Tjenare!
Jag ska rycka in som Stridsfordonsskytt/Förare på I19 i Boden den 28:e Januari. Så jag tänkte helt enkelt om det är någon som har varit där tidigare och kunde berätta lite om stället, vad var bra/dåligt? Berätta lite om stället helt enkelt
Jo, om det är någon som gjort samma utbildning som mig kan ni berätta lite om hur det var och så också, skulle vara intressant att höra vad man har att se fram emot.
Och lite information om vad man kan kan göra på fritiden nere på stan och sådant skulle också vara ganska intressant att veta.
I19 Boden är ett jävla fint ställe. Det jag gillade främst med Boden var klimatet. Under sommarhalvåret blir det riktigt varmt och grönt. Och under vinterhalvåret är det kallt som fan med massa snö, vilket ger dig tid att ägna dig åt aktiviteter som längdskidåkning. Givetvis är kylan väldigt påfrästande. Men vafan, man ska ju känna att man lever..
I övrigt har i19 riktigt bra övningsområden, om inte Sveriges största. Har dock inte källa på det.. Det tråkiga med Boden Södra (ö-område) är att det inte alltid lämpar sig för exempelvis stridsvagnsstrid. Det det är mycket smala stråk, myrar m.m. jämfört med södra sverige där det finns stora, öppna övningsfält.
Annars är det sjyssta kaserner, bra mat (allt är relativt), gym och allt annat man kan önska sig. Finns även en del pubar, pizzerior m.m. Dessutom tar det bara 30min till Luleå med buss.
I övrigt har i19 riktigt bra övningsområden, om inte Sveriges största. Har dock inte källa på det.. Det tråkiga med Boden Södra (ö-område) är att det inte alltid lämpar sig för exempelvis stridsvagnsstrid. Det det är mycket smala stråk, myrar m.m. jämfört med södra sverige där det finns stora, öppna övningsfält.
På Bodens övningsfält får man även spränga mer eller mindre hur jävla mycket man vill (fördel för ingengörstrupperna) till skillnad från många andra övningsfält som har löjligt låga gränser i många fall.
Sveriges största tror jag däremot inte att det är.
Kan inte säkert konstatera det, men däremot så är Älvdalens skjutfält Sveriges största skjutfält. Tror att det är till ytan större än Bodens övningsfält.
Spinoff på övningsfälten (lite OT):
Som det låter på din beskrivning så verkar övningsfältet i Boden vara ganska likt det i Skövde. Mycket smala stråk/vägar, träsk osv.
Revinges övningsfält är det överlägset bästa för stridsvagnsstrid, fast med nackdelen att man mer eller mindre bara kan anfalla med- eller motsols rund Krankesjön.
P4 skickar ofta sina stridsvagns- och pansarskyttekompanier dit för övningar men det kan, av uppenbara skäl, inte I19 göra lika ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det finns en hel del seriösa forumsdeltagare här. Men totalt sett så är det för mycket troll, extremister och okunnigt folk som uttalar sig här. Samt att modereringen är i stort sett obefintlig.
Soldf forumet hyser betydligt större och bredare kompetens inom det militära området. Dessutom är diskusionsklimatet mycket trevligare med moderatorer som aktivt arbetar med att bevara och utveckla forumets kvalitet.
Kan inte hålla med.
I sådana här trådar brukar det inte förekomma okunnigt folk eller extremister för den delen.
Folk med erfarenhet talar i sådana här trådar.
Ang. modereringen så är den inte obefintlig här, men det är högre i tak på FB än vad det är på SoldF där det för övrigt, enligt min åsikt, förekommer en hel del tråkiga, för att inte säga rent av otrevliga, moderatorer och administratörer.
Ang. kunskapsnivån så skulle jag vilja påstå att här förekommer folk med lika mycket och i vissa fall betydligt mer kunskap än den genomsnittliga SoldFaren.
Däremot inte lika många förstås, och i gengäld har vi inte samma kvantitet med blivande beväringar.
Slutklämmen är dock att detta inte är en fråga som är så massiv att den inte skulle kunna behandlas på FB.
Läs runt i forumet så kommer du bli positivt överraskad om hur mer komplexa ämnen har diskuterats förut.
Aja, är det något mer om detta så skicka gärna PM, tråden handlar trotts allt inte om detta.
Senast redigerad av 503 2008-01-10 kl. 18:14.
På Bodens övningsfält får man även spränga mer eller mindre hur jävla mycket man vill
Jasså? Måste vara därför man hellre åker 11 mil upp till Lomben och när man ska spränga i någon omfattning.
Möjligheterna att spränga ur ren säkerhetssynpunkt finns men det bor på tok för mycket folk i området för att man ska kunna spränga i någon avsevärd omfattning.
En annan otrevlig sak är att det dräller runt för mycket folk på skjutfätet, förra året var ett antal skoterförare relativt nära på att få stifta otrevligt nära bekantskap med ett antal 15,5 cm sprängranater.
Jasså? Måste vara därför man hellre åker 11 mil upp till Lomben och när man ska spränga i någon omfattning.
Så kan det nog vara.
När vi skulle dit för att spränga en massa så talades det bara om Boden så jag antog att det var Bodens övningsfält som avsågs (den resan blev för övrigt aldrig av, tyvärr).
Hur som haver så spelar det mindre roll i sammanhanget; I19 har ju tillgång till bägge.
Det finns kanske tusentals trådar om Boden och I 19 här på FB... Jag vet då i alla fall att jag skrivit en del om Boden och min vistelse där på andra ställen, så jag rekommenderar att trådskaparen söker lite här i forumet så dyker det säkerligen upp en del matnyttigt.
I19 är ett schysst ställe. Jag vet inte om de har byggt ut gymmet efter att jag muckade, men när jag gjorde min värnplikt så var det litet och upptaget för det mesta, inte direkt anpassat för 1500 värnpliktiga.
Välkommen till Sveriges sämsta regemente enligt Värnpliktsnytt som förövrigt är en jävla fitt tidning.
I19 är ett bra regemente, kylan är bara att tacka o ta emot eftersom det innebär mycket mindre vård på vagnar (slits mindre och behöver knappt spolas)
Desutom är det värre att vara blöt och frysa, som förövrigt P4 får uppleva ganska ofta där det _ALLTID_ regnar
Gymmet är lika kefft som de har varit, du måste givitvis knäppa kort på legendariska bilder i gymmet
På fritiden har du supergrymma soldathemmet, som är ett stenkast från regementet och tyvärr delar med A9 (passa på o spöa en artillerist där )
Där kan man käka chips och se på projektortv, och givetvis finns det massvis med datorer med internet ansultning .
Sedan har du nordpolen, ett riktigt trevligt badställe.
Värnpliktiga är lagom omtyckta där, du blir poppis bland alkisarna vid konsum. Men på krogen gå i flock!
Du lär förhoppningsvis utbildas på CV90, är du priviligerad så hamnar du på ett stridsvagspluton.
Hamnar du på CV90 satsa på att bli förare, kör bra på förarprovet
Priviligerad på en strv122 bli laddare eller skytt.
Ja juste, i19 persedelbyte är guld du kommer märka varför
Hälsa "tåårlek" från mig
Sluta hacka på tvättmongona, tåålek är en fin kille. Sitter just nu i en värmetröja som han såg till att jag kunde"fixa". Sen kommer du träffa räkna strumpor högt killen.
Som gammal P-bat signalist kan man väl ge ett eller två tips som missats här. Hur kan man inte nämna PGs flottbomben, åt den aldrig själv men den var en legend hos oss. Motionsspåret kring pampas är trevligt bde för skidor och löpning.
Staden Boden är dock ett jävla rövhål om man ska vara helt ärlig, du kan lika gärna skippa att gå ut där. Ta bussen till Luleå istället. En kul grej med att vara i Boden är dock att det är en riktig militär stad vilket man som värnpliktig ska uppskatta.
I19 Boden är ett jävla fint ställe. Det jag gillade främst med Boden var klimatet. Under sommarhalvåret blir det riktigt varmt och grönt. Och under vinterhalvåret är det kallt som fan med massa snö, vilket ger dig tid att ägna dig åt aktiviteter som längdskidåkning. Givetvis är kylan väldigt påfrästande. Men vafan, man ska ju känna att man lever..
Annars är det sjyssta kaserner, bra mat (allt är relativt), gym och allt annat man kan önska sig. Finns även en del pubar, pizzerior m.m. Dessutom tar det bara 30min till Luleå med buss.
Sen när fan är det bra mat i Boden? och gymmet måste nog vara det absolut sämsta som finns på alla jävla regementen i Sverige
Jämfört med arméförbanden så utmärker sig inte boden som vare sig bra eller dåligt vad gäller värnpliktsmatsalen, den är helt ok. Och personalmatsalen är faktiskt riktigt bra.
Gymmet är däremot riktigt uselt.
På den gammla goda tiden strax efter sekelskiftet när matsalen fortfarande drevs av FM var I19s matsal faktiskt en av de bästa i landet, guldgaffeln 2-3år i rad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!