2013-11-03, 15:56
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Hur kan jag balansera ut den sjukt bittra kaffesmaken i stones espresso stout? vet fan inte varför jag köpte den, jag gillar inte espresso. vaniljglass t.ex.? fast det har jag inte hemma.
va, så jävla bitter ska den inte vara, det ska liksom vara ton av kaffe.
det där låter ju som något är fel. reklamera.
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Haft en sån i kylen ett tag och öppnande idag, fyfan det gick inte och dricka. Så vidrig Så fick hälla den tbx i flaskan från glaset. Kanske lämpar den sig bättre i matlagning, får prova typ steka köttfärs i det eller något.
se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Drack den på SBWF och tyckte den var cool! Hade aldrig druckit en iscider innan men den var riktigt god! Har dock svårt för priset på den.

Kör också på rosa tillsammans med ett gäng polare. Känns som man är lite för taggad med tanke på hur långt det är dit!
visst är den "dyr". men med tanke på att processen är lång och att du behöver väldigt mycket äpplen för att få fram denna makalöst goda dryck så blir kostnaden därefter.
å andra sidan är ju detta inget du hinkar idag utan något du verkligen sitter och sippar på.

ja. man är lite uppe i varv. man får helt enkelt glömma bort det ett tag och sen börja ladda i april igen.

något som jag är lite skeptisk inför är själva upplägget, som tidigare 3 öl/bryggeri/session och nu då 2 öl/session. i år så var det flera bryggerier som körde samma uppsättning genom alla passen.
då känns ju verkligen det rosa passet överflödigt. jag hoppas att de har styrt upp detta i år annars kommer jag bli lite gnällig. speciellt med tanke på att det är en slant man lägger ut och man måste ta ledigt från jobbet för att vara på plats på fredagen, och även behöver göra en till övernattning.
Citera
2013-11-03, 16:16
Medlem
Bakteriens avatar
Gjorde en sås av Stones Imperial Russian Stout. Blandade det i grädde, salt o peppar, hackade i lök o vitlök och vetemjöl. SATAN va vidrigt det blev
Citera
2013-11-03, 16:18
Medlem
Bakteriens avatar
Brutefish även min har en väldigt lång och väldigt bitter eftersmak av kaffe, iaf för mig odrickbart. Kanske blivit fel hos bryggeriet som du säger
Citera
2013-11-03, 20:53
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Brutefish även min har en väldigt lång och väldigt bitter eftersmak av kaffe, iaf för mig odrickbart. Kanske blivit fel hos bryggeriet som du säger
alltså. jag kan ju inte tro att du skulle vara superkänslig.
visst har den en ton av kaffe, men det är ju inte som så att den slår igenom och är bitter.
det där låter inte alls rätt.

så här säger t.ex. ungstrup på ratebeer:
"Bottled. A black beer with a dark broen head. The aroma has notes of coffee, roasted malt, alcohol, and dark chocolate. The flavor is sweet with notez of coffee, roasted malt, dark chocolate, and alcohol, leading to a dry roasted coffee finish."

alltså, det är noter av kaffe, malt och choklad.
kaffesmaken finns där, absolut, men den är väldigt nyanserad.
Citera
2013-11-04, 00:43
Medlem
Stiftpennas avatar
Så, vad är den bästa ölen för en kall novemberkväll? Ni vet en sådan där kväll när man kämpat mot vädrets makter för att möta upp några vänner man inte träffat på ett tag. Ölen man dricker efter att ha öppnat dörren till den där puben där klientelet är sådär 20 år äldre än vad man själv är, vilken ålder man än befinner sig i. När man väl öppnat dörren till en rustik, mörk ekbetonad, ganska fin, pub, när man släppt in ett uns kyla men välkomnas av varm stämning och varma röster, beskyddande värme från den bitande höstkvällen. När man tagit av sig halsduken, sett sig omkring, funnit sina vänner kring ett bord. När man hängt av sig jackan eller rocken och sedan gått fram till bartendern, vilken öl beställer man då?

En synnerligen viktig fråga som bör tas i bektande. Sökt men inte fått några svar. Så hjälp till nu. Vad avnjutes?
Citera
2013-11-04, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Så, vad är den bästa ölen för en kall novemberkväll? Ni vet en sådan där kväll när man kämpat mot vädrets makter för att möta upp några vänner man inte träffat på ett tag. Ölen man dricker efter att ha öppnat dörren till den där puben där klientelet är sådär 20 år äldre än vad man själv är, vilken ålder man än befinner sig i. När man väl öppnat dörren till en rustik, mörk ekbetonad, ganska fin, pub, när man släppt in ett uns kyla men välkomnas av varm stämning och varma röster, beskyddande värme från den bitande höstkvällen. När man tagit av sig halsduken, sett sig omkring, funnit sina vänner kring ett bord. När man hängt av sig jackan eller rocken och sedan gått fram till bartendern, vilken öl beställer man då?

En synnerligen viktig fråga som bör tas i bektande. Sökt men inte fått några svar. Så hjälp till nu. Vad avnjutes?

Vällagrat engelskt barley wine är väl förstahandsvalet för mig, annars barley wine generellt och imperial stout/porter, julöl är också trevligt.
Citera
2013-11-04, 02:12
Medlem
Citat:

Vet inte alls hur pass van öldrickare du är, jag ser folk som sågar bra öl till höger och vänster och alltid är det fel på ölen och inte deras smaklökar, vet inte vad felet är i detta fallet

Det är inte bara kaffe som skapar bitterhet i en imperial stout utan även kraftigt rostade maltsorter, rostat korn i stor mängd kan ge en bitter smak. Vad som uppfattas som bittert är ju också olika ifrån person till person och hur van man är vid smaken.

Humlebeska är ju något iaf jag har blivit helt avtrubbad med. Tycker aldrig det är beskt nog längre.
Citera
2013-11-04, 05:11
Medlem
lugna ner digs avatar
Jag menar inte att det är något fel på ölet men jag utesluter inte det. Den vanliga versionen har inte i närheten av samma grymt bittra eftersmak.
Citera
2013-11-04, 11:43
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Vet inte alls hur pass van öldrickare du är, jag ser folk som sågar bra öl till höger och vänster och alltid är det fel på ölen och inte deras smaklökar, vet inte vad felet är i detta fallet

Det är inte bara kaffe som skapar bitterhet i en imperial stout utan även kraftigt rostade maltsorter, rostat korn i stor mängd kan ge en bitter smak. Vad som uppfattas som bittert är ju också olika ifrån person till person och hur van man är vid smaken.

Humlebeska är ju något iaf jag har blivit helt avtrubbad med. Tycker aldrig det är beskt nog längre.
har du följt tråden så skulle du nog se mig som en relativt van öldrickare.
dessutom så är lugna ner dig också en van drickare.

fast en stout är ju inte bitter på det sättet, tung smak, men inte bitter (tvärtom, stouts har ju en mer "len" smak), vi pratar ju inte lager-bitterhet här. och när han säger att den är så bitter att den knappt går dricka så måste det vara fel, eftersom den har kaffenoter, inte kaffesump.

eftersom jag själv drack den nyligen så kan jag säga att den smakar som den vanliga versionen fast med en hint av kaffe. inte på något sätt alls att det skulle slå igenom våldsamt.
Senast redigerad av brutefish 2013-11-04 kl. 11:45.
Citera
2013-11-04, 18:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:

En iskall Carlsberg? Nej, men som sagts, en imperial stout eller porter som värmer till kroppen lite. Eller varför inte en belgisk dubbel?
Citera
2013-11-04, 19:31
Medlem
hesons avatar
Citat:
Så, vad är den bästa ölen för en kall novemberkväll?
Lite starkare, 8% eller över, så att den värmer lite. Komplex men inte för vild smak, så inte allt för överhumlat eller kryddigt.

Det är inget lätt val, men det får bli en 2 år gammal St. Bernadus Abt 12. Kanske lite väl häftiga smaker, något jolmigare kanske hade passat bättre.
Citera
2013-11-04, 20:47
Medlem
prewes avatar
Apropå den här kaffediskussionen så provade jag Stronzo Precious Coffee i helgen, och jag har aldrig smakat något med mer kaffesmak.
Alldeles på tok för mycket för min smak.
Nu var det ju en mjöd, men det kan väl räknas in ändå då man verkligen inte kunde avgöra vad det var förrutom kaffe i det där glaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in