2009-09-30, 14:56
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Newcastle Brown Ale brukar gå hem hos många. Men det går inte generalisera och säga "mörk öl", det är ganska stor skillnad på en ale och en mörk lager. Vad dricker du för öl i dag? Du kanske ska prova en tjeckisk lite mörkare sort till att börja med? Staropramen Dark, Primátor Premium Dark eller Krusovice Cerne är några tips. Vill du prova ale så har du ju Kilkenny som är ganska populär, Fullers Discovery är också en ganska lätt ale.

Hur kan du rekommendera Fullers Discovery i finsmakar avdelningen? Är så pass nördig att jag betygsätter öler jag druckit mellan 1-10, och discovery är den enda som fått 0. Iofs bara testat en gång, kanske var smaklökarna helt åt helvete den dagen, men har svårt att tro att dom var så pass väck att Discovery är värd ens promenaden till systemet..
Citera
2009-09-30, 15:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Hur kan du rekommendera Fullers Discovery i finsmakar avdelningen? Är så pass nördig att jag betygsätter öler jag druckit mellan 1-10, och discovery är den enda som fått 0. Iofs bara testat en gång, kanske var smaklökarna helt åt helvete den dagen, men har svårt att tro att dom var så pass väck att Discovery är värd ens promenaden till systemet..
Hehe, jag förstår hur du tänker, men tipset var till en som inte har provat ale innan. Att rekommendera en IPA eller en annan riktigt välhumlad öl kanske skulle avskräcka från allt vad ale heter i framtiden, därför rekommenderade jag Discovery som inte smakar särskilt mycket, men ändå är ett steg på vägen från lagerölsträsket.
Citera
2009-09-30, 15:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud

Finns det något engelskt öl som är värd promenaden till systemet? Engelsmännen kan göra fatöl (cask inte keg) och de gör det bättre än någon annan, men det som det tappar upp på buteljer för att lura på utlänningar är inte mycket att hänga i julgranen - då är svenska ale mycket bättre
Citera
2009-09-30, 15:49
Medlem
Zepofan:
Citat:
Hehe, jag förstår hur du tänker, men tipset var till en som inte har provat ale innan. Att rekommendera en IPA eller en annan riktigt välhumlad öl kanske skulle avskräcka från allt vad ale heter i framtiden, därför rekommenderade jag Discovery som inte smakar särskilt mycket, men ändå är ett steg på vägen från lagerölsträsket.

Han kan ha överraskats av detta drag. Du brukar ju inte visa speciellt stor kompromissvilja när det kommer till öl!
Citera
2009-09-30, 16:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Zepofan:

Han kan ha överraskats av detta drag. Du brukar ju inte visa speciellt stor kompromissvilja när det kommer till öl!
Hur menar du? Jag är väl alltid villig att kompromissa och har aldrig uttalat ett ont ord om ljust industrilageröl!
Citera
2009-09-30, 18:14
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Finns det något engelskt öl som är värd promenaden till systemet? Engelsmännen kan göra fatöl (cask inte keg) och de gör det bättre än någon annan, men det som det tappar upp på buteljer för att lura på utlänningar är inte mycket att hänga i julgranen - då är svenska ale mycket bättre

Nja det kan jag inte hålla med om, såvida flaskorna som skeppas över sjön till er är sämre än vad som säljs här. Nog finns det några goda alltid, men å andra sidan finns det andra man hellre skulle plocka ner i korgen (detta avskriver jag dock till att systemets sortiment är lite begränsat Älskar att knalla ner till en off license och köpa några lokala microbrygg. Än bättre är pubbar med eget bryggeri där man kan köpa en 2-4 pints mjölkdunk med härlig öl! )
Citera
2009-09-30, 18:15
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Hehe ja då kan vi väl förlåta dig och kanske t.o.m. ge dig lite cred.
Citera
2009-09-30, 20:48
Medlem
loomiss avatar
Tycker definitivt att engelska ale är värda att promenera till SB för men de smakar antagligen bättre på fat nära sina ursprung. Så är det väl egentligen med all öl, oavsett om det gäller en Urquell i Plzen, en Rauch i Bamberg, en Festbier i München eller Schwarzbier i Thüringen. Åtminstone inbillar jag mig det. Jag vet bara hur det förhåller sig med Urquell.
Men vad fan, jag promenerar med än gärna till SB för några Fuller's 1845 eller ett par Young's Double Chocolate Stout.
Citera
2009-10-01, 08:15
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Tycker definitivt att engelska ale är värda att promenera till SB för men de smakar antagligen bättre på fat nära sina ursprung. Så är det väl egentligen med all öl, oavsett om det gäller en Urquell i Plzen, en Rauch i Bamberg, en Festbier i München eller Schwarzbier i Thüringen. Åtminstone inbillar jag mig det. Jag vet bara hur det förhåller sig med Urquell.
Men vad fan, jag promenerar med än gärna till SB för några Fuller's 1845 eller ett par Young's Double Chocolate Stout.

Jag föredrar öl på fat och köper nästan inget öl på SB - några flaskor weissbier är bra att ha hemma när det är riktigt varmt, men det är i princip allt. Jag håller med dig om att det i alla fall känns som om ölen är godare närmare källan - tror inte att det bara är inbillning - de har ofta stor omsättning och välskötta anläggningar. När det gäller tyska, tjeckiska och belgiska öl är dock fat och flaskvarianterna samma öl (kan finnas undantag), men för de engelska är det två helt skilda produkter - fat(cask)ölet får sin kolsyra från en sekundärjäsning, medan flaskölet är pastöriserat och filtrerat.
Citera
2009-10-01, 20:58
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag föredrar öl på fat och köper nästan inget öl på SB - några flaskor weissbier är bra att ha hemma när det är riktigt varmt, men det är i princip allt. Jag håller med dig om att det i alla fall känns som om ölen är godare närmare källan - tror inte att det bara är inbillning - de har ofta stor omsättning och välskötta anläggningar. När det gäller tyska, tjeckiska och belgiska öl är dock fat och flaskvarianterna samma öl (kan finnas undantag), men för de engelska är det två helt skilda produkter - fat(cask)ölet får sin kolsyra från en sekundärjäsning, medan flaskölet är pastöriserat och filtrerat.

Öl på fat är något annat, det håller jag med dig om. Men mina britter köper jag uteslutande på SB faktiskt. Jag har druckit väldigt få engelska ale på fat när jag tänker efter. Är det förresten samma typ av cask-ale som britterna exporterar som de själva serverar på pubarna, exempelvis de större märkena som Adnams och Shepherd Neame? Där har jag ingen koll alls.
Citera
2009-10-05, 13:30
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Öl på fat är något annat, det håller jag med dig om. Men mina britter köper jag uteslutande på SB faktiskt. Jag har druckit väldigt få engelska ale på fat när jag tänker efter. Är det förresten samma typ av cask-ale som britterna exporterar som de själva serverar på pubarna, exempelvis de större märkena som Adnams och Shepherd Neame? Där har jag ingen koll alls.

Grattis, då har du en helt ny värld att upptäcka,
I England skiljer man på "cask" och "keg" - på svenska blir bägge orden "fat".
Skillnaderna finns bra utredda på Camras hemsida: http://www.camra.org.uk/page.aspx?o=ask (Det finns de som säger att Camra är väldigt partiska och att det faktiskt finns bra Keg öl också)
De allra flesta pubar i England (Skottland och Wales kan ha lite annan tradition) serverar "cask" däremot är "keg" vanligt på restauranger och hotell. Det du hittar på pubar i Sverige (t ex Bishops Armskedjan) är för det mesta Keg. Oliver Twist och Akkurat i Stockholm brukar alltid ha cask och då ofta från något litet lokalt bryggeri.
Citera
2009-10-05, 16:21
Medlem
headnods avatar
Kan inte mycket om öl. Men Stella artois, Spaten munchen, Gösser och San miguel är några som jag föredrar.
Och spendrups old gold passar asbra till svensk husmankost! Typ pyttipanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in