2013-05-24, 17:48
Avslutad
Sitter och myser på en solig uteservering med en ny bekantskap på bordet, La Trappe Quadrupel, från fat. Härligt smakrik och väger in på stadiga 10% ABV. Alkoholen är dock på belgiskt vis väl dold och yttrar sig mest som en skön värme och botten. Rekommenderas!
Citera
2013-05-24, 18:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Sitter och myser på en solig uteservering med en ny bekantskap på bordet, La Trappe Quadrupel, från fat. Härligt smakrik och väger in på stadiga 10% ABV. Alkoholen är dock på belgiskt vis väl dold och yttrar sig mest som en skön värme och botten. Rekommenderas!
jag tycker den är sådär, lite väl alkoholstinn och spretig, den gör sig nog bäst efter 5-10 år i källaren då den fått lugna ner sig en rejäl smula.
Citera
2013-05-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
37,90:– har jag läst.

Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Både http://www.ofiltrerat.se/ och http://mankerbeer.com/kommande-olslapp/ anger 37,90/33cl. Vi får väl vänta ett par dagar till Systemet släpper nyheterna officiellt och se om det stämmer.
Tack för svaren. Ja justja det var 38 spänn och inte 50. Synd dock, hade hoppats att den skulle ligga på 18 spänn vilket hade kännts som ett betydligt rimligare pris. Nåväl, den kommer ju bara finnas i ett fåtal butiker och under en begränsad tid så man kommer ju att köpa sina en eller två flaskor för att sedan se den försvinna från hyllorna på samma sätt som skedde med St. Georgenbräu Kellerbier. Tyvärr.
Citera
2013-05-24, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag tycker den är sådär, lite väl alkoholstinn och spretig, den gör sig nog bäst efter 5-10 år i källaren då den fått lugna ner sig en rejäl smula.

Jo, kan tänka mig att den blir ännu bättre med lagring. Har inte stor erfarenhet av kvadruplar, bara testat Rochefort 10 innan, som jag också gillade.
Citera
2013-05-25, 00:00
Medlem
Germanofils avatar
Testade Gueuze för första gången idag. Märket var Lindemans och flaskan hade både kapsyl och "vinkork" (första gången jag ser detta på en öl).

Ölens smak är svår att beskriva men syrligt är helt klart ledordet. Den enda öl med liknande smak jag testat är Rodenbach som också är en suröl. Men Gueze smak är ändå unik. Enligt tillverkarens hemsida ska den serveras iskall, 2-3 grader, så jag stoppade den i frysen en halvtimme men tyckte ärligt talat att den var godare när den nått en varmare temperatur (ca 8-12 grader, "lagertemp").
Citera
2013-05-25, 00:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade Gueuze för första gången idag. Märket var Lindemans och flaskan hade både kapsyl och "vinkork" (första gången jag ser detta på en öl).

Ölens smak är svår att beskriva men syrligt är helt klart ledordet. Den enda öl med liknande smak jag testat är Rodenbach som också är en suröl. Men Gueze smak är ändå unik. Enligt tillverkarens hemsida ska den serveras iskall, 2-3 grader, så jag stoppade den i frysen en halvtimme men tyckte ärligt talat att den var godare när den nått en varmare temperatur (ca 8-12 grader, "lagertemp").
vilken lindemans var det?

japp, smaken är unik, det går inte att komma ifrån, visst är rodenbachen en sur historia, men som du säger inte ens i närheten av gueuze.

jag dricker den gärna strax en bit över kylskåpskall till ljummen, iskall tycker jag inte är något vidare.

så vad tycke du då?

en av mina favoriter är girardin black label, vet inte hur pass lätt den är att få tag på i sverige, men ganska lätt i belgien och faktiskt rätt billig. den är väldigt len i smaken.
http://www.ratebeer.com/beer/girardin-gueuze-black-label/6034/
Citera
2013-05-25, 01:04
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
vilken lindemans var det?

japp, smaken är unik, det går inte att komma ifrån, visst är rodenbachen en sur historia, men som du säger inte ens i närheten av gueuze.

jag dricker den gärna strax en bit över kylskåpskall till ljummen, iskall tycker jag inte är något vidare.

så vad tycke du då?

en av mina favoriter är girardin black label, vet inte hur pass lätt den är att få tag på i sverige, men ganska lätt i belgien och faktiskt rätt billig. den är väldigt len i smaken.
http://www.ratebeer.com/beer/girardin-gueuze-black-label/6034/

Denn var det jag drack:
http://www.lindemans.be/start/geuze/en

Jag tyckte den var god. Skulle mycket väl kunna passa som måltidsdryck till kött eller kyckling. Lite åt vin-hållet. Inget jag skulle dricka mer än 1-2 av per kväll dock.
4/5

Ska testa girardin som du tipsar om om jag får chansen. Belgien är inte direkt ett land jag brukar besöka men någon gång ska väl vara den första!
Citera
2013-05-25, 01:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Denn var det jag drack:

Jag tyckte den var god. Skulle mycket väl kunna passa som måltidsdryck till kött eller kyckling. Lite åt vin-hållet. Inget jag skulle dricka mer än 1-2 av per kväll dock.
4/5

Ska testa girardin som du tipsar om om jag får chansen. Belgien är inte direkt ett land jag brukar besöka men någon gång ska väl vara den första!
har faktiskt inte druckit den. ja, de går lite åt sträva vita viner-hållet.

nä, det är ju smuttaröl, så 1-2 flaskor räcker, sen är det bra. får du tag på ren lambic (som är ännu syrligare) så blir det ännu mer smuttande.

ja, den är riktigt bra. jag har köpt den både i belgien och i ölbutikken i köpenhamn.
Citera
2013-05-25, 11:31
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Måste säga att jag faktiskt börjar öppna upp för mycket humle. Drack en Modus Hoperandi förut och gillade den utan att grimasera för beskan en enda gång. Ska inte gå så långt som att säga att jag börjat bli en IPA-kille men kommer definitivt kunna dricka det till de flesta tillfällen.

Äh, snart dricker du bara Dubble Dog. Glöm inte att IPA handlar om mer än bara beska. Det finns andra fina smaker bakom den där beskan. Sedan har vi aromerna också.
Citera
2013-05-25, 12:56
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
det är en bra öl, men den har en bit kvar för att ligga i den där riktiga toppen.
förvänta dig INTE några humleattacker, detta är en tripel, det är något helt annat. den utvecklas bra i källaren, en 5-åring slår en färsking över fingrarna.

jag tycker inte du kan jämför en ipa mot en tripel. det är ungefär som jämföra oboy och cocacola, helt olika mer perfekt vid resp. tillfällen, oboyen rykande het efter en kall promenad på vintern och en iskall cola under en 30 grader högsommardag. smakar perfekt men helt tokigt tvärtom.

Personligen tycker jag att Westmalle Tripel är en av världens absolut bästa öl. Den går att dricka jämt, i alla väder,flera gånger på raken och är god färsk såväl som lagrad. Extremt komplex och balanserad och jag kan inte hylla den nog!

Citat:
Denn var det jag drack:

4/5

Cuvee Rene är en väldigt prisvärd och trevlig gueze. Den sticker inte ut allt för mycket, men är trevlig som den är. Lindemans vanliga gueze är inte alls lika bra utan, i min mening, alldeles för söt. Personligen är jag ett stort fan av syrliga gueze:ar och om du vill ha tips på fler så är det bara att hojta till.
Citera
2013-05-25, 13:12
Medlem
Har uppskattas bra tysk ol! Ak till Bavaria och testa en riktig Paulaner Salvator som har skakats i slutet och har en bra "krona" pa toppen! Underbart god och len ol!
Citera
2013-05-25, 14:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Personligen tycker jag att Westmalle Tripel är en av världens absolut bästa öl. Den går att dricka jämt, i alla väder,flera gånger på raken och är god färsk såväl som lagrad. Extremt komplex och balanserad och jag kan inte hylla den nog!
Ja den är riktigt god.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Cuvee Rene är en väldigt prisvärd och trevlig gueze. Den sticker inte ut allt för mycket, men är trevlig som den är. Lindemans vanliga gueze är inte alls lika bra utan, i min mening, alldeles för söt. Personligen är jag ett stort fan av syrliga gueze:ar och om du vill ha tips på fler så är det bara att hojta till.
Jo jag har förstått att det finns två sorter men tyvärr så fanns den "traditionella" (Cuvee Rene) inte i sortementet där jag handlade. Hade gärna testat den också för att jämföra.

Att ölen ifråga har en viss sötma är dock inget som stör mig. Tvärtom så tycker jag att detta kan vara passande när man dricker den till mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in