2010-12-25, 22:47
  #2257
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Varan är slut och går inte att beställa längre.
Någon barley wine som är tillgänglig på systemet...
Citera
2010-12-25, 23:46
  #2258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Någon barley wine som är tillgänglig på systemet...
Fullera golden pride, billig men tråkig.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1555&Butik=0&SokStrangar=ALE%3aAlla +l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3aBeska%3aFyll ighet%3aS%u00f6tma%3a
Citera
2010-12-25, 23:48
  #2259
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Hej!
Idag så drack jag en Great Divide Old Ruffian som tydligen är en barley wine.
Jag tyckte att den smakade snarlikt Avery Maharaja som klassas som Imperial/Double IPA.
Vad är skillnaden egentligen?

Kan någon rekommendera en klassisk barley wine?

I USA är skillnaden mellan barley wine och DIPA från östkusten försumbar och din upplevelse är alltså helt riktig. Amerikaner behandlar traditioner, oavsett om det är öl eller kläder, tämligen respektlöst och det kan ha både bra och dåliga följder. När det gäller öl slänger man gärna i några extra nävar med humle.

Vad det gäller Systembolaget så är barley wine ganska svåråtkomligt, i England kan du komma över JW Lees Harvest Ale. Systembolaget har just nu kanadensiska Solstice d'Hiver som är ganska trevlig.
Citera
2010-12-26, 02:04
  #2260
Medlem
Cineastens avatar
Är det någon ölkännare här som har koll på ifall man kan krydda en het gryta (köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, röd paprika, harissa, chili, anchochili) med lite suröl (Haandbakken Oak Aged Ale) eller är det troligt att maten kommer smaka sk-t pga surölets speciella karaktär?
Citera
2010-12-26, 02:08
  #2261
Medlem
Gregsons avatar
Låter som om det vore trevligare att hälla i t ex en Chimay Blå eller Westmalle Dubbel.
Citera
2010-12-26, 02:27
  #2262
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det någon ölkännare här som har koll på ifall man kan krydda en het gryta (köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, röd paprika, harissa, chili, anchochili) med lite suröl (Haandbakken Oak Aged Ale) eller är det troligt att maten kommer smaka sk-t pga surölets speciella karaktär?
Det är nog bättre att fråga en matkunnig farbror (läs: DePaul) än ölalkisar. Men jag gissar att grytan du nämner skulle funka bättre med en porter eller ett kraftigt rödvin.
Citera
2010-12-26, 09:32
  #2263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det någon ölkännare här som har koll på ifall man kan krydda en het gryta (köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, röd paprika, harissa, chili, anchochili) med lite suröl (Haandbakken Oak Aged Ale) eller är det troligt att maten kommer smaka sk-t pga surölets speciella karaktär?
Jag skulle tro att det funkar ungefär som med rödvin.
Citera
2010-12-26, 17:45
  #2264
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det någon ölkännare här som har koll på ifall man kan krydda en het gryta (köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, röd paprika, harissa, chili, anchochili) med lite suröl (Haandbakken Oak Aged Ale) eller är det troligt att maten kommer smaka sk-t pga surölets speciella karaktär?

Suröl... jag vete fan . Jag skulle nog ta en maltigt söt bock eller en fyllig porter.
Citera
2010-12-28, 09:11
  #2265
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Suröl... jag vete fan . Jag skulle nog ta en maltigt söt bock eller en fyllig porter.
Tänker ungefär likadant. Eller varför inte ett par ljusa lager? Där får man väl känna efter om man vill ha en mustig känsla eller en texaschilikänsla!
Citera
2010-12-28, 09:47
  #2266
Medlem
Aspsusas avatar
Det var visst här som någon höjde Gulden Draak till skyarna?

Inspirerad av detta slank det med en julig flaska ("Vintage Ale") av den senast jag besökte Alko, och nu är den avsmakad. Antagligen alltför kall, och till helt fel mat (en ganska kryddig tomatsoppa).
Helt god, men efter superlativerna jag läst blev jag litet besviken: för mig var den alltför stram i jämförelse med den röda Chimay jag drack för några månader sedan (verkar inte ha noterat det här i tråden - den var i alla fall en fullträff för mig som inspirerade till att nångång fortsätta undersöka belgare av den typen). Kanske det var mina förväntningar som var fel, men för mig hamnar nog Gulden Draak i kategorin "dricker om det bjuds, men inget jag själv söker upp".
Citera
2010-12-28, 12:17
  #2267
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Hej!
Idag så drack jag en Great Divide Old Ruffian som tydligen är en barley wine.
Jag tyckte att den smakade snarlikt Avery Maharaja som klassas som Imperial/Double IPA.
Vad är skillnaden egentligen?

Kan någon rekommendera en klassisk barley wine?

Meningarna går isär här. Vissa amerikanska barley wines är väldigt lika DIPA. Det är inte utrett huruvida dessa gränsfall ska klassas med tanke på att DIPA (och även jänkarnas stil av barley wine) är väldigt unga öltyper.

Personligen så anser jag att DIPA oftast är bättre då de nya amerikasnka varianterna av barley wine är väldigt olika de skotska orginalen. Så jag anser att en ny öltyp ska ha ett nytt namn och inte bara prefixet "american" (som dock är fallet med jänkarnas IPA).
Citera
2010-12-28, 14:32
  #2268
Medlem
Quorthons avatar
Old Ruffian har valdigt bra balans mellan malt och humle enligt mig. Daremot tycker jag inte den ar bra som Barley Wine just pa grund av att jag forvantar mig att malten far storre spelrum i en barley wine. Jag tycker att man ska uppskatta en bra ol helt enkelt och inte hanga upp sig pa vilken oltyps-tag den har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in