2013-06-18, 18:32
Medlem
goseigens avatar
Druckit några Electric nurse dipa, och undrar nu lite över det här med ipa-öl. Ofta har jag druckit öl i den stilen som jag tycker saknar finess. Det händer att de mest är en orgie i smaker.

Men den här tycker jag om, och som jag dricker den påminns jag om Torpedo, som i mitt tycke är ett liknande öl, och som jag också tycker om

Finns det personer som tycker att just dessa kanske är för fruktiga, eller vad man skall kalla det?

Och, eftersom jag tycker om dessa, kan man kanske få något tips på andra liknande öl?
Citera
2013-06-18, 21:00
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Druckit några Electric nurse dipa, och undrar nu lite över det här med ipa-öl. Ofta har jag druckit öl i den stilen som jag tycker saknar finess. Det händer att de mest är en orgie i smaker.

Men den här tycker jag om, och som jag dricker den påminns jag om Torpedo, som i mitt tycke är ett liknande öl, och som jag också tycker om

Finns det personer som tycker att just dessa kanske är för fruktiga, eller vad man skall kalla det?

Och, eftersom jag tycker om dessa, kan man kanske få något tips på andra liknande öl?
eftersom jag inte känner igen dig i tråden så måste jag fråga följande, vet du om att ipa och dipa är två olika stilar? det är ganska stor skillnad.

om vi bara pratar om "vanlig" ipa så är det tyvärr inte så enkelt att man bara kan säga ipa, t.ex. så är det STOR skillnad på väst och östkust (amerikansk) ipa.

letar du efter en snäll ipa så är jaipur (brittisk tolkning) ett bra tips, dock inget för mig då jag tycker den är lite mesig, men det är bara jag. testa den.

att du jämför nursen med torpdeon är att båda är dipor, ja torpedon går ju som en ipa, men den är nästan helt en dipa (tycker jag).

sen ska en ipa vara fruktig och besk, det är så de ska smaka och nej, alla gillar inte detta, dock så brukar det vara beskan och inte fruktigheten som är problemet.

gällande nursen så tyckte jag den var ok, den har lite grässmak, vilket jag inte är så förtjust i, dock så vet jag en dipa som är jävligt bra, mah....

tips på hyllipor? rakt upp och ner säger jag brewdogs punkipa och mohawks extra ipa.
Citera
2013-06-19, 15:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
eftersom jag inte känner igen dig i tråden så måste jag fråga följande, vet du om att ipa och dipa är två olika stilar? det är ganska stor skillnad.

om vi bara pratar om "vanlig" ipa så är det tyvärr inte så enkelt att man bara kan säga ipa, t.ex. så är det STOR skillnad på väst och östkust (amerikansk) ipa.

letar du efter en snäll ipa så är jaipur (brittisk tolkning) ett bra tips, dock inget för mig då jag tycker den är lite mesig, men det är bara jag. testa den.

att du jämför nursen med torpdeon är att båda är dipor, ja torpedon går ju som en ipa, men den är nästan helt en dipa (tycker jag).

sen ska en ipa vara fruktig och besk, det är så de ska smaka och nej, alla gillar inte detta, dock så brukar det vara beskan och inte fruktigheten som är problemet.

gällande nursen så tyckte jag den var ok, den har lite grässmak, vilket jag inte är så förtjust i, dock så vet jag en dipa som är jävligt bra, mah....

tips på hyllipor? rakt upp och ner säger jag brewdogs punkipa och mohawks extra ipa.

Tack för infon - nej någon sådan djupare koll har jag inte. Det enda, som du märker är att jag kan notera ifall något smakar ungefär likadant.

Inte så konstigt då att jag tyckte att det var olika typer av öl

Lustigt nog testade jag denna Jaipur och tyckte detsamma. Det var inte mycket att komma ihåg.

Ska ta och köpa de två du föreslog, men än mer hålla ögonen öppna efter öl som liknar dessa dipa.
Citera
2013-06-19, 16:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Tack för infon - nej någon sådan djupare koll har jag inte. Det enda, som du märker är att jag kan notera ifall något smakar ungefär likadant.

Inte så konstigt då att jag tyckte att det var olika typer av öl

Lustigt nog testade jag denna Jaipur och tyckte detsamma. Det var inte mycket att komma ihåg.

Ska ta och köpa de två du föreslog, men än mer hålla ögonen öppna efter öl som liknar dessa dipa.
dipa betyder ju double ipa, vilket betyder typ mycket mer av allt, en robustare variant.
så det är bra mycket mer sting i en dipa jämfört mot en ipa.

japp, många tycker om jaipuren, jag tycker den är skitmesig.

ja, de är lätta att hitta, du kan även prova nils ocars hop yard. modus hoperandi från ska brewing,
brewdogs hardcore ipa, napa smith har några stycken, deras hopageddon är bra.
Citera
2013-06-19, 22:33
Medlem
Fixiebikes avatar
Apropå DIPA sitter jag äntligen här med en Electric Nurse (och den här godingen i högtalarna men det kan vi lämna därhän). Jag testade deras Pale Ale i helgen och måste säga att det var snäppet över min förväntan. DIPAn är bra i sin kategori men känns inte riktigt lika klockren. Det får nog bli ett par flaskor till under sommaren innan jag kan uttala mig ordentligt. Tycker att den har en efterbeska som närmast påminner om sötma i munnen, men så har jag just ätit sådan där Tyrkisk Peber med fruktsmaker.
Citera
2013-06-20, 01:20
Medlem
Jag var i Danmark för ett tag sen och drack min första Paulaner öl och i det här fallet Paulaner Oktoberfest Bier. Tyckte den var otroligt god, kan inte riktigt säga varför men den föll mig rätt i smaken.

Nu till frågan, tyvärr finns den ej på systemet och det jag undrar är om deras Paulaner Weissbier Kristall är den närmaste man kan komma i smaken? Har som sagt inte smakat någon annan än den jag gjorde i Danmark.
Citera
2013-06-20, 07:59
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonthee
Jag var i Danmark för ett tag sen och drack min första Paulaner öl och i det här fallet Paulaner Oktoberfest Bier. Tyckte den var otroligt god, kan inte riktigt säga varför men den föll mig rätt i smaken.

Nu till frågan, tyvärr finns den ej på systemet och det jag undrar är om deras Paulaner Weissbier Kristall är den närmaste man kan komma i smaken? Har som sagt inte smakat någon annan än den jag gjorde i Danmark.
Nej, Oktoberfestbier och Weissbier ligger inte nära varandra smakmässigt, Paulaners Oktoberöl kommer du att få tillgång till i höst när det släpps oktoberfestöl tillfälligt på systembolaget.
Citera
2013-06-20, 08:07
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonthee

paulaner oktoberfest bier är en märzen.

paulaner weissbier kristall är en filtrerad weissbier.

så du kan googla och läsa på om skillnaderna, för det är ganska olika öl.
Citera
2013-06-20, 20:41
Medlem
hesons avatar
Citat:
Druckit några Electric nurse dipa, och undrar nu lite över det här med ipa-öl.
...
DIPA är min favoritgenre.

För mig är det som skiljer DIPA från ExtraIPA & ImperialIPA att DIPA måste ha lite knäck i smaken, de andra får ha knäck. IPA får inte ha knäck, men i övrigt överlappar IPA och DIPA lite.

Oppigårds Thurbo gillade jag. Den gamla klassikern Mohawk Extra IPA rekommenderas, men den är långt ifrån så sofistikerad som Electric Nurse.
Citera
2013-06-20, 22:05
Medlem
Astrofaess avatar
Sitter med en HippoFae Nordic Spring Saison från Dugges. Jag är ingen erfaren kännare av saison som öltyp men jag tycker att den här är lättdrucken och rätt så god. Hade för mig att den här typen av öl skulle vara torrare och ligga närmre champagne i smaken.
Citera
2013-06-20, 23:02
Medlem
Bryter av IPA-trenden som råder just nu och avnjuter en Yeti Imperial Stout som varit lagrad i ett år istället.
Citera
2013-06-20, 23:25
Medlem
Germanofils avatar
Ikväll blev det återigen belgiskt efter att ha druckit uteslutande tysk öl de senaste veckorna.

Startade med en Orval till maten och sedan blev det en Westmalle Dubbel som jag tycker är en perfekt "efterrättsöl". Avslutningsvis en Leffe Bruin innan det var dags att gå hem genom sommarregnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in