2013-05-25, 14:23
Medlem
Kvällens agenda (ingen ordning):

Samuel Adams Black Lager
Maredsous 8
Ängöl Diabolisk
AmbassadörPorter 2012
Amager Sinner Series Pride

Och sen efter det blir det väl vad som finns tillgängligt på krogen.
Citera
2013-05-25, 16:21
Medlem
Ovcharkas avatar
Nils Oscar Hop Yard (IPA)

Ah, det här var beskt. Inte min grej alls. Får sluta köpa IPA för det är meningslöst. Ah, inte lätt.
Citera
2013-05-25, 16:34
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Personligen tycker jag att Westmalle Tripel är en av världens absolut bästa öl. Den går att dricka jämt, i alla väder,flera gånger på raken och är god färsk såväl som lagrad. Extremt komplex och balanserad och jag kan inte hylla den nog!
samma sak för mig, fast då duchesse de bourgogne.
Citera
2013-05-25, 16:49
Medlem
Feadogs avatar
Ikväll hade man tänkt att unna sig lite god öl då jag nästan bara druckit vin de senaste veckorna. Mitt närmsta Systembolag brukar alltid ha fått in lite nytt kul när man tittar in, men så kom man inte iväg hemifrån förrän efter tre. Trist, men ett bra tillfälle att uppdatera sig lite på folkölssortimentet. Det blev en liten blandning av sånt jag vet är bra som folköl och ett par som jag inte testat.

- Trainstation Brewery, The Hoppy One
- Slottskällan Vit
- Spitfire
- Gotlands Sleepy Bulldog Bitter
- The Celt Experience Brewery, Iron Age
- Murphy's

Brittisk och Irländsk sessionöl gör inte så mycket att de bara är 3,5% eftersom de ju inte är så mycket starkare än så i normala fall heller. The Hoppy One från Trainstation Brewery är som sagt en fantastisk folköls-IPA. Iron Age har jag aldrig testat tidigare. Inte särskilt positiva omdömen på Ratebeer men man måste ju testa.

Tycker det är kul att det så smått börjar komma lite bra folköl. Även om smakupplevelsen aldrig riktigt kan komma upp i samma nivå som starkare öler så går det bevisligen att göra bra skit. Tills alkoholmonopolet är avskaffat så vill man gärna kunna få tag på något gott även utanför de tider och platser som våra förmyndare har bestämt att man ska få handla alkoholhaltiga drycker. Tycker för övrigt att mitt lokala bryggeri Slottskällan borde kunna göra mycket roligare öler än de gör. De har rätt många folköl, bl.a. 3-4 olika lager som alla smakar ungefär lika, där skulle de kunna göra mycket roligare saker.
Senast redigerad av Feadog 2013-05-25 kl. 16:54.
Citera
2013-05-26, 16:29
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ikväll hade man tänkt att unna sig lite god öl då jag nästan bara druckit vin de senaste veckorna. Mitt närmsta Systembolag brukar alltid ha fått in lite nytt kul när man tittar in, men så kom man inte iväg hemifrån förrän efter tre. Trist, men ett bra tillfälle att uppdatera sig lite på folkölssortimentet. Det blev en liten blandning av sånt jag vet är bra som folköl och ett par som jag inte testat.

- Trainstation Brewery, The Hoppy One
- Slottskällan Vit
- Spitfire
- Gotlands Sleepy Bulldog Bitter
- The Celt Experience Brewery, Iron Age
- Murphy's

Brittisk och Irländsk sessionöl gör inte så mycket att de bara är 3,5% eftersom de ju inte är så mycket starkare än så i normala fall heller. The Hoppy One från Trainstation Brewery är som sagt en fantastisk folköls-IPA. Iron Age har jag aldrig testat tidigare. Inte särskilt positiva omdömen på Ratebeer men man måste ju testa.

Tycker det är kul att det så smått börjar komma lite bra folköl. Även om smakupplevelsen aldrig riktigt kan komma upp i samma nivå som starkare öler så går det bevisligen att göra bra skit. Tills alkoholmonopolet är avskaffat så vill man gärna kunna få tag på något gott även utanför de tider och platser som våra förmyndare har bestämt att man ska få handla alkoholhaltiga drycker. Tycker för övrigt att mitt lokala bryggeri Slottskällan borde kunna göra mycket roligare öler än de gör. De har rätt många folköl, bl.a. 3-4 olika lager som alla smakar ungefär lika, där skulle de kunna göra mycket roligare saker.

The Hoppy One är verkligen en riktigt god folle, var riktigt överraskad!
Önskar dock att man kunde köpt Dead Pony club i vanliga butiker, så god!
Citera
2013-05-26, 18:46
Medlem
En fråga, finns det att få tag i öl via Systembolaget som är bryggt på järnåldersvis. Dvs öl som påminner om det som vi drack i Sverige under vikingatiden?
Citera
2013-05-26, 21:20
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
En fråga, finns det att få tag i öl via Systembolaget som är bryggt på järnåldersvis. Dvs öl som påminner om det som vi drack i Sverige under vikingatiden?

Arketyp som släpps nu i juni ska bygga på en 3500 år gammal öl. Den är värd att kolla in, men pga att den inte släppts kan jag inte uttala mig om smaken. En som jag däremot druckit och som är insipirerad av gamla tider är Joars dricka. Den går att hitta på systembolaget och personligen tycker jag att det är en rätt kul öl. Då humle inte kom till Sverige förrän senare så är den, precis som många vikingaöler, kryddad med pors. En öl som kanske inte är lika traditionell men ändå kryddad med pors är S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors. Den känns däremot inte lika bra om du just är ute efter mer klassisk känsla.
Citera
2013-05-26, 22:27
Medlem
Citat:
Arketyp som släpps nu i juni ska bygga på en 3500 år gammal öl. Den är värd att kolla in, men pga att den inte släppts kan jag inte uttala mig om smaken. En som jag däremot druckit och som är insipirerad av gamla tider är Joars dricka. Den går att hitta på systembolaget och personligen tycker jag att det är en rätt kul öl. Då humle inte kom till Sverige förrän senare så är den, precis som många vikingaöler, kryddad med pors. En öl som kanske inte är lika traditionell men ändå kryddad med pors är S:t Eriks & Mathias Dahlgren #2 Pors. Den känns däremot inte lika bra om du just är ute efter mer klassisk känsla.

Tack för tipsen. Jag får ta och beställa Joars dricka ur Bolagets beställningssortiment. Har aldrig testat ett öl som bryggts på pors så det kan bli intressant.
Senast redigerad av Doktoranden 2013-05-26 kl. 22:42.
Citera
2013-05-27, 12:57
Medlem
Citat:

Arketyp är helt klart intressant, men föll mig ändå inte helt i smaken. Den påminde mig om en lite fadd, brittisk barley wine.

Mjöd finns det ju annars en hel del av och testa gärna de polska mjödsorterna då polackerna är bra duktiga på just mjöd. Jadwiga är fenomenal, men lite dyr. Korzenny är annars grymt bra och rejält mycket billigare, men har kollikrav på 6 flaskor.
Citera
2013-05-27, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tycker för övrigt att mitt lokala bryggeri Slottskällan borde kunna göra mycket roligare öler än de gör. De har rätt många folköl, bl.a. 3-4 olika lager som alla smakar ungefär lika, där skulle de kunna göra mycket roligare saker.

Håller med om att Uppsala/Roslager och vad de heter är rätt tråkiga. Men har du provat Slottskällans Nordic? Det är en trevlig modern lager med mycket karaktär av amerikansk humle och förvånansvärt bra beska.

Sedan gillar jag även folk-alen London 3,5, välbalanserad i den traditionella skolan. Utmärkt måltidsdryck till husmanskost.
Citera
2013-05-28, 00:23
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Håller med om att Uppsala/Roslager och vad de heter är rätt tråkiga. Men har du provat Slottskällans Nordic? Det är en trevlig modern lager med mycket karaktär av amerikansk humle och förvånansvärt bra beska.

Sedan gillar jag även folk-alen London 3,5, välbalanserad i den traditionella skolan. Utmärkt måltidsdryck till husmanskost.

Jag kan verkligen rekommendera Slottskällans Dubbel IPA, den är riktigt riktigt fin!
Citera
2013-05-28, 00:37
Medlem
Instämmer om Slottskällan DIPA, enligt mig bästa DIPAn från Sverige som går att köpa på bolaget just nu.

Även Slottskällan Vit gillar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in