2010-11-30, 23:08
Medlem
Azaels avatar
Personligen tycker jag att Bréznak är en god tjeckisk pilsner, men inte direkt mer exklusiv än Pilsner Urquell (som också är en bra öl av den typen), Baron Trenck är inte fel heller. Kan ju vara kul att testa Budvar också, den riktiga Budweisern så att säga. Godare än den amerikanska varianten.
Citera
2010-11-30, 23:15
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Idag har jag firat den besökarantalmässigt bästa vecka och månaden på bloggen sedan jag började använda ett analysverktyg för sisådär ett 10 månader sedan. Alltid något för någon som dricker öl för att det är gott och skriver enbart för att minnas det hela. Det hela firades med Struise Pannepeut 2007 och Struise Pannepot Reserva 2007 (från första batchen av den om jag tolkat det rätt). Fy fasiken vad denna serie öl är bra, visst - Pannepeuten var lite mjäkig om man jämför med t.ex. Grand Reservan vintage 2005 eller vanliga Pannepot 08'an, men likväl var den riktigt bra. Grand Reservan görs genom två separata kronologiskt efterföljande lagringar (franska ekfat i 14 månader och sedan calvados om jag inte minns del) medan Reservan bara genomgår den första lagringen. Riktigt kraftig smak och rätt tung men ändå lättdrucken och växer mer och mer med värmen. För den som inte provat någon av dem så kan de varmt rekomenderas! Nu är det bara att chilla sig genom kvällen och invänta morgondagens släpp

Jag hade den stora turen att dricka en 2006:a för inte alltför länge sedan och jag tyckte att den var bättre än 07:an (pannepot).
Citera
2010-12-01, 13:24
Medlem
mankers avatar
baaah, idag är man lycklig. Den Russian River Pliny The Elder som jag beställt kom just och den var då icke gammal utan gick på flaska den 18 oktober - MUMMA! Däremot lär Westvleteren 12'an få stå ett tag, om det går..
Citera
2010-12-01, 17:45
Medlem
ewallgs avatar
Det var ett riktigt bra släpp idag på bolaget. Blev en del samichlaus, stones barley wine och elfatslagrade yetin från great divide för att nämna några.

Sen så finns rochefort 6 som tillfällig just nu till det oskäligt låga priset av 29 kronor så ja köpte två läsår av den. Mums.
Citera
2010-12-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
...Sen så finns rochefort 6 som tillfällig just nu till det oskäligt låga priset av 29 kronor så ja köpte två läsår av den. Mums.
Är det fler än jag som tycker att 6:an är riktigt blek jämfört med 8:an?
Ångrar att jag köpte en låda sexor tidigare i år!
Senast redigerad av Crazy Swede 2010-12-02 kl. 15:09. Anledning: smiley spökade
Citera
2010-12-02, 19:32
Medlem
hesons avatar
Chokladyetin är otroligt bra kan jag rapportera.
Den luktar DIPA och smakar lite mindre söt än Yetin tror jag.
Citera
2010-12-02, 22:11
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Chokladyetin är otroligt bra kan jag rapportera.
Den luktar DIPA och smakar lite mindre söt än Yetin tror jag.

Jag kan inte hålla med om att den luktar DIPA jag tycker det var mer malt och mindre humle. Jag anser att det är en klar imperial stout. Men visst är det subjektivt.

Men vad jag däremot håller med om är att den är totalt underbar.
Citera
2010-12-03, 00:29
Medlem
Algebras avatar
Har någon hunnit prova Valsvikens vinterporter som släpptes idag? Det blev att investera i 2 st för egen del.
Citera
2010-12-03, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Har någon hunnit prova Valsvikens vinterporter som släpptes idag? Det blev att investera i 2 st för egen del.
Ja, jag och en kollega fick de sista sju som fanns i centrala Örebro och fixade sedan fler på annat håll. Vi hade provat den tidigare på Öl- och whiskymässan och var väldigt inställda på att detta var ett måste.

När jag provade en hemma blev jag dock en liiiten smula besviken. Doften är fantastisk med en vansinnigt läcker ton av daddlar. Smaken var dock en smula för kort för att jag personligen skulle vara nöjd med att jag direkt skaffade ett större antal. Inte alls dålig, definitivt en bra porter men jag är kanske helt enkelt ingen porterdrickare av större mått. Ska nog ändå lägga undan ca 6 st till nästa jul för att se om utvecklingen blir stor.
Citera
2010-12-03, 08:48
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Det där verkar vara en flaska från en serie som Carlsberg Sverige lanserade 2002. Portern i sig tappades 2000. Skulle också vilja ha en sådan .

Fast om den är buteljerad för 150-årsjubileum och carnegie startade 1836 så borde ju min flaska vara från 1986. Inte sant?
Citera
2010-12-03, 14:52
Medlem
Jag sitter och smuttar på en Kujukuri Ocean Beer. Det är en stout som produceras lokalt här i Chiba prefekturen (Japan), jag gissar på orten som heter Kujukuri. Den är förhållandevis söt för att vara en stout och har ganska liten beska, vilket kännetecknar många japanska öl. Den har dessutom en ton av banan, inte som den rätt syntetiska (men goda) banana bread beer mer åt övermogen och brun banan. Inte alls dum men det kan bero på att den öl man hittar i vanliga butiker här mest är lager version 1.0.
Citera
2010-12-03, 15:54
Medlem
mankers avatar
Åååh, har just unnat mig en Russian River Pliny The Elder, så värt det. Fy fan vad god den är! Toppbeyg och ihågkommen som en av de bästa DIPA's ajg druckit, inte lika fruktig som t.ex. Averys DuganA, men så lättdrucken (8% men 100 IBU) och man bara kapitulerar och smuttar vidare på den. mumma

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine
Jag sitter och smuttar på en Kujukuri Ocean Beer. Det är en stout som produceras lokalt här i Chiba prefekturen (Japan), jag gissar på orten som heter Kujukuri. Den är förhållandevis söt för att vara en stout och har ganska liten beska, vilket kännetecknar många japanska öl. Den har dessutom en ton av banan, inte som den rätt syntetiska (men goda) banana bread beer mer åt övermogen och brun banan. Inte alls dum men det kan bero på att den öl man hittar i vanliga butiker här mest är lager version 1.0.

När jag var i japan över nyår så drack jag ett par, tyvärr, rätt o-goda öl från Gifu (nära Nagoya), inte fullt så kalas som jag hoppats. men intressant att prova. om du bor i japan och vill ha bra öl så finns det en superbra sida som man både kan beställa öl från (inom japan) och även hitta var det finns bra öl. Kommer dock inte ihåg vad den heter.. Bento.. så hette den, http://www.bento.com/rev/beeronline.html

bra skit! Om du inte provat humlebrygden där man blandar ett glas av alkoholfri men tokhumlad 'öl' och sedan 'spär ut den' med vodka - så gör det.. ujk
Senast redigerad av manker 2010-12-03 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in