Citat:
Ursprungligen postat av
fLrt
Ni som har sån jävla koll på öl, vilka öl måste man bara ha druckit innan man dör? Fem-tio stycken skulle jag vilja få tips om, om ni orkar

nån pilsner behöver ni inte nämna, om det inte finns nån riktigt höjdare nånstans. Skål o trevlig sommar

Svårt då det finns oerhört mycket bra öl.
Men du bör absolut testa
Westvleteren 12 och/eller
St Bernardus Abt 12,
Chimay Bleu - gärna en lagrad flaska med några år på nacken,
Red Seal ale är en jävligt bra allroundbärs som funkar i alla lägen, liksom
Maredsous Blond.
Brewdog Punk IPA tycker jag är en klockren öl. Lättdrucken, inte särskilt stark. Nu när den släppts på burk också så blir den ju oerhört smidig att släpa med sig.
Gillar du mörk kraftfull öl SKA du testa
Brooklyn Black Chocolate Stout som dyker upp på Systembolaget en gång/år till ett grymt bra pris. Den blir makalös när den lagras.
Vill du testa bra svensk öl ska du testa Bedarö Bitter. Flerfaldig prisvinnare som ingår i Systembolagets ordinarie sortiment.
Sierra Nevada Pale ale och deras
Southern Harvest och
Celebration (IPA) tycker jag också är riktigt bra. Gillar du belgiskt bör du testa
Gouden Carolus van de Keizer. Gärna ihop med pepparkakor som du brett med en mix av salt smör/bregott och grönmögelost. Makalöst god kombination. Bland svenskarna sticker exempelvis
Oppigårds,
Nils Oscar,
Närke och
Nynäshamns Ångbryggeri ut.
Det finns så sinnessjukt många bra ölsorter så det är svårt att begränsa sig. Hänger du nåt i Stockholm tycker jag du borde knalla in på
Monks Café och testa deras
Monks Orange Lager - ett lageröl med toner av apelsin. Den är fantastiskt god och bryggs i olika varianter, både av Monks egen bryggare samt av andra gästbryggerier. Ta gärna en sväng in på deras
Struisse bar också och drick öl från bryggeriet
Struisse. Ett av världens mest ansedda bryggerier.