland dra dit och gå på krogen och hävda att det oftast faktiskt är bättre (mkt flickor 90 ). Ska du in på pansarskytte du också?
Senast redigerad av styrofoam_ 2008-01-12 kl. 19:14.
Citera
2008-01-12, 19:17
Medlem
ledargestalts avatar
Citat:
Ha inga förhoppningar
Jag hatar faktiskt kroglivet i Luleå, enda krogen som är okej (och rätt skoj faktiskt) från 18+ är Grace, som tyvärr bara har öppet under sommaren och vid vissa tillfällen på vintern (typ juldagen, annandagen). Cleo är ganska bra också, men det är sällan de har 18+, oftast 20+ eller 23+, och de är ganska hårda på leg där också, men har du tur kan du komma in på 20+ även fast du är yngre. Har aldrig varit på krogen i Boden, men en del vänner till mig brukar ibland dra dit och gå på krogen och hävda att det oftast faktiskt är bättre (mkt flickor 90 ). Ska du in på pansarskytte du också?

Jag fyller 21 veckan före inryck (är 87a) så det ska nog inte vara något problem att komma in på 20 krogarna.
Tjejer kan ju vara trevligt när man legat i långkalsonger och käkat bark en vecka.
Jag rycker in som skyttegruppbefäl.
Citera
2008-01-12, 20:10
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Cleo är ganska bra också

Klamydiagrottan!

Citat:
Har aldrig varit på krogen i Boden, men en del vänner till mig brukar ibland dra dit och gå på krogen och hävda att det oftast faktiskt är bättre (mkt flickor 90 ).

Citerar mig själv från en annan tråd angående Bodens uteliv:

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det som finns att tillgå i Boden är väl i princip Puben (med stort) P, Olivers och Hotell Bodensia. De två första ställena är inget man går till om man absolut inte måste. Bodensia är bättre men likt förbannat jävligt tamt.

Bodensia efter midnatt var helt ok som uteställe, men det var stendött innan dess, i alla fall när jag låg inne. Luleå är helt klart bättre, men då får man räkna in 45 minuters bussresa med risk för att bli avslängd om man fortsätter förfesta på bussen, vilket inte alltid är värt det. Sen ska man på något sätt ta sig hem igen också, om man inte lyckas tigga till sig sovplats hos någon dam...

/feldgrau
Citera
2008-01-12, 20:39
Medlem
styrofoam_s avatar
jajjamen, klamydiagrottan!

du kanske missade att jag skrev att jag var från luleå båda mina päron bor här, så hittar man inte sovplats hos någon dam kan man alltid dra hem och sova.

ang. Puben P så har jag hört av vänner som gjort lumpen i boden att det är mer av ett förfestställe med billig öl och så vidare, stämmer det?
Citera
2008-01-12, 20:53
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
du kanske missade att jag skrev att jag var från luleå båda mina päron bor här, så hittar man inte sovplats hos någon dam kan man alltid dra hem och sova.

Tänkte mer som info för trådstartaren och övriga som ska göra lumpen där uppe som inte bor i närheten.

Citat:
ang. Puben P så har jag hört av vänner som gjort lumpen i boden att det är mer av ett förfestställe med billig öl och så vidare, stämmer det?

Ja, inte fasen är det ett ställe man gärna stannar på hela kvällen i alla fall. Mest ruggugglor och halvfinnar med cowboyboots där.

Olivers är inte lika illa men där får man vara beredd på slagsmål och många gamlingar också...

/feldgrau
Citera
2008-01-13, 01:44
Medlem
Okej... jag känner att det är dags för en som faktiskt ligger på I19 just nu att säga sitt. Är med i NBG - QI (alltså visserligen inte lumpare, men ändå) som förläggs på I19 och detta är vad jag personligen tycker om stället.

- Sodexho lagar SKIT, CRAP, Helvetes jävla grisföda och knappt det... så är det. Var det bättre förr så kan det absolut inte förvåna mej för det kan knappast ha varit sämre. Dessutom är servicen och attityden under all tänkbar kritik.

- Gymmet är på tok för litet. Det var för litet redan när ett kompani NBG:are ryckte in, och snart finns nästan 1.500 bassar där. Mattan är dock helt ny.
Finnes möjligheten så rekomenderas ett besök på A9:s idrottshall istället, helfräsch och med sånt där karaterum med specialmattor.

- Mycket bra träningsspår, eloge till idrottsavd. Skidor eller orienteringskartor finns att låna, också uppskattat.

- Bra soldathem, MÅNGA datorer, själv är jag van att slåss i bokningslistorna över två-tre stycken.

- Vad gäller Bodens matutbud så bör du absolut undvika Take Off och alla de andra slaskpizzeriorna i stan, men FRAMFÖR ALLT Take Off. Beställer du utkörning kan du räkna med i genomsnitt en timmes väntetid plus försening, underligt för en stad där det går typ 8 personer per pizzeria, samt dålig kvalité. Här om sisten fick min kamrat en härsken La Bussola. Spendera dina pengar på Chili Chili, O2 (Soldathemmet) eller det där thaihaket nere på stan som jag aldrig kommer ihåg namnet på. Alla tre med skitbra lunchbuffé för runt 60:- och kalasmat även i övrigt.

- Drickandet i Boden sköts nog bäst, utan att hävda mig som särskilt erfaren i frågan, på Olivers eller M/S Bränna (under den varma delen av året). Fotbolls-EM på storbild på Bodensia kan säkert bli en höjdare också.

- Angående de rena militära faciliteterna så är Kusträsk övningsfält ett bra ställe. Stort, sandigt och kuperat, iakttag försiktighet mot renar dock. Rödberget har bra akustiska skjutbanor för EHV så du behöver förhoppningsvis aldrig markera tavlor.

- Vad gäller kasernerna så skulle jag tro att de håller normal standard. Använd dock inte för många elektriska prylar på en gång, då blir det mörkt. Elsystemen i de gamla husen är inte riktigt uppdaterade. Lyckas ni söka in någon annan kanal än femman och norska MTV på luckan kan du skatta dej lycklig.

Ja det ska väl ge en liten bild av hur I19 står sig i konkurrensen. Obs dock att jag inte är Vpl så jag kanske ställer lite andra krav, t.ex måste jag pröjsa för käket i matsalen. Får man det gratis kanske det inte är sån dynga ändå... eller, jo... det är det.
Senast redigerad av tjodrick 2008-01-13 kl. 02:03.
Citera
2008-01-13, 04:33
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjodrick
Ja det ska väl ge en liten bild av hur I19 står sig i konkurrensen. Obs dock att jag inte är Vpl så jag kanske ställer lite andra krav, t.ex måste jag pröjsa för käket i matsalen. Får man det gratis kanske det inte är sån dynga ändå... eller, jo... det är det.
Brukar inte officerare sno mat i värnpliktsmatsalen?
Citera
2008-01-13, 06:33
Medlem
Citat:
Lyckas ni söka in någon annan kanal än femman och norska MTV på luckan kan du skatta dej lycklig.
Märkligt, sist jag var på I19 (sommarn 07) så fanns "FM basutbud" som finns på alla förband och skolor.

1-5
MTV
Eurosport
Discovery (absurt nog norska dicovery med svensk textning)

Ett fall av SBS eller så har det hänt nått, har ni fört upp problemet?

edit: en liten gardering, "FM basutbud" finns på de skolor och förband jag varit på, och det är rätt många
Senast redigerad av discord 2008-01-13 kl. 06:36.
Citera
2008-01-13, 13:30
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Okej... jag känner att det är dags för en som faktiskt ligger på I19 just nu att säga sitt. Är med i NBG - QI (alltså visserligen inte lumpare, men ändå) som förläggs på I19 och detta är vad jag personligen tycker om stället.

- Sodexho lagar SKIT, CRAP, Helvetes jävla grisföda och knappt det... så är det. Var det bättre förr så kan det absolut inte förvåna mej för det kan knappast ha varit sämre. Dessutom är servicen och attityden under all tänkbar kritik.

- Gymmet är på tok för litet. Det var för litet redan när ett kompani NBG:are ryckte in, och snart finns nästan 1.500 bassar där. Mattan är dock helt ny.
Finnes möjligheten så rekomenderas ett besök på A9:s idrottshall istället, helfräsch och med sånt där karaterum med specialmattor.

- Mycket bra träningsspår, eloge till idrottsavd. Skidor eller orienteringskartor finns att låna, också uppskattat.

- Bra soldathem, MÅNGA datorer, själv är jag van att slåss i bokningslistorna över två-tre stycken.

- Vad gäller Bodens matutbud så bör du absolut undvika Take Off och alla de andra slaskpizzeriorna i stan, men FRAMFÖR ALLT Take Off. Beställer du utkörning kan du räkna med i genomsnitt en timmes väntetid plus försening, underligt för en stad där det går typ 8 personer per pizzeria, samt dålig kvalité. Här om sisten fick min kamrat en härsken La Bussola. Spendera dina pengar på Chili Chili, O2 (Soldathemmet) eller det där thaihaket nere på stan som jag aldrig kommer ihåg namnet på. Alla tre med skitbra lunchbuffé för runt 60:- och kalasmat även i övrigt.

- Drickandet i Boden sköts nog bäst, utan att hävda mig som särskilt erfaren i frågan, på Olivers eller M/S Bränna (under den varma delen av året). Fotbolls-EM på storbild på Bodensia kan säkert bli en höjdare också.

- Angående de rena militära faciliteterna så är Kusträsk övningsfält ett bra ställe. Stort, sandigt och kuperat, iakttag försiktighet mot renar dock. Rödberget har bra akustiska skjutbanor för EHV så du behöver förhoppningsvis aldrig markera tavlor.

- Vad gäller kasernerna så skulle jag tro att de håller normal standard. Använd dock inte för många elektriska prylar på en gång, då blir det mörkt. Elsystemen i de gamla husen är inte riktigt uppdaterade. Lyckas ni söka in någon annan kanal än femman och norska MTV på luckan kan du skatta dej lycklig.

Det märks iaf att du ligger på NBG för inte fan hinner en värnpliktig käka lunchbuffé nere på stan?

Du verkar ju inte alls nöjd, trots att du får mycket mer betalt än en värnpliktig och troligvis har det ännu lökigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in