Ikväll så kommer jag att pröva två olika öl! Erdinger weissbier hefe, vilket är det enda veteölet som finns tillgängligt på mitt bolag som jag ännu inte har prövat. Sedan så kommer jag även pröva en flaska sigtuna midvinterblot som jag är grymt förväntansfull över! Kommer bli riktigt spännande. Har hört att den gör bättre ifrån sig om den får lagras men alkoholisten inom mig klarar inte av den väntan!

Kanske om man hade haft bättre ekonomi och kunde dricka öl så passa ofta man vill, det är svårt att hålla fingrarna i styr en slapp torsdagskväll framför datorn. Förmodligen så har den redan stått i butiken 4-5 månader, det inklusive transporten till butiken är tillräckligt mycket lagring för min del!
Citat:
Ursprungligen postat av
Scallion
Då kanske man skulle skriva i tråden också och inte bara läsa...
Provade en öl av typen barley wine i helgen, Mohawk American Barely Wine. Fantastiskt öl! Det som slog mig när första klunken gled ner i strupen (förutom att jag tyckte den var riktigt god) var att jag tyckte mig känna igen många andra öltyper i denna. Och ingen alkoholsmak överhuvudtaget trängde genom trots sina 11,9%. Denna kommer jag definitivt köpa fler gånger. Någon som har tips på andra öl i samma typ som finns i systemets sortiment?
Drack även Mohawk Blizzard, riktigt grym imperial porter!
Citat:
Ursprungligen postat av
Punkliv
Drack också en barley wine för första gången här om dagen, och det är väl den enda jag kan tipsa dig om; Smuttynose Barleywine Style Ale. Riktigt fin! Finns kvar på några butiker, finns den inte på ditt så är det bara att beställa.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=smuttynose&sortfield=Default&sortdire ction=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All &groupfiltersheader=Default&artikelId=805790&varuN r=11668&filters=searchquery%2c
Har personligen aldrig testat barley wine öl men har varit sugen på det ett bra tag nu! Har haft funderingar kring Nils Oscar Barley Wine 10,4% men ska även titta närmre på andra sorter innan jag bestämmer mig! Tyvärr så har jag fått uppfattningen att barley wine över lag är en ganska dyr ölsort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManJuice
Tänka sig att en
Weihenstephaner Hefe kostar hela
59 kr i Norge.
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/tyskland/weihenstephaner-hefeweissbier/sku-1078702
Det är ju sinnessjukt, och jag som tyckte att 20kr var dyrt. Finns det ens några öldrickare i Norge?
Undra vad den kostar i Tyskland, max 10 kr kanske? Nån som varit där och kan bekräfta?
Norge är ett dyrt land överhuvudtaget. Värt att tillägga är att 59 norska inte är 59 svenska, det är förmodligen runt 65 svenska kronor, helt hutlöst dyrt! Det är ingen hemlighet att de svenska gränskommunerna har bäst ekonomi i riket. Det är inte alls ovanligt att norska familjer åker över gränsen och handlar en hel månadsranson av mat, kött, tobak, alkohol och godis för ett sedan åka hem och göra om hela processen en månad senare vid löning, och så håller dom på år in och år ut.