2008-01-09, 22:06
Medlem
Pompe de velos avatar
Jag har så ofta funderat på varför det finns så mycket nazister i just AIK-leden. Är det ett arv från bombarjacka-tiden eller finns det socioekonomiska slutsatser att dra? Diskutera!

Bifogar exempelbild;
http://img149.imageshack.us/my.php?image=filephpfc1.jpg
Citera
2008-01-09, 22:09
Medlem
AIK har mycket white trash i sitt led, Bajen har många pundare/socialfall och Dif har många brats.

Jag är själv gnagare och äcklas av alla undermänniskor man ser på Råsunda.
Noterbart är även att det finns många AFA-kommunister i AIK.

Edit: White trash leder ju ofta till nazism.
Citera
2008-01-09, 22:33
Medlem
Pompe de velos avatar
Nja, min insyn i den autonoma vänstern har gett mig den uppfattningen att gnagarna är, i förhållande till antal hammarby- och DIF-supportrar, ganska marginaliserade i rörelsen. Nazisterna är i ett klart övertag vad gäller politisk tillhörighet på norra läktaren.

Den främsta orsaken kan vara, precis som du säger, den förhållandevis höga frekvensen av gnagare hemmahörande i den etniskt svenska delen av den undre medelklassen. Men även bland AIK:are hemmahörande i det betydligt mer borgerliga Vasastan verkar det förekomma en hel del patriotism.
Kan det förklaras med att nazismen alltid hållit överklassen om ryggen, och att vasastadsgnagarna är medvetna om detta, eller är det att betrakta som ett resultat av den casualvåg som svepte genom den nationella rörelsen de senaste åren?
Citera
2008-01-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompe de velo
Nja, min insyn i den autonoma vänstern har gett mig den uppfattningen att gnagarna är, i förhållande till antal hammarby- och DIF-supportrar, ganska marginaliserade i rörelsen. Nazisterna är i ett klart övertag vad gäller politisk tillhörighet på norra läktaren.

Den främsta orsaken kan vara, precis som du säger, den förhållandevis höga frekvensen av gnagare hemmahörande i den etniskt svenska delen av den undre medelklassen. Men även bland AIK:are hemmahörande i det betydligt mer borgerliga Vasastan verkar det förekomma en hel del patriotism.
Kan det förklaras med att nazismen alltid hållit överklassen om ryggen, och att vasastadsgnagarna är medvetna om detta, eller är det att betrakta som ett resultat av den casualvåg som svepte genom den nationella rörelsen de senaste åren?

En av AIK:s största supportergrupper består ju i princip enbart av AFA-aktivister eller folk med liknande åsikter.
Nazisterna är absolut inte i majoritet på den Norra läktaren. Det står ett gäng uttalade nazister vid den s k Nazipelaren på Norra men mer än så är det inte. Visserligen finns det säkert ett gäng osynliga nazister också men så är det ju med allt.
Citera
2008-01-10, 00:00
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
[quote=Pompe de velo]...
Kan det förklaras med att nazismen alltid hållit överklassen om ryggen... QUOTE]
Säger kommunisten.
Citera
2008-01-10, 04:44
Medlem
Germanias avatar
i en sån här tråd är det viktigt att påpeka att AIK grundades av juden Isidor Behrens. Det är en rolig liten detalj som man alltid måste påminna om
Citera
2008-01-10, 05:02
Medlem
Megadeths avatar
aik är ju även zigenarnas förening. här ses en typisk aik supporter med zigenar kärring. http://www.youtube.com/watch?v=rnnjqtnnYZI
Citera
2008-01-10, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsan10
En av AIK:s största supportergrupper består ju i princip enbart av AFA-aktivister eller folk med liknande åsikter.

Vilka tänker du på?
Citera
2008-01-10, 05:12
Bannlyst
Har man den goda smaken att vara AIK´are så är de flesta även intelligenta nog att vara patrioter.
Men visst finns det även vänsterslödder i gnagetkretsar, om än försvinnande få...precis som irl.
Citera
2008-01-10, 10:53
Medlem
J.Ns avatar
Egentligen märkligt om det stämmer med tanke på att AIK i många år var ett lag där fansen hade vänsteråsikter och så sent som under 80-talet och början av 90-talet hade ett antal punkare som höll på AIK.
Citera
2008-01-10, 11:01
Medlem
wilt99s avatar
Aik har väl alltid haft lite av ett rykte att vara de våldsamma och tuffas klubb, då drar de väl lätt till sig smårassar och white trash från Huddinge och dylikt, är väl inte svårare än så. Är väl bara kika in på bildarkiv från deras matcher och norra stå för att bekräfta det...
Citera
2008-01-10, 13:54
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Har man den goda smaken att vara AIK´are så är de flesta även intelligenta nog att vara patrioter.
Men visst finns det även vänsterslödder i gnagetkretsar, om än försvinnande få...precis som irl.

Här har vi ett livs levande exempel

Förut hade jag också känslan att det var flest såkallade "patrioter, "nationella" i Gnaget. AIK var ju kända för att ha mest skins (som inte nödvändigtvis måste vara nazister...), fast det tror jag det blivit ändring på nu. Om du kollar på den Norra läktaren så ser du en del invandrare och folk som snarare ser ut som AFA-folk än nazister. Sedan är det ju jävligt svårt att avgöra vad en person har för åsikter om den klär sig någorlunda "normalt", fast jag antar att du menar skins med Sverigetröja som man tydligt ser vart de står politiskt?

I och för sig var det cirkus 2 år sedan jag hade årskort till AIK:s matcher, men det kan ju inte ha ändrats så mycket.

Jag har förresten sett AIK:s klackledare i Salem både år 2006 och 2007
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in