2014-12-20, 03:51
Medlem
trebbes avatar
Deschutes Hop Trip är lätt min favorit bland pale ale / IPA från västkusten (dock bara testat 20-30 än så länge), vet inte hur lätt den är att få tag på i Sverige dock.

Prövade även sierra nevadas coffee stout och även deras porter för några dagar sedan, för mig som gillar lite lättare stouts och porter var båda mycket bra.

Då jag främst gillar session style öl (eller iaf under 4.5%) så får några gärna rekommendera mig någon öl från västkusten i den klassen som inte är helt värdelös. Har prövat ett antal pale/IPA, session style, och de har alla varit usla, märktbart sämre än mina hemmbryggda med samma alkoholhalt, är de verkligen så värdelösa på att göra bra öl med lite lägre alkoholhalt här på västkusten? Visa mig gärna att jag har fel

Sen skulle jag också gärna ta generella rekommendationer på amerikanska öl som är svåra att få tag på europa och man inte får missa. Helst inte imperials, barleywine eller dylikt med sjuka alkoholhalter, har ingen att dela ölen med här.
Citera
2014-12-20, 16:34
Medlem
Neolitikums avatar
Finns det någon öl som smakar som Schwarzbier och brukar finnas i det vanliga sortimentet?
Citera
2014-12-20, 16:43
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Finns det någon öl som smakar som Schwarzbier och brukar finnas i det vanliga sortimentet?

Testa black lager om du hittar någon på ditt bolag.

Två skapliga är
Brewdog Zeitgeist Black Lager www.systembolaget.se/1578
Samuel Adams Black Lager www.systembolaget.se/1535
Citera
2014-12-20, 16:49
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Testa black lager om du hittar någon på ditt bolag.

Två skapliga är
Brewdog Zeitgeist Black Lager www.systembolaget.se/1578
Samuel Adams Black Lager www.systembolaget.se/1535
Tackar och bockar

http://www.ratebeer.com/beer/brewdog-zeitgeist/94573/
Citera
2014-12-20, 18:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Tackar och bockar

http://www.ratebeer.com/beer/brewdog-zeitgeist/94573/

Kan rekommendera Brewdog Zeitgeist. Jag gillar den.
Citera
2014-12-20, 22:15
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Finns ju Köstritzer annars som ju ligger helt okej både pris- och smakmässigt. Men av någon anledning finns den bara i beställningssortementet med kollikrav...

Själv testade jag något som ovanligt som en tysk amber ale idag. Märket är Hövels och jag kan absolut rekommendera denna öl för er som har vägarna förbi Tyskland. Mycket god. Någon som kan rekommendera andra amber ales som är värda att testa?
Citera
2014-12-20, 23:41
Medlem
WalterSullivans avatar
Samichlaus Classic 14% var äcklig, den är så söt så det smakar flytande socker Påminner mer om likör än öl, kanske blir bättre efter några år?
Citera
2014-12-21, 01:06
Medlem
LuaLuas avatar
Midvinterblot mådde inte alls dåligt av att få stå till sig i två år. Riktigt fin.
Citera
2014-12-21, 01:10
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Samichlaus Classic 14% var äcklig, den är så söt så det smakar flytande socker Påminner mer om likör än öl, kanske blir bättre efter några år?
Samichlaus är ett erkännt bra lagringsöl så har du flaskor kvar är det bara att gömma de längst bak i källaren ett tag och se vad som händer. Kanske kommer du gilla de med några år på nacken, kanske inte, men de kommer i alla fall ändras en del. Sen är det nog, i alla fall i min mening, ett öl som bör delas med andra och avnjutas i mindre serveringar - lite som en likör eller ett desertvin.
Ska nog ta och korka upp något av de öl jag sparat på mig i den kategorin imorgon för att fira fjärde advent, kanske en Double Barrel Aged Blizzard? Eller så blir det något annat...
Citera
2014-12-21, 01:12
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Samichlaus är ett erkännt bra lagringsöl så har du flaskor kvar är det bara att gömma de längst bak i källaren ett tag och se vad som händer. Kanske kommer du gilla de med några år på nacken, kanske inte, men de kommer i alla fall ändras en del. Sen är det nog, i alla fall i min mening, ett öl som bör delas med andra och avnjutas i mindre serveringar - lite som en likör eller ett desertvin.
Ska nog ta och korka upp något av de öl jag sparat på mig i den kategorin imorgon för att fira fjärde advent, kanske en Double Barrel Aged Blizzard? Eller så blir det något annat...

Ja en flaska vart för mycket, hade inga o dela med den gången.
Citera
2014-12-21, 01:20
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Ja en flaska vart för mycket, hade inga o dela med den gången.
Kan verkligen relatera till den problematiken, samlar på mig fånigt mycket öl som aldrig öppnas just på grund av avsaknad av någon med något så när acceptabelt ölintresse att dela de med. Men man vill ju inte missa något bara för det heller så flaskorna blir bara fler och fler, egentligen borde man bilda en liten klubb med likasinnade eller så
Citera
2014-12-21, 01:49
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Kan verkligen relatera till den problematiken, samlar på mig fånigt mycket öl som aldrig öppnas just på grund av avsaknad av någon med något så när acceptabelt ölintresse att dela de med. Men man vill ju inte missa något bara för det heller så flaskorna blir bara fler och fler, egentligen borde man bilda en liten klubb med likasinnade eller så

Ja man har inte många vänner som är lika galna i öl som en själv, skulle vara kul med en flashback ölgrupp som går ut o dricker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in