2011-03-03, 16:31
  #2401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macabre666
Inget av trappistölen är spontanjästa, utan de är överjästa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spontanj%C3%A4st_%C3%B6l
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trappist

Sant sant, miss från mig där! Tack för korrektionen!
Citera
2011-03-03, 17:27
  #2402
Medlem
Grobbelaars avatar
Detta känns som en fantastiskt bra tråd att fråga i.

Var i Edinburgh för några år sen, och knatade in på The Royal Mile Whiskey Shop. Köpte med mig ett fyrpack med olika öl, och däribland ingick en Alba Scots Pine Ale.

Länk: http://beeradvocate.com/beer/profile/12142/243

Så min fråga är nu, om någon här har sett denna ölen i Stockholm, på någon pub?

Tacksam för hjälp
Citera
2011-03-03, 17:32
  #2403
Medlem
crackhitlers avatar
Har precis avnjutit Ingrid på Bishops Folkungagatan. Känner mig inte direkt ledsen att jag beställde en låda! Ta er dit och köp ett glas! Hinner man inte så öppnar OT ett fat 14e mars!
Citera
2011-03-04, 00:51
  #2404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackhitler
Har precis avnjutit Ingrid på Bishops Folkungagatan. Känner mig inte direkt ledsen att jag beställde en låda! Ta er dit och köp ett glas! Hinner man inte så öppnar OT ett fat 14e mars!

Härligt! Har själv testat den ikväll, vilken fantastisk dubbel-IPA! Helt otroligt fin kvinna som jag helt klart kommer vara otrogen med flera gånger! Förväntningarna var höga då brorsan hade testat den halvfermenterad på plats hos Brewdog, och redan då var den riktigt fin!

Har 24 st och några fler liggandes till mig och några fler på en butik, helt klart värt det att lägga på förrådet. Inget att lagra, så det kommer njutas mycket av den.
Citera
2011-03-04, 17:18
  #2405
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhitler
Har precis avnjutit Ingrid på Bishops Folkungagatan. Känner mig inte direkt ledsen att jag beställde en låda! Ta er dit och köp ett glas! Hinner man inte så öppnar OT ett fat 14e mars!
Jag tvekar, hjälp mig!
Å ena sidan tycker jag att öl skall ha ölsmak men jag är grymt svag för dipa.... Så hur mycket hjortronsmak är det?
Citera
2011-03-04, 18:09
  #2406
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jag tvekar, hjälp mig!
Å ena sidan tycker jag att öl skall ha ölsmak men jag är grymt svag för dipa.... Så hur mycket hjortronsmak är det?
Om du hade tänkt köpa så kan du kan sluta fundera, Ingrid är slut redan. Synd att det såldes i så stora kollin som 12 flaskor, dels så blev spridningen betydligt mindre och dels så blev det ju en del pengar för en låda oprövat öl. Visserligen så kan man väl lita på att Brewdog inte gör något dåligt, men det kanske inte faller alla i smaken.
Citera
2011-03-04, 18:36
  #2407
Medlem
Quorthons avatar
Jag har alltid tänkt att en av mina första öl när jag startat mitt eget bryggeri kommer vara en IIPA med hjortron och ljunghonung vid namn "Son of Northern Darkness" som en homage till Immortal. Ni får väl vänta på den
Citera
2011-03-05, 00:31
  #2408
Medlem
Jag drack ett riktigt bra porter på Monks i sommras, ett italienskt öl med namnet Keta... tror jag, ja jag drack en del. Men iaf, om ni är som jag och älskar porter som smakar Tobak, Läder, tjära, Rök och kaffe så när ni tar er till monks så fråga dom. Tyvärr så är den rätt dyr, 700 för en liter men de är väl spenderade pengar.

Annars så har min släkt ett Bryggeri på Gotland där vi gör Gotlands dricko. Någon som smakat den? Man brukar säga att man antingen måste vara Gute eller dum i huvudet för att gilla den, men jag är ju lite av båda...
Citera
2011-03-08, 14:39
  #2409
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megapappa
Jag drack ett riktigt bra porter på Monks i sommras, ett italienskt öl med namnet Keta... tror jag, ja jag drack en del. Men iaf, om ni är som jag och älskar porter som smakar Tobak, Läder, tjära, Rök och kaffe så när ni tar er till monks så fråga dom. Tyvärr så är den rätt dyr, 700 för en liter men de är väl spenderade pengar.

Annars så har min släkt ett Bryggeri på Gotland där vi gör Gotlands dricko. Någon som smakat den? Man brukar säga att man antingen måste vara Gute eller dum i huvudet för att gilla den, men jag är ju lite av båda...
Jag har inte smakat DIN släkts dricku, men jag har provat min egen släkts och ja, det är inget som direkt kvalificerar sig som direkt "gott" (och då är jag ändå gotlänning (inte en ren gute, utan gotlänning).

Själv så provade jag en ganska så god ale i helgen - Epic Mayhem från Nya Zeeland. Har sedan mitt besök där för 2,5 år sedan längtat efter lite sköna drycker från det landet och jag blev inte besviken.
Citera
2011-03-08, 15:21
  #2410
Medlem
mankers avatar
Körde igenom ett par öl från The Bruery igår (Orchard White, Saison Rue och 2 Turtle Doves) och ja, de var bra. Bitvis grymma. Orchard White'en var en bra mix av saison och witbier, lättdrucken och väl läskande. Saisonen var underlig - det är en rätt plain belgoale med brettjäst vilket ger mycket goda dofter men en rätt tam och nästan spritig smak. 2 Turtle Doves var bra, väldigt bra med massa choklad och mycket rostade nötter - men föll på att den var en belgian dark ale och inte någon lättare stout med mer passande kropp. Nu kom istället jästen igenom lite mer än önskvärt.

men väldigt bra belgotwists för att vara från USA och jag blev inte besviken utan mer att de var rätt vågade och experimenterande.
Citera
2011-03-09, 10:27
  #2411
Medlem
Azaels avatar
Hello my name is Ingrid låter extremt spännande, får försöka ta mig till någon bar som har den på fat. Inte så troligt dock, tyvärr.

Avnjöt en Abstrakt:04 i goda vänners sällskap härom helgen. Otroligt god öl måste jag säga, var aningen rädd att den skulle vara obalanserad med alla de olika smakerna, men tyckte att de gifte sig fint och att den lilla chilihettan på slutet var riktigt angenäm. Doften var helt enorm också. Vi var fyra stycken som delade på två flaskor och det var alldeles lagom faktiskt, smaken var så pass mäktig att en hel flaska per person hade kunnat bli lite mycket. Kunde inte gissat att den låg på modiga 15 % heller. Synd att jag inte har fler flaskor, hade gärna druckit den igen.
__________________
Senast redigerad av Azael 2011-03-09 kl. 10:30.
Citera
2011-03-09, 11:14
  #2412
Medlem
natsukashis avatar
Någon som brukar spetsa majsöl eller liknande med chili och som vet hur chilin bör skäras och vilka sorter som är bäst att använda? Tips på andra öl än Sol och Corona som kan funka bra med chili vore också uppskattat. En sjysst chiliöl är mysigt på sommaren. Har testat med corona och piri-piri. När den hade fått dra i ca. 30 minuter så var det gott så jag vill testa det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in