2009-09-25, 17:33
  #913
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Egentligen räcker det ju med att kolla systemets sida. Det står ju faktiskt klart och tydligt "NY. Säljstart 09-10-01"

Det missade jag totalt...
Man är ju så jävla inkörd på att Sierra Nevadas underverk släpps som tillfälliga på SB att det även är så med Torpedo. Men som sagt, det står ju "Ny".
Citera
2009-09-25, 18:12
  #914
Medlem
Einar Bergs avatar
Jaha, då har man efter många om och men lyckats lägga vantarna på två 33cl-flaskor Westvleteren 12 (gul hatt) till det facila priset av 240 riksdaler.

Vi får se ifall de lever upp till ryktet som världens bästa öl. Vad jag har hört slår Rochefort 10 det på fingrarna.

Senare ikväll kanske det skall inmundas en 75:a McChouffe. Vi får se...
Citera
2009-09-25, 19:30
  #915
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Jaha, då har man efter många om och men lyckats lägga vantarna på två 33cl-flaskor Westvleteren 12 (gul hatt) till det facila priset av 240 riksdaler.

Vi får se ifall de lever upp till ryktet som världens bästa öl. Vad jag har hört slår Rochefort 10 det på fingrarna.

Senare ikväll kanske det skall inmundas en 75:a McChouffe. Vi får se...

Köpte du dem i danmark? Jag tycker personligen att Westvleteren slår Rochefort 10 med hästlängder. Rochefort 6 och 8 är riktigt bra men 10:an är för spritig i smaken.
Citera
2009-09-25, 20:00
  #916
Medlem
Astrofaess avatar
Sitter just nu och myser med en Westmalle Dubbel. Tycker dock att den lämnar lite att önska. Kanske är den för sval just nu...
Citera
2009-09-25, 22:11
  #917
Medlem
loomiss avatar
Rochefort 8 är en dryck man kan sitta väldigt länge med, ju längre desto mer smakar den. Helt fantastisk. Jag har inte testat 10:an men är så klart nyfiken.

Black October från Sigtuna Brygghus var en trevlig överraskning. Den släpptes samtidigt som de övriga oktoberfestölen men Black October är svart som natten och ingen regelrätt representant (om man ska vara stramt tysk). Men vad fan gör det? Jag är jävligt svag för svarta lageröl. Black October är en mycket fin representant i den klassen!
Citera
2009-09-26, 01:42
  #918
Medlem
mankers avatar
Drack ikväll följande på Monks USA-special:
Samuel Adams Cherry Wheat
Magic Hat #9
Samuel Adams imp. Stout
Sierra Nevada Stout tapp
Left Hand Juju Ginger
Flying Dog Veteöl (komme ej ihåg riktiga namnet) tapp
Langustinas IPA (typ så)

fasiken vad mycket mer gott det fanns. Magic Hat'en är en favorit sen ja bodde i USA och drack den och deras andra färsk från tapp. Cherry Wheaten var sådär men kul för att vara SA. Imp Stouten var riktigt bra medan SN'adas var lite lättare ("bara" 5.8% mot 9%). Juju Ginger var bra intressant.

blir ett trevligt besök till imorgon!
Citera
2009-09-26, 10:13
  #919
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Köpte du dem i danmark? Jag tycker personligen att Westvleteren slår Rochefort 10 med hästlängder. Rochefort 6 och 8 är riktigt bra men 10:an är för spritig i smaken.

Jag köpte dem i Bryssel (hade inte tid att åka till klostret).
Jag har hört lite olika om vilket öl av de två som är bäst och till jul tänker jag jämföra Rochefort 10:an och Westfleteren 12:an sida vid sida. Det är ju en smaksak som med allt annat. Jag hoppas dock att 12:an är så god som många säger.

Angående Rochefort: 6:an har jag bara druckit en gång men vill minnas att jag tyckte om den mycket. Dock anser jag att 10:an är godare än 8:an och 6:an var lite mer annorlunda än de andra, men jag föredrar 10:an.

Jag fick med mig en del hem från min visit i Belgien. Bland annat en back Westmalle Trippel, en back Leffe Blond, en back Duvel, lite Mort Subit Geuze, Grimbergen Blond och lite Delerium (för skoj skull). Även några 75: or McChouffe, Leffe Brun, Duvel och Chimay Bleu.
Citera
2009-09-26, 10:15
  #920
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Rochefort 8 är en dryck man kan sitta väldigt länge med, ju längre desto mer smakar den. Helt fantastisk. Jag har inte testat 10:an men är så klart nyfiken.

Det bästa är när man sitter med ett glas Rochefort 8 eller 10 och en bit mörk choklad av god kvalitet. Ju mörkare ju bättre. Detta är en kombination som inte går av för hackor vill jag säga.
Citera
2009-09-26, 11:23
  #921
Medlem
Fatskulls avatar
Inga intryck från mässan i den här tråden?

Jag testade väl ett trettiotal olika öl, men min vana trogen förde jag inga anteckningar, utan trodde att jag skulle minnas allt

Roliga intryck som jag trots allt minns;
Finskt microbryggeri på plats! Testade bara bittern, men den höll god klass.
Tydligen har intresset för "finöl" ökat markant senaste årtiondet hos koskenfolket.

Bombardier black var en ny bekantskap som föll mig på läppen, och var tillsammans med stormaktsportern och smörpundet de mörka jag minns bäst.

Brooklyns IPA och Sierra Nevadas Torpedo de Ale som föll mig bäst i smaken.

Ljus bira blev det inte mycket av men Sierra Nevadas Summerfest på tapp var komplex och trevlig om än lite tunn.

Coolaste ölen alla kategorier är ett turkiskt "kaffeöl"som Brille hade. Missa inte denna..

Ingen av romsorterna var något att hänga i granen.

Blev lite whisky också, och där vann 15-årig MacAllan Fine Oak i min bok trots att vi testade "riktigt fin skit" i en del montrar. För de som gillar MacAllans komplexitet, men har svårt för sherrylagringen rekommenderar jag Fine Oak.
Citera
2009-09-26, 12:39
  #922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
Inga intryck från mässan i den här tråden?

Jag testade väl ett trettiotal olika öl, men min vana trogen förde jag inga anteckningar, utan trodde att jag skulle minnas allt

Roliga intryck som jag trots allt minns;
Finskt microbryggeri på plats! Testade bara bittern, men den höll god klass.
Tydligen har intresset för "finöl" ökat markant senaste årtiondet hos koskenfolket.

Bombardier black var en ny bekantskap som föll mig på läppen, och var tillsammans med stormaktsportern och smörpundet de mörka jag minns bäst.

Brooklyns IPA och Sierra Nevadas Torpedo de Ale som föll mig bäst i smaken.

Ljus bira blev det inte mycket av men Sierra Nevadas Summerfest på tapp var komplex och trevlig om än lite tunn.

Coolaste ölen alla kategorier är ett turkiskt "kaffeöl"som Brille hade. Missa inte denna..

Ingen av romsorterna var något att hänga i granen.

Blev lite whisky också, och där vann 15-årig MacAllan Fine Oak i min bok trots att vi testade "riktigt fin skit" i en del montrar. För de som gillar MacAllans komplexitet, men har svårt för sherrylagringen rekommenderar jag Fine Oak.
Inga överraskningar i tävlingen direkt. Ett stort grattis till Dugge det var nog andra gången han tog hemm klassen Bästa svenska öl på fat med Aveny ale.
http://www.stockholmbeer.se/taevlingar/oel-2009
Citera
2009-09-26, 12:59
  #923
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Jag köpte dem i Bryssel (hade inte tid att åka till klostret).
Jag har hört lite olika om vilket öl av de två som är bäst och till jul tänker jag jämföra Rochefort 10:an och Westfleteren 12:an sida vid sida. Det är ju en smaksak som med allt annat. Jag hoppas dock att 12:an är så god som många säger.

Angående Rochefort: 6:an har jag bara druckit en gång men vill minnas att jag tyckte om den mycket. Dock anser jag att 10:an är godare än 8:an och 6:an var lite mer annorlunda än de andra, men jag föredrar 10:an.

Jag fick med mig en del hem från min visit i Belgien. Bland annat en back Westmalle Trippel, en back Leffe Blond, en back Duvel, lite Mort Subit Geuze, Grimbergen Blond och lite Delerium (för skoj skull). Även några 75: or McChouffe, Leffe Brun, Duvel och Chimay Bleu.
Du har bilat med andra ord? Vad trevligt. Jag är j-igt avis på dig.
Citera
2009-09-26, 15:04
  #924
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du har bilat med andra ord? Vad trevligt. Jag är j-igt avis på dig.

Ja, jag bilade. Det enda som jag ångrar är att jag inte köpte mer (det fanns mer plats för ytterligare öl). När man står där i butiken och skall handla skänns det som man köper så väldans mycket och när man kommer hem känns det som om man knappt köpt något.
Det går ganska lätt att ta sig ner till Belgien med bil (ca 11-12 timmar med raster). Rekommenderas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in