2012-08-17, 17:37
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Breznak

Budvar (tjeckiska)

Pripps Blå

Nej

Nej

NEJ
Citera
2012-08-17, 17:46
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Vet ej om jag är i rätt tråd men jag har så svårt att fatta att det ska vara så svårt att hälla upp öl så att det blir ett tjockt och fint skumlager.

Provade att hälla upp en tjeckisk lager i ett smalt avlångt ölglas, hällde ölen i mitten av glaset (lutade ej glaset vilket jag förstått att man inte ska göra) så blev det ett fint skumlager på 3-4 cm nu när jag druckit en tredjedel av ölen så är skumlagret kanske 4mm tjockt .

Vad jag har förstått så ska ett tjockt skumlager hålla ölen fräsch, nån som har nåt tips på hur man häller upp en bira?

Häll upp den sakta, smal och lång "stråle", precis som om det var en tapp på krogen. Du kommer att få ta det i ett par etapper p.g.a att skummet fyller upp glaset, låt det bara sjunka ner lite och återupprepa. Givetvis beror det ju på ölen också, men jag utgår från att vi snackar om Urquell eller liknande?
Citera
2012-08-17, 18:02
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Häll upp den sakta, smal och lång "stråle", precis som om det var en tapp på krogen. Du kommer att få ta det i ett par etapper p.g.a att skummet fyller upp glaset, låt det bara sjunka ner lite och återupprepa. Givetvis beror det ju på ölen också, men jag utgår från att vi snackar om Urquell eller liknande?
Det var en Gambrinus ska prova nu med en tysk öl av märket hofbrau original.
Citera
2012-08-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
Nej

Nej

NEJ

Han bad om billiga öl och det är exakt vad jag länkade. Inom den prisklassen skulle jag hålla de tre högre än Småland, Kung, Svensk Starköl, Cheap Thrills med mera. Ryser i mig bara jag tänker på de flesta av sorterna.

Tycker för övrigt att både Breznak och Budvar är rätt så goda beroende på vad man har de till. Pripps Blå får väl ändå gå som en "standardöl".

Är det något jag verkligen hatar så är det Mariestad och Norrlands Guld, vedervärdigare öl får man leta efter.
Citera
2012-08-17, 18:28
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Han bad om billiga öl och det är exakt vad jag länkade. Inom den prisklassen skulle jag hålla de tre högre än Småland, Kung, Svensk Starköl, Cheap Thrills med mera. Ryser i mig bara jag tänker på de flesta av sorterna.

Tycker för övrigt att både Breznak och Budvar är rätt så goda beroende på vad man har de till. Pripps Blå får väl ändå gå som en "standardöl".

Är det något jag verkligen hatar så är det Mariestad och Norrlands Guld, vedervärdigare öl får man leta efter.
Vad är det för fel på de sorterna? framförallt mariestad? tycker du att den har blivit för "hypad"?
Citera
2012-08-17, 18:32
Medlem
abbe101s avatar
Dum fråga kanske men någon som vet ifall Fuller's London summer ale är lite av en färskvara? Tog en nu ikväll och smakar betydligt sämre än jag minns att den gjorde när jag provade den i början av sommaren.
Citera
2012-08-17, 18:40
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Vad är det för fel på de sorterna? framförallt mariestad? tycker du att den har blivit för "hypad"?

De låtsas vara något de inte är, dvs ''finöl''. Mariestad är bara inte god.

''Dricks av livsnjutare'' det är bara skitsnack.

Hypad? Om man känner att man ska sluta dricka öl som blivit för hypad är man inte en riktig ölkännare, det spelar ingen roll om ölen är hypad men det spelar roll om det är äcklig. Som Mariestad

Jag dricker fortfarande Guinness och den är, som vi alla vet, väldigt hypad.
Citera
2012-08-17, 19:55
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Det var en Gambrinus ska prova nu med en tysk öl av märket hofbrau original.

Inget som jag dricker till vardags men det borde väl gå. I värsta fall kan du ju köpa en Duvel istället, ungefär samma färg och en satans massa skum.
Citera
2012-08-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
De låtsas vara något de inte är, dvs ''finöl''. Mariestad är bara inte god.

''Dricks av livsnjutare'' det är bara skitsnack.

Hypad? Om man känner att man ska sluta dricka öl som blivit för hypad är man inte en riktig ölkännare, det spelar ingen roll om ölen är hypad men det spelar roll om det är äcklig. Som Mariestad

Jag dricker fortfarande Guinness och den är, som vi alla vet, väldigt hypad.

Stämmer in i allt du skriver. Alla gillar olika och Mariestad är inget som passar mig, tycker verkligen inte att den är god.

Tycker det är så kul när man är på fest hemma hos någon och alla sitter med Mariestad på 50cl burk. Likadant på krogarna här i området.

Försökte beställa en Guinness på St.Patty's Day och det fanns inte en krogjävel som hade den Det enda irländska man kunde få var Murphy's vilket fick duga eftersom det ändå var irländarnas afton.
Citera
2012-08-18, 00:02
Medlem
Sitter och dricker en Old Stock Ale 2012 just nu, tycker inte om den vidare mycket. Söt med medelstor beska och någon eftersmak som inte faller mig i smaken alls. Tycker att jag blivit besviken på de flesta ale's jag druckit på sistone, tror jag ska hålla mig till Porter och Stout i framtiden. En och en annan lager slinker så klart ner under varma sommardagar/kvällar också.
Citera
2012-08-18, 07:04
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Sitter och dricker en Old Stock Ale 2012 just nu, tycker inte om den vidare mycket. Söt med medelstor beska och någon eftersmak som inte faller mig i smaken alls. Tycker att jag blivit besviken på de flesta ale's jag druckit på sistone, tror jag ska hålla mig till Porter och Stout i framtiden. En och en annan lager slinker så klart ner under varma sommardagar/kvällar också.

Har inte druckit årets upplaga än men den brukar vara lite rå nu när den är så färsk. Spara i 5-10 år är mitt tips så har den rundats av och smakerna har gift sig lite mer med varandra.
Citera
2012-08-18, 13:18
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Stämmer in i allt du skriver. Alla gillar olika och Mariestad är inget som passar mig, tycker verkligen inte att den är god.

Tycker det är så kul när man är på fest hemma hos någon och alla sitter med Mariestad på 50cl burk. Likadant på krogarna här i området.

Försökte beställa en Guinness på St.Patty's Day och det fanns inte en krogjävel som hade den Det enda irländska man kunde få var Murphy's vilket fick duga eftersom det ändå var irländarnas afton.

fanns inte Guinness? :O
Det var konstigt, gick du till en Irlänsk pub då som tex. The Dubliner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in