Hoegarden med rödartad etikett? Aldrig sett - hur skiljer den sig från den vanliga?
(som är en av mina favoriter - delvis för att den är relativt lätt att hitta på krogar, och delvis för att den ofta finns att få i 1/3 l. flaskor, och jag har ofta svårt att få i mig ett halvliters stop. Och naturligtvis för att den är god!)
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Visst var tyska huvudspråk i kejsardömmet men det kan nog ha varit kungadömet Österike då.
Om vi nu skall vara riktigt petiga så var det väl så att större delen av det som idag är Tjeckien var det gamla kungariket Böhmen, vilket var en del av kejsardömet/dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Slovakien däremot lydde till största delen direkt under Ungern.
Den här periodens Ö-U "inrikespolitik" är väldigt intressant, men jag vet alldeles för litet om den. Mycket i Tjeckien och Slovakien gick då ut på att a) försöka få tillbaka den status Böhmen tidigare haft, och b) försöka få de Slovakiska regionerna administrerade från Wien snarare än Budapest (dagens anti-ungerska stämningar i Slovakien har alltså mycket gamla rötter), c) allmänt nationaliska väckelser, och b) panslavism.
För att litet försöka hållas till ämnet, så kan man faktiskt via öl också snappa upp en liten aning om 1800-talets MittelEuropa, i tjeckiska/slovakiska ölbeteckningar lever ju en del beteckningar kvar som senare närapå helt försvunnit ur tyskan - och när man hittar de här översättningarna så blir genast den tjeckiska ölterminologin mycket lättare att förstå. Riktigt intressant blir det när man blandar in polsk ölhistoria också... Kan inte på raken rekommendera några bra websidor, men de finns därute. Engelska OCH tyska wikipedia är ofta bra startpunkter.