2013-05-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Läste du mitt inlägg såg du kanske att jag skrev att de gärna får sänka skatten på öl i Sverige.

Igår blev det ett par flaskor Tjinook Tjockhult från Nynäshamns Ångbryggeri. Mycket gott och lättdrucket som äntligen hittat ut på systemet.

Okej, roligt att höra om Tjockhult. Köpte bara en sådan har inte testat den än. Varit lite besviken på Nynäshamn på senare tid. Indianviken Pale Ale smakar skitskumt (dåligt) tydligen ska det vara så. Dragets Kanal var riktigt tråkig och på gränsen till dålig. Utöver det har jag fått en Bederö Bitter som inte smakade som den skulle, tydligen ska dom haft problem med jäsningen har jag hört nåt rykte om.

Själv har jag än så länge testat Mikkeller K:rlek Vår/Sommar 2013. Väldigt god men jag tycker Höst-versionen var bättre. Denna är lite väl lättdrucken vilket säkert är meningen med tanke på årstiden och sedan saknar jag citrahumlen.

Oppigårds Browers Brown. En god öl, ganska enkel, inget speciellt. Hyfsat prisvärd

Amager Envy. Ingen höjdare, jag gillade inte Gluttony heller och denna ölen känns som en light-version av Gluttony. Bara massa beska (som känns ganska otrevlig i munnen) och noll fruktsmak. Slutsats: Som beskt vatten.
Citera
2013-05-05, 17:35
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja. nu började ni allt balla ur. snart kommer dock en liten cbc-rapport. ni som inte var där missade ju något i alla fall.
Jag väntar spänt på rapport!

Citat:
Ursprungligen postat av Colossus874
Man kan nog inte säga att jag är en riktig ölkännare men hittils är nog den godaste ölen jag druckit Leffe brown eller blonde. Chimay är också riktigt bra.

Om du gillar chimay är det nästan ett måste att testa Rochefort10.
Rochefort6 & 8 skadar inte heller att prova.
Citera
2013-05-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Om du gillar chimay är det nästan ett måste att testa Rochefort10.
Rochefort6 & 8 skadar inte heller att prova.

Tack för tipset! Blir nog att fara en sväng till Alko (Finlands Systembolaget) nästa helg då! Har du några andra tips på belgiska öl jag borde prova?

Edit: Fan, tydligen togs Rochefort 10 bort ur Alkos sortiment år 2011.. :P
Senast redigerad av Colossus874 2013-05-05 kl. 18:39.
Citera
2013-05-05, 19:03
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Blir nog att fara en sväng till Alko (Finlands Systembolaget) nästa helg då! Har du några andra tips på belgiska öl jag borde prova?

La Trappe's öl är goda (har testat, trippel och dubbel samt isid'or, finns även quadruple och wiit), även Westmalle (finns både trippel och dubbel). Sedan finns det ju flera olika ifrån Chimay om du inte testat alla. Finns röd, vit och blå vad jag vet.

Orval är också en bra öl. Brother Thelonious är helt ok. Tycker dock den är sämst av dom jag räknat upp.
Senast redigerad av ingenperson 2013-05-05 kl. 19:05.
Citera
2013-05-05, 19:46
Bannlyst
Rekommenderar denna bryggare. De har många sorter.

http://www.karmeliten-brauerei.de/deutsch/startseite.html
Citera
2013-05-05, 20:46
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Det är svårt när jag inte har koll på vad som finns i Alkos sortiment.
Men kolla om dom kan importera den åt dig.
Kolla vad dom har för trappistöl att börja med.
Citera
2013-05-06, 08:47
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Igår blev det ett par flaskor Tjinook Tjockhult från Nynäshamns Ångbryggeri. Mycket gott och lättdrucket som äntligen hittat ut på systemet.

Mycket trevligt att läsa då jag har en flaska hemma som jag ska njuta av när rätt tillfälle ges.

Har även lite annat smått och gott som exempel: Mikkeller k:rlek vår/sommar 2013, Grebbestad Lunator och några andra flaskor av varierande sort. Drack igår en Oppigårds Brewers Brown vilken var bra. Mycket smaker och bra fyllig.
Citera
2013-05-06, 13:28
Medlem
Alko har ju tyvärr ett väldigt klent utbud jämfört med Systemet. Om man sakta men säkert provar precis allt de har i ölväg så provar man inte för många sorter. Men kanske blir det ändring en vacker dag? Det är väl inte många decennier sedan Sveriges enda importöl var typ Guinness.
Citera
2013-05-06, 14:00
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Egentligen alla trappistöl plus ett par övriga klosteröl. Trappistölerna är Achel, Chimay, La Trappe, Orval, Rochefort, Westmalle och Westvleteren. Springer du på någon öl från någon av dessa så är det bara att köpa och testa, de flesta gör flertalet varianter. Övriga klosteröler som är bra är bl.a. Maredsous och St. Bernardus. Den förstnämnda bör du kunna hitta i alla fall en variant (Mardsous 6 Blonde) typ överallt och den är köpvärd men något enklare än de flesta trappistöler. Maredsous 8 Brune är grym om du hittar den. Finns oftast bara på 75-cl flaska (iaf i Sverige).

Edit: Kom på att du frågade om belgiska öl och en av trappistölerna, La Trappe är faktiskt inte från Belgien, dock är det samma stilistiska skola.
Citera
2013-05-06, 15:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Edit: Kom på att du frågade om belgiska öl och en av trappistölerna, La Trappe är faktiskt inte från Belgien, dock är det samma stilistiska skola.
för att vara lite nördig, trappistöl är ingen stil, det enda det egentligen betyder är att det är bryggt av munkar inom klostermurarna.

men jag antar att du visste detta, men bara så att begreppen blir rätt för andra som läser.
Citera
2013-05-06, 17:56
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
för att vara lite nördig, trappistöl är ingen stil, det enda det egentligen betyder är att det är bryggt av munkar inom klostermurarna.

men jag antar att du visste detta, men bara så att begreppen blir rätt för andra som läser.

Trappistmunkarna tillhör en särskild gren inom den romersk-katolska kyrkan för att vara petig.
Citera
2013-05-06, 18:56
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Trappistmunkarna tillhör en särskild gren inom den romersk-katolska kyrkan för att vara petig.
jo det vet jag. men många verkar tro att "trappist-öl" är en stil, vilket det inte är, de skulle lika gärna kunna brygga lager eller ipa, bara det är gjort av (trappist)munkarna och på (trappist)klostret så blir det automatiskt en trappist-öl.

mest för att klargöra för de som inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in