Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Hej!
Idag så drack jag en Great Divide Old Ruffian som tydligen är en barley wine.
Jag tyckte att den smakade snarlikt Avery Maharaja som klassas som Imperial/Double IPA.
Vad är skillnaden egentligen?
Kan någon rekommendera en klassisk barley wine?
I USA är skillnaden mellan barley wine och DIPA från östkusten försumbar och din upplevelse är alltså helt riktig. Amerikaner behandlar traditioner, oavsett om det är öl eller kläder, tämligen respektlöst och det kan ha både bra och dåliga följder. När det gäller öl slänger man gärna i några extra nävar med humle.
Vad det gäller Systembolaget så är barley wine ganska svåråtkomligt, i England kan du komma över JW Lees Harvest Ale. Systembolaget har just nu kanadensiska Solstice d'Hiver som är ganska trevlig.