Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Sett det på "Den stora ölresan"? Ingen av de ölklubbar jag har varit med i har varit så. Som i de flesta föreningar har det funnits en blandning av olika personlighetstyper. Nördar har det funnits (svenska mästare i hembryggning, etc. med oceaner av kunskap), folk med mindre kunskap som är där för att lära sig, vissa analytiskt lagda och andra som är mer rekreationsdrickare, men inga hipsters som precis upptäckt IPA. Kanske är annorlunda på Södermalm. Om du har problem med folk som smakar på öl och försöker beskriva smakerna medelst vedertagna språkliga uttryck så måste du ju också ha enorma problem med sidor som ratebeer och beeradvocate, samt bryggeriernas egna smakbeskrivningar? Själv tycker jag att det är ganska irriterande med folk som bara kommenterar "gott" eller "blä" i sådana sammanhang.
Det finns ju grader i helvetet. Visst talar även jag om smaker i öl, inte bara blä och gott, men för vissa verkar det som att det viktigaste är att kunna hitta de mest konstiga saker att associera ölet med.
Jag har själv varit intresserad av öl i över 25 år, dock inte "organiserat" i någon förening eftersom jag bor på en liten ort där öl=fylla och bättre öl knappast varit tillgängligt på lokal, men jag har aldrig haft något behov av att analysera mycket djupare än att ta reda på vad det är för malt och humle i ett öl för att kunna hitta liknande sorter om jag tycket det var gott eller för att undvika om jag inte gillade det. I dag ångrar jag dock lite på att jag inte fört någon som helst bok på provade sorter, det är trots allt några tusen som provats under åren.
De senare åren har ju trenden med ölintresse stigit markant, vilket i sig är riktigt bra och skapar ett bättre utbud på krogar och andra lokaler, men varför ska man överanalysera sitt öldrickande?
Personligen tycker jag att det ser rätt töntigt ut när en finnig 22-åring försöker att beskriva smakerna i ett öl på ett extremt fantasifullt sätt, speciellt när man vet att referensramarna hos personen ligger på Staropramen och Newcastle-nivå, men bara för att han nu är på ölmässa/festival så skall varenda öl beskrivas och diskuteras.
Jag tror till och med att många inte ens tycker att det är särskilt gott, utan de vill bara vara lite trendiga och märkvärdiga. Utan att vara elak så tror jag att det krävs ett ganska stort antal öl, både bra och dåliga, för att lägga sina egna referensramar och innan man till fullo kan uppskatta t.ex. en Imperial Stout.