2014-06-04, 18:59
  #8413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Närke är otroligt stabila och duktiga. Tyvärr spottar dom ur sig en hel del väldigt knasiga öl med jämna mellanrum som inte är dåliga, snarare så pass udda så dom är svåra att uppskatta...
Jag håller verkligen inte med. De hade tur med stormaktsportern, de har inte kunnat göra den likadan senaste 4 åren. Alla andra deras öl är riktigt under snittet, skulle säga att ingen av de ölen som de brygger idag är jämnställd med Omnipollos sämsta öl, och brekeriet är så mycket mer nyskapande.
Citera
2014-06-04, 23:04
  #8414
Medlem
Stvrmzeits avatar
Dricker en La Rulles Estivale just nu.

Gav en ordentlig skumkrona. Doftar citrus, fruktigt och örtigt samt lite jästigt. En stor del av lukten påminner en del om en veteöl, men till och med lite av en saison. Smaken är oerhört uppfriskande i alla fall! Och där finns det grapefrukt, citrus och örtighet som avslutas åt det torrare hållet med en schysst beska. Mums!
Citera
2014-06-04, 23:36
  #8415
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Jo jag är ute efter en tung, 11% lät väldigt bra. Hoppas jag hinner få tag i den.!
beställ. den ligger kvar sen förra släppet och priset är nog lite avskräckande.
så det hinner du, lägg en på webben nu.

den är verkligen superlen, makalöst bra öl det där.
Citera
2014-06-04, 23:37
  #8416
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Svårt då det finns oerhört mycket bra öl.

Men du bör absolut testa Westvleteren 12 och/eller St Bernardus Abt 12, Chimay Bleu - gärna en lagrad flaska med några år på nacken, Red Seal ale är en jävligt bra allroundbärs som funkar i alla lägen, liksom Maredsous Blond. Brewdog Punk IPA tycker jag är en klockren öl. Lättdrucken, inte särskilt stark. Nu när den släppts på burk också så blir den ju oerhört smidig att släpa med sig.
Gillar du mörk kraftfull öl SKA du testa Brooklyn Black Chocolate Stout som dyker upp på Systembolaget en gång/år till ett grymt bra pris. Den blir makalös när den lagras.
Vill du testa bra svensk öl ska du testa Bedarö Bitter. Flerfaldig prisvinnare som ingår i Systembolagets ordinarie sortiment. Sierra Nevada Pale ale och deras Southern Harvest och Celebration (IPA) tycker jag också är riktigt bra. Gillar du belgiskt bör du testa Gouden Carolus van de Keizer. Gärna ihop med pepparkakor som du brett med en mix av salt smör/bregott och grönmögelost. Makalöst god kombination. Bland svenskarna sticker exempelvis Oppigårds, Nils Oscar, Närke och Nynäshamns Ångbryggeri ut.

Det finns så sinnessjukt många bra ölsorter så det är svårt att begränsa sig. Hänger du nåt i Stockholm tycker jag du borde knalla in på Monks Café och testa deras Monks Orange Lager - ett lageröl med toner av apelsin. Den är fantastiskt god och bryggs i olika varianter, både av Monks egen bryggare samt av andra gästbryggerier. Ta gärna en sväng in på deras Struisse bar också och drick öl från bryggeriet Struisse. Ett av världens mest ansedda bryggerier.
3 floyds dark lord. gah. och shitloads med surisar också.

omöjlig lista det där.
Citera
2014-06-04, 23:54
  #8417
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Dricker en La Rulles Estivale just nu.

Gav en ordentlig skumkrona. Doftar citrus, fruktigt och örtigt samt lite jästigt. En stor del av lukten påminner en del om en veteöl, men till och med lite av en saison. Smaken är oerhört uppfriskande i alla fall! Och där finns det grapefrukt, citrus och örtighet som avslutas åt det torrare hållet med en schysst beska. Mums!

Låter fint. Läste på SB att jästen kommer ifrån Orval, lär vara brett då?
Citera
2014-06-04, 23:59
  #8418
Medlem
Någon som smakat en Herman Hednings Helvete ? Min var så sur så den vaska jag. Inte ska väl en veteöl vara sur ?
Citera
2014-06-05, 00:01
  #8419
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLrt
Ni som har sån jävla koll på öl, vilka öl måste man bara ha druckit innan man dör? Fem-tio stycken skulle jag vilja få tips om, om ni orkar nån pilsner behöver ni inte nämna, om det inte finns nån riktigt höjdare nånstans. Skål o trevlig sommar

Finns inte mycket att säga efter Cineastens lista.
Jag skulle bara vilja läggatill min favorit Rochefort10 och en annan som bör testas enligt mig, Brewdog Tokyo.
Citera
2014-06-05, 00:06
  #8420
Medlem
Erdinger Dunkel , St. Bernardus Abt 12 och Westmalle Dubbel är väl favoriterna för tillfället.
Citera
2014-06-05, 00:33
  #8421
Medlem
Disco-Mannens avatar
Har precis druckit en Früh Kölsch, var bara tvungen att slänga ner den i korgen nu senast på bolaget det är inte ofta man ser en Kölsch på bolaget. Doften är brödig men samtidigt frisk man kan känna toner av citrus samt ananas. Smaken är frisk,söt och törstsläckande men samtidigt väldigt lätt. Man kan känna en svag bitterhet i eftersmaken. Summa summarum Früh Kölsch är en helt okej sommaröl som inte är blaskig.
Citera
2014-06-05, 00:51
  #8422
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Låter fint. Läste på SB att jästen kommer ifrån Orval, lär vara brett då?

Den var finfin! Det stämmer att jästen kommer från Orval. Brettanomyces ska det dock inte vara, det ska bara vara deras primärjäst i Estivale, Orval tillsätter brett i sekundärjäsningen.
Citera
2014-06-05, 01:55
  #8423
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Svårt då det finns oerhört mycket bra öl.

Bra lista såklart. Några personliga tillägg; Modus Hoperandi, klassiker som alltid funkar-om man inte får en dålig burk förstås...
Oppigårds Indian Tribute, kanske Sveriges godaste öl.
Lite engelskt pubmys; Fuller´s ESB.
Lite engelskt sommarblommigt; Thornbridge Jaipur.
Citera
2014-06-05, 10:08
  #8424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
3 floyds dark lord. gah. och shitloads med surisar också.

omöjlig lista det där.

Tycker Dark Lord är sjukt överskattad. Har förvisso "bara" druckit Bourbon Vanilla versionen, å andra sidan är det väl den som ska vara bäst.

Bra öl helt klart men inte så pass bra som det påstås enligt mig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in