2008-01-15, 16:28
Medlem
Teichmanns avatar
Det här är väl en kvarleva från 80-/90-talet då inte särskilt många gick på fotboll och nazisterna kunde dominera. Numera är fotbollen i allmänhet och AIK i synnerhet så folkligt utbrett att man knappast kan påstå att dessa grupper skulle vara i någon majoritet någonstans eller ens existera i någon större skala. Av 20 000 på läktaren är trots allt nästan alla vanligt folk. Norra läktaren är överlag skabbig, men några nazister märker man inte direkt av. Det är nog mycket folk från arbetarklassen där, men dessa är ofta även invandrare. Några rasrelaterade bråk på Råsunda är nog ytterst sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av The Master
AIK:s supportrar har alltid varit förknippade med arbetarklass
Jag vet inte det, jag. På den norra läktaren stämmer det säkert, men den är ju långt ifrån allt av Råsunda. På ett ställe som Östra Övre är det ju lite tvärtom, med en hel del finare folk. Övriga läkatre känns ganska medelklassiga och Södra är väl en renodlad familjeläktare ungefär. Jag tycker att Hammarby är mycket mer arbetarklass än AIK. Dessutom stämmer ditt påstående inte traditionellt. Men jag håller med i ditt övriga inlägg.
Citera
2008-01-16, 13:21
Medlem
ViceSquads avatar
Det är som alla andra klackar nu förtiden, arvet kanske ligger i att många skinnskallar både politiska och opolitiska var gnagare som ungjävlarna idag försöker efterhärma.

Finns både höger och vänster extremister på bajens läktare och i difs. antar att dessa invidider inte kämpar aktivt för sin idelogi 24timamr om, ibland kanske man vill tänka på annat än hitler och stalin och softa ner med fotboll.

Påtal om lag och klass så har bajen alltid varit knegarlaget och byggt på folkligt engagemang.
Citera
2008-04-20, 21:08
Medlem
Jag har hört att IFK Göteborgs firma Wisemen ska bestå av många nationalister.
Citera
2008-04-20, 21:14
Medlem
kenth44s avatar
AIK har alltid varit ett lag för alla, oavsett samhällsklass, etnicitet eller politiska åsikter. ALLMÄNA idrottsklubben.

Ja, WM har säkert en del nazister i sina led, vad det nu hade med något att göra. Finns nog nazister, kommunister, liberaler, sossar et.c. i ALLA firmor i Sverige.
Citera
2008-04-20, 21:24
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
AIK har alltid varit ett lag för alla, oavsett samhällsklass, etnicitet eller politiska åsikter. ALLMÄNA idrottsklubben.

Ja, WM har säkert en del nazister i sina led, vad det nu hade med något att göra. Finns nog nazister, kommunister, liberaler, sossar et.c. i ALLA firmor i Sverige.
Allmän idrott var förr samma sak som friidrott, och har inget att göra med allmänheten.
Citera
2008-04-20, 21:27
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Allmän idrott var förr samma sak som friidrott, och har inget att göra med allmänheten.
Jo, jag vet allmänidrott betyder, men AIK har ändå alltid varit öppen för alla.

Citat:
Så hur gick då bildandet till? Isidor berättar med sina egna ord:
- Vi skrapade ihop en rad goda vänner med utpräglat idrottsintresse och sammanträdet hölls hemma hos min mamma på Biblioteksgatan 8 på Östermalm. Ska vi bilda den här föreningen frågade jag och alla instämde. Jag konfirmerade beslutet med ett klubbslag med en blyertspenna. Det fanns många namnförslag. Eftersom vi kommit överens om att alla upptänkliga idrotter skall utövas, är det väl lika bra att kalla oss för Allmänna Idrottsklubben, AIK, föreslog jag. Det blev ett nytt klubbslag på denna sak med samma blyertspenna.

Namnet hade även två andra betydelser. AIK var som klubb betraktat "allmän" i den meningen att vem som helst kunde bli medlem. Vid denna tid var många idrottsklubbar begränsade för exempelvis militärer. Även valet av verksamhet spelade roll; klubbens första grenar var gymnastik och friidrott, vilken på 1890-talet hette just "allmän idrott".
Från AIK:s historik.
Citera
2008-04-21, 18:32
Medlem
AIKs patriotstämpel finns ju knappast på samma sätt som tidigare. Jag tycker mig se betydligt fler invandrare på läktarna de sista kanske 6-7 åren, i och med att 90talet ryktet mer eller mindre helt har släppt.

Men visst förekommer det fortfarande en del nazister men inte så att de för nån politik på läktaren. FB håller en rätt hård icke politisk linje. Sol invictus va det väl vars trumslagare fick stryk kan det ha varit 2006? eller 2005 rent av efter att ha försökt starta ramsan "inga rassar i våran klack"
Citera
2008-04-21, 18:50
Medlem
kenth44s avatar
Hehe ja FB verkar köra en väldigt hård linje mot alla former av politiska yttringar på Råsunda. ND fick ju spö för några år sen när de försökte dela flygblad också
Citera
2008-04-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Jag har hört att IFK Göteborgs firma Wisemen ska bestå av många nationalister.

Samt att flera av deras yngre är med i GFN. Men det är saker vi hört och som inte är av mycket värde i den här tråden.
Citera
2008-04-21, 20:19
Bannlyst
Wisemen har väl också ställt krav på sina nassar att välja sida, fotbollen eller politiken, vilket splittrat GFN/FNG-lägret.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsan10
AIK har mycket white trash i sitt led.

Måhända, men AIK har också många invandrarsupporters, fler än Bajen och DIF vågar jag säga. En social sammansättning som passar mig perfekt, som uppvuxen bland white trash och boende i en invandrarförort.
Citera
2008-04-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Du kommer snart att lära dig att de flesta här inne inte duger till att göra något annat än dåliga sammankopplingar som har en mycket liten verklighetsförankring.

/mvh ikh

Bra sagt ikh! För alla är vi medvetna om att nassepatrasket har det svårt utanför internet där verkligheten träder in. Det kanske kommer upp nån fråga man inte kan söka fram på internet för att hitta ett riktigt nationellt svar eller så..
Citera
2008-04-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Du kommer snart att lära dig att de flesta här inne inte duger till att göra något annat än dåliga sammankopplingar som har en mycket liten verklighetsförankring.

/mvh ikh

du är en av dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in