2009-11-20, 20:44
Medlem
Pulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Känns som jag spammar denna tråden lite just nu.. Men är för sent att köra edit på mina andra posts. Någon som testat Brewdog 77 lager? Jäkligt fin pilsner får jag säga, är nog min favorit från brewdog än så länge. Väntade mig en dödande beska men icke, nästan lite för lite beska t.om. - söt, massor av smak. Väldigt fin pils!

Absolut trevlig, men inte direkt efter en Sierra Nevada Torpedo Extra IPA. Jag svär på att den smakade som kyld mandelmassa, och jag AVSKYR mandelmassa.

Drack en lite senare, och då smakade den riktigt bra! Helt klart en bra lager.
Citera
2009-11-23, 08:11
Medlem
han solos avatar
Någon annan som gillar Hoegaardens veteöl?

Hittar dock inte den krämiga jävelen med rödaktig etikett som jag drack i Österrike...
En iskall sådan till lunch efter skidåkning i backen tillsammans med en stark gulasch, legendary...
Senast redigerad av han solo 2009-11-23 kl. 08:16.
Citera
2009-11-23, 11:20
Medlem
Aspsusas avatar
Hoegarden med rödartad etikett? Aldrig sett - hur skiljer den sig från den vanliga?
(som är en av mina favoriter - delvis för att den är relativt lätt att hitta på krogar, och delvis för att den ofta finns att få i 1/3 l. flaskor, och jag har ofta svårt att få i mig ett halvliters stop. Och naturligtvis för att den är god!)

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Visst var tyska huvudspråk i kejsardömmet men det kan nog ha varit kungadömet Österike då.

Om vi nu skall vara riktigt petiga så var det väl så att större delen av det som idag är Tjeckien var det gamla kungariket Böhmen, vilket var en del av kejsardömet/dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Slovakien däremot lydde till största delen direkt under Ungern.
Den här periodens Ö-U "inrikespolitik" är väldigt intressant, men jag vet alldeles för litet om den. Mycket i Tjeckien och Slovakien gick då ut på att a) försöka få tillbaka den status Böhmen tidigare haft, och b) försöka få de Slovakiska regionerna administrerade från Wien snarare än Budapest (dagens anti-ungerska stämningar i Slovakien har alltså mycket gamla rötter), c) allmänt nationaliska väckelser, och b) panslavism.

För att litet försöka hållas till ämnet, så kan man faktiskt via öl också snappa upp en liten aning om 1800-talets MittelEuropa, i tjeckiska/slovakiska ölbeteckningar lever ju en del beteckningar kvar som senare närapå helt försvunnit ur tyskan - och när man hittar de här översättningarna så blir genast den tjeckiska ölterminologin mycket lättare att förstå. Riktigt intressant blir det när man blandar in polsk ölhistoria också... Kan inte på raken rekommendera några bra websidor, men de finns därute. Engelska OCH tyska wikipedia är ofta bra startpunkter.
Citera
2009-11-23, 12:14
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Någon annan som gillar Hoegaardens veteöl?

Hittar dock inte den krämiga jävelen med rödaktig etikett som jag drack i Österrike...
En iskall sådan till lunch efter skidåkning i backen tillsammans med en stark gulasch, legendary...
Hoegaarden rosé? Fanns på systemet för inte så länge sedan, ingen höjdare dock. Så förstör inte dina minnen från Österrike med att dricka den igen, du kommer bli besviken.
Citera
2009-11-23, 12:19
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Hoegaarden rosé? Fanns på systemet för inte så länge sedan, ingen höjdare dock. Så förstör inte dina minnen från Österrike med att dricka den igen, du kommer bli besviken.

Har nästan svårt att tro att det är den han pratar om, den smakar väl hallon? Och krämig vet jag inte.. Alkoläsk.
Citera
2009-11-23, 13:58
Medlem
Genastys avatar
Köpte Nils Oscar God Lager idag. Har druckit Barley Wine förr och gillade den - den var minst sagt udda. Ska bli spännande att se vad God Lager är för något.
Citera
2009-11-23, 23:25
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hoegarden med rödartad etikett? Aldrig sett - hur skiljer den sig från den vanliga?
(som är en av mina favoriter - delvis för att den är relativt lätt att hitta på krogar, och delvis för att den ofta finns att få i 1/3 l. flaskor, och jag har ofta svårt att få i mig ett halvliters stop. Och naturligtvis för att den är god!)

Jag krånglade till frågan lite grann. Det var alltså inte en Hoegaarden med röd etikett, utan ett annat veteöl. Borde varit tydligare med det
Alltså inte den som någon sa smakade hallon.

Hur ser jag vilka olika veteöl de har på systembolaget? Hemsidan är krånglig att navigera
Citera
2009-11-24, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Jag krånglade till frågan lite grann. Det var alltså inte en Hoegaarden med röd etikett, utan ett annat veteöl. Borde varit tydligare med det
Alltså inte den som någon sa smakade hallon.

Hur ser jag vilka olika veteöl de har på systembolaget? Hemsidan är krånglig att navigera

Inte särskillt, öl, veteöl, sök

http://systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Ol:0:0::125:0 :0:9999:0:0:::::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0:: True:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOrdi narieSort=True&SokVarugrupp=Ol&SokStrangar=VETE%u0 0d6L:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar:::Beska:Fylli ghet:S%u00f6tma:
Citera
2009-11-24, 22:19
Medlem
fishattacks avatar
Någon som smakat den brittiska Newcastle Brown Ale? Hur är denna i smak mm?
Citera
2009-11-24, 23:57
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishattack
Någon som smakat den brittiska Newcastle Brown Ale? Hur är denna i smak mm?

Den smakar mycket, mycket lite. Så det är dessvärre ett ganska meninglöst öl. Någon särskild anledning att du undrar över just den?
Citera
2009-11-25, 00:05
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Den smakar mycket, mycket lite. Så det är dessvärre ett ganska meninglöst öl. Någon särskild anledning att du undrar över just den?

Var en kompis som hade testat den och jag undrade om den var värd att pröva på. Att få lite olika infallsvinklar och synpunkter på saker är alltid bra tänkte jag.
Citera
2009-11-25, 00:48
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Vad föredrar ni helst; en stram och ganska torr tysk pils eller en krispig och lite smörig tjeckisk pilsner? För mig är det inte alltid helt självklart.

Tjeckiskt öl är på topp alla dagar för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in