2014-06-04, 10:12
  #8401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Någon som har ett hett tips på en väldigt mörk öl? Pris inte relevant.

Stronzo 1000 EBC, finns tyvärr inte på bolaget. Ni andra kan lägga ner era förslag Mörkare öl hittar man inte.
Citera
2014-06-04, 10:16
  #8402
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Yeti Imperial Stout. Väldigt tung och smaken är fullproppad med rostad malt, mörk choklad och kaffe. Lite mörk torkad frukt och lakrits också. Så minns jag den. Riktigt bra imperial stout

Du kanske ska börja med något lättare dock, antar att du inte är så van? Fuller's London Porter är svingod, inte lika tung och riktigt prisvärd.

Den vanliga Yetin är helt klart min favorit av de stouts som finns året runt. Föredrar den även framför Oak Aged och Espresso Oak Aged Yeti. Den är riktigt riktigt bra, men kanske lite svår för en nybörjare. Stod och funderade på en Serpent Stout igår, men det blev en whisky istället. En flaska god whisky kändes mer värt än två flaskor bärs, även om den säkert är jävligt bra (den har dessutom exakt samma poäng som Yeti från Beer Advocate för den som kollar på sådant).
__________________
Senast redigerad av Feadog 2014-06-04 kl. 10:20.
Citera
2014-06-04, 13:42
  #8403
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Stronzo 1000 EBC, finns tyvärr inte på bolaget. Ni andra kan lägga ner era förslag Mörkare öl hittar man inte.
Det är möjligt men det är inte svårt att hitta en bättre.
Jag har testat den och kan inte säga att jag är imponerad.
Citera
2014-06-04, 13:45
  #8404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det är möjligt men det är inte svårt att hitta en bättre.
Jag har testat den och kan inte säga att jag är imponerad.

Nu var det ju så att personen ifråga bara efterfrågade en väldigt mörk öl och ingenting om hur den ska smaka.
Citera
2014-06-04, 13:59
  #8405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
"bäst", då ingen är speciellt jätteintressant. vad gör alla? apa, ipa och saison.
skulle sagt brekeriet, men de ska ju stoppa brett i allt vilket blir alldeles för enformigt.

att säga att resten av deras sortiment förutom SMP kan slopas, då svingar du lite väl vilt.

Vad gör närke då? En betydligt sämre apa/ipa med rökmalt...
Citera
2014-06-04, 14:03
  #8406
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Vad gör närke då? En betydligt sämre apa/ipa med rökmalt...
att de gör det med rökmalt räcker bara det. det finns shitloads med bra apor och ipor. jag ser hellre att någon försöker sig på något annat.
en svensk mikkeller tack.
Citera
2014-06-04, 14:58
  #8407
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den vanliga Yetin är helt klart min favorit av de stouts som finns året runt. Föredrar den även framför Oak Aged och Espresso Oak Aged Yeti. Den är riktigt riktigt bra, men kanske lite svår för en nybörjare. Stod och funderade på en Serpent Stout igår, men det blev en whisky istället. En flaska god whisky kändes mer värt än två flaskor bärs, även om den säkert är jävligt bra (den har dessutom exakt samma poäng som Yeti från Beer Advocate för den som kollar på sådant).

Yeti är fantastisk. Serpents Stout verkar riktigt god men det blir inga öl för mig på ett tag tyvärr.

Ett svenskt Mikkeller vore underbart. Den dagen vi får se en svensk öl med rödbetor blir jag överlycklig! Det behöver inte vara gott, men att vi försöker är en bra början.
Citera
2014-06-04, 16:03
  #8408
Medlem
Schlaktads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
pris ointressant? och tung?
serpent stout, sjukt bra. köp medan du kan innan den tar slut.
http://www.systembolaget.se/11985

Jo jag är ute efter en tung, 11% lät väldigt bra. Hoppas jag hinner få tag i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Yeti Imperial Stout. Väldigt tung och smaken är fullproppad med rostad malt, mörk choklad och kaffe. Lite mörk torkad frukt och lakrits också. Så minns jag den. Riktigt bra imperial stout

Du kanske ska börja med något lättare dock, antar att du inte är så van? Fuller's London Porter är svingod, inte lika tung och riktigt prisvärd.

Det där med torkad frukt och lakrits lät lite allt för konstigt. Jo jag är ovan bland mörk öl, tänkte fina till det någon dag bara, märkt dock att jag är mer ute efter en öl utan den där beska smaken.
Köper nog 10 av varje som ni har tipsat om. Tack!
Citera
2014-06-04, 17:14
  #8409
Medlem
Ni som har sån jävla koll på öl, vilka öl måste man bara ha druckit innan man dör? Fem-tio stycken skulle jag vilja få tips om, om ni orkar nån pilsner behöver ni inte nämna, om det inte finns nån riktigt höjdare nånstans. Skål o trevlig sommar
Citera
2014-06-04, 17:33
  #8410
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLrt
Ni som har sån jävla koll på öl, vilka öl måste man bara ha druckit innan man dör? Fem-tio stycken skulle jag vilja få tips om, om ni orkar nån pilsner behöver ni inte nämna, om det inte finns nån riktigt höjdare nånstans. Skål o trevlig sommar
Svårt då det finns oerhört mycket bra öl.

Men du bör absolut testa Westvleteren 12 och/eller St Bernardus Abt 12, Chimay Bleu - gärna en lagrad flaska med några år på nacken, Red Seal ale är en jävligt bra allroundbärs som funkar i alla lägen, liksom Maredsous Blond. Brewdog Punk IPA tycker jag är en klockren öl. Lättdrucken, inte särskilt stark. Nu när den släppts på burk också så blir den ju oerhört smidig att släpa med sig.
Gillar du mörk kraftfull öl SKA du testa Brooklyn Black Chocolate Stout som dyker upp på Systembolaget en gång/år till ett grymt bra pris. Den blir makalös när den lagras.
Vill du testa bra svensk öl ska du testa Bedarö Bitter. Flerfaldig prisvinnare som ingår i Systembolagets ordinarie sortiment. Sierra Nevada Pale ale och deras Southern Harvest och Celebration (IPA) tycker jag också är riktigt bra. Gillar du belgiskt bör du testa Gouden Carolus van de Keizer. Gärna ihop med pepparkakor som du brett med en mix av salt smör/bregott och grönmögelost. Makalöst god kombination. Bland svenskarna sticker exempelvis Oppigårds, Nils Oscar, Närke och Nynäshamns Ångbryggeri ut.

Det finns så sinnessjukt många bra ölsorter så det är svårt att begränsa sig. Hänger du nåt i Stockholm tycker jag du borde knalla in på Monks Café och testa deras Monks Orange Lager - ett lageröl med toner av apelsin. Den är fantastiskt god och bryggs i olika varianter, både av Monks egen bryggare samt av andra gästbryggerier. Ta gärna en sväng in på deras Struisse bar också och drick öl från bryggeriet Struisse. Ett av världens mest ansedda bryggerier.
Citera
2014-06-04, 17:34
  #8411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Vad gör närke då? En betydligt sämre apa/ipa med rökmalt...


Närke är otroligt stabila och duktiga. Tyvärr spottar dom ur sig en hel del väldigt knasiga öl med jämna mellanrum som inte är dåliga, snarare så pass udda så dom är svåra att uppskatta...
Citera
2014-06-04, 18:55
  #8412
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Det där med torkad frukt och lakrits lät lite allt för konstigt.

Det är ju inte allt för tydligt, ligger mest i bakgrunden och kan vara svårt att hitta för en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in