2013-05-06, 19:30
  #5341
Medlem
brutefishs avatar
alright. lite cbc för de som är intresserade, jag drar det bara rätt och slätt.

det var ganska lätt att hitta dit då det låg i anslutning till stadion.
ställde oss i en kö som var till armbanden, sedan fick man ställa sig i en annan kö när man väl fått dessa, vid insläppet så gick det dock väldigt snabbt, vi var säkert inne 15min efter insläppet, iofs är det ju bra mycket mindre folk än på t.ex. SB, men ändå, jävligt tacksamt.

jag kommer jämför CBC med SB eftersom det blir mest intressant skillnad. här var det väldigt okomersiellt, det var bryggarna vid bordet, cirka 3 sorter / session och det tappades ganska snabbt, skillnade mot SB är ju att det känner mer kommersiellt på det sätt att där vill man marknadsföra ölet för senare försäljning, här är det mer, ja, jag har med mig öl, drick och må bra, avsevärt mycket mer avslappnat, sen att man betalade ölen i biljetten så man slipper jiddra med poletter/pengar är också väldigt smidigt. det är ju en mindre mässa och det märks, SB är otroligt proffsigt uppstyrt och snyggt, inte att det var sämre genomfört här, men det känns mer budget, ni har säkert sett en massa bilder på nätet redan. det var heller inte en enda vakt i "lokalen", behövdes dock inte, skötsamt och väldigt lite "fylla", dessutom så var ju det mest entusiaster där. jag hörde rykten om att cirka 70% av biljetterna var sålda till svenskar vilket jag lätt skulle kunna tro, för svenska var det man hörde mest av, några danskar och sen enstaka britter, finländare, spanjorer, norrmän etc etc.

maten var riktigt nice också, kvalitetsfastfood, och det har ni säkert läst om på nätet.

i alla fall, är man någorlunda intresserad av öl så ska man bara åka dit nästa år, inget snack om saken.

sen till ölen då....ja herregud...vad mycket bra öl, det tråkiga är ju att man till slut blir så bortskämd att man liksom ratar både det ena och det andra för det inte "duger".
jag brukar ju testa ganska mycket när jag är på mässor och "halsar" desto mindre, dryga 80 öl hann jag med när jag gick igenom mina anteckningar. de har ju mindre glas (5cl, perfekt storlek) här än på SB så det bidrog väl till att man kunde hålla ganska högt tempo.

får väl ta och lista lite favoriter:
amager - fruiticus lambicus redcurrant
brewdog - abstrakt 13
brewdog - ingrid (inte lika bra som jag minns den, hypen har lagt sig eller har den blivit sämre?)
brodie's - london sour elderberry edition
mikkeller - spontan dobule blueberry
xbeeriment - acid jazz (sour ale black currant) bäst på hela mässan, vilken käftsmäll alltså.
three floyds - barrel aged vannila bean dark lord (tog slut på 20 minuter, ja, den var ganska bra )
de molen - untamed forces (brett som legat 1,5 år på bordeaux-fat, delad förstaplats)

ja, man sitter fortfarande och smälter detta. nom nom nom
Citera
2013-05-06, 20:22
  #5342
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jo det vet jag. men många verkar tro att "trappist-öl" är en stil, vilket det inte är, de skulle lika gärna kunna brygga lager eller ipa, bara det är gjort av (trappist)munkarna och på (trappist)klostret så blir det automatiskt en trappist-öl.

mest för att klargöra för de som inte vet.

Häda inte. Lager är en kommersiell öl det har amerikansk IPA blivit med. Trappistöl står för en egen stil med traditioner och regler som hindrar en kommersiell utveckling som du antyder.
Ölet skall bryggas på klosteret, ej ta över ekonomiskt över övrig verksamhet på klostret. OSV Att blanda ihop det med Heineken IPA på bryggerier med 10 år på nacken känns lite dumt och hädiskt.
Citera
2013-05-06, 20:38
  #5343
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
alright. lite cbc för de som är intresserade, jag drar det bara rätt och slätt.

det var ganska lätt att hitta dit då det låg i anslutning till stadion.
ställde oss i en kö som var till armbanden, sedan fick man ställa sig i en annan kö när man väl fått dessa, vid insläppet så gick det dock väldigt snabbt, vi var säkert inne 15min efter insläppet, iofs är det ju bra mycket mindre folk än på t.ex. SB, men ändå, jävligt tacksamt.

jag kommer jämför CBC med SB eftersom det blir mest intressant skillnad. här var det väldigt okomersiellt, det var bryggarna vid bordet, cirka 3 sorter / session och det tappades ganska snabbt, skillnade mot SB är ju att det känner mer kommersiellt på det sätt att där vill man marknadsföra ölet för senare försäljning, här är det mer, ja, jag har med mig öl, drick och må bra, avsevärt mycket mer avslappnat, sen att man betalade ölen i biljetten så man slipper jiddra med poletter/pengar är också väldigt smidigt. det är ju en mindre mässa och det märks, SB är otroligt proffsigt uppstyrt och snyggt, inte att det var sämre genomfört här, men det känns mer budget, ni har säkert sett en massa bilder på nätet redan. det var heller inte en enda vakt i "lokalen", behövdes dock inte, skötsamt och väldigt lite "fylla", dessutom så var ju det mest entusiaster där. jag hörde rykten om att cirka 70% av biljetterna var sålda till svenskar vilket jag lätt skulle kunna tro, för svenska var det man hörde mest av, några danskar och sen enstaka britter, finländare, spanjorer, norrmän etc etc.

maten var riktigt nice också, kvalitetsfastfood, och det har ni säkert läst om på nätet.

i alla fall, är man någorlunda intresserad av öl så ska man bara åka dit nästa år, inget snack om saken.

sen till ölen då....ja herregud...vad mycket bra öl, det tråkiga är ju att man till slut blir så bortskämd att man liksom ratar både det ena och det andra för det inte "duger".
jag brukar ju testa ganska mycket när jag är på mässor och "halsar" desto mindre, dryga 80 öl hann jag med när jag gick igenom mina anteckningar. de har ju mindre glas (5cl, perfekt storlek) här än på SB så det bidrog väl till att man kunde hålla ganska högt tempo.

får väl ta och lista lite favoriter:
amager - fruiticus lambicus redcurrant
brewdog - abstrakt 13
brewdog - ingrid (inte lika bra som jag minns den, hypen har lagt sig eller har den blivit sämre?)
brodie's - london sour elderberry edition
mikkeller - spontan dobule blueberry
xbeeriment - acid jazz (sour ale black currant) bäst på hela mässan, vilken käftsmäll alltså.
three floyds - barrel aged vannila bean dark lord (tog slut på 20 minuter, ja, den var ganska bra )
de molen - untamed forces (brett som legat 1,5 år på bordeaux-fat, delad förstaplats)

ja, man sitter fortfarande och smälter detta. nom nom nom

Verkade extremt trevligt på CBC måste jag säga, låter som du haft det bra
Åker själv till CPH här i veckan för att dricka lite god öl, hoppas verkligen något finns kvar i bottleshopsen efter alla beer geeks
Citera
2013-05-06, 20:41
  #5344
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Häda inte. Lager är en kommersiell öl det har amerikansk IPA blivit med. Trappistöl står för en egen stil med traditioner och regler som hindrar en kommersiell utveckling som du antyder.
Ölet skall bryggas på klosteret, ej ta över ekonomiskt över övrig verksamhet på klostret. OSV Att blanda ihop det med Heineken IPA på bryggerier med 10 år på nacken känns lite dumt och hädiskt.
nej det antyder jag inte och jag vet att allt överskott skall gå till välgörenhet.

teoretiskt sett så kan de brygga exakt vad de vill på klostret och kalla det trappistöl, eftersom det krävs att de är trappistmunkar som själva har bryggt ölet på klosterområdet.

dessutom så kan man väl knappast kalla chimay, westmalle och la trappe's årsproduktion på över 120.000hl vardera för blygsam, så när du säger:
"regler som hindrar en kommersiell utveckling"
då tycker jag du snackar i nattmössan.
la trappe brygger över 7 olika stilar, så nej, det finns inget som säger att en trappistöl måste vara t.ex. en quadrupel.

hädiskt... whatever man.
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Verkade extremt trevligt på CBC måste jag säga, låter som du haft det bra
Åker själv till CPH här i veckan för att dricka lite god öl, hoppas verkligen något finns kvar i bottleshopsen efter alla beer geeks
ja. det var faktiskt riktigt jävla trevligt + att det var strålande sol. så när man fixat en bärs och köpt mat så gick man helt sonika ut och satte sig i parken utanför och åt. nice!
Citera
2013-05-06, 20:45
  #5345
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nej det antyder jag inte och jag vet att allt överskott skall gå till välgörenhet.

teoretiskt sett så kan de brygga exakt vad de vill på klostret och kalla det trappistöl, eftersom det krävs att de är trappistmunkar som själva har bryggt ölet på klosterområdet.

dessutom så kan man väl knappast kalla chimay, westmalle och la trappe's årsproduktion på över 120.000hl vardera för blygsam, så när du säger:
"regler som hindrar en kommersiell utveckling"
då tycker jag du snackar i nattmössan.
la trappe brygger över 7 olika stilar, så nej, det finns inget som säger att en trappistöl måste vara t.ex. en quadrupel.

hädiskt... whatever man.

Alla öl är bryggda i alestil. De är en traditionell öl.
När jag var på Orval så arbetade grannbyns män i tappningen. Chefer var från klostret. De drev även en retreat där man skulle vara tyst och stilla i upp mot en vecka. Inget trappistkloster är någon riktig storproducent som de stora lagermärkena Heineken, Carlsberg osv
Citera
2013-05-06, 20:47
  #5346
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

ja. det var faktiskt riktigt jävla trevligt + att det var strålande sol. så när man fixat en bärs och köpt mat så gick man helt sonika ut och satte sig i parken utanför och åt. nice!

Köpte du med dig några öl hem?
Vi tar bilen ner för att kunna ta hem lite sköna flaskor, danskarna gör imo extremt mycket grym öl!
Citera
2013-05-06, 20:58
  #5347
Medlem
Dricker en Jämtlands Baltic Stout Imperial (sic!). Smakmässigt så har den en del gemensamt med deras Pilgrim Ale, måste vara deras alejäst. Dock så är smörigheten frånvarande till skillnad från den sistnämnda (och jag utgår ifrån att diacetyl är ett medvetet val från bryggeriets sida vad gäller Pilgrim Ale, dock inget som jag personligen gillar) vilket är ett mycket stort plus. Lite rostad malt, om än något anonym jämfört med hussmaken som enligt mig dominerar tillsammans med en stilig, relativt framträdande beska och ett torrt avslut som gör att man vill ta en till klunk.
__________________
Senast redigerad av Fenderman 2013-05-06 kl. 21:44.
Citera
2013-05-06, 21:35
  #5348
Medlem
nimrod666s avatar
Sitter och trivs med en 3 Fonteinen Oude Geuze Golden Blend. En härlig spontanjäst belgare från 2011 med en markant fruktig smak och en läskande skumkrona. Väl värd sitt pris.
Citera
2013-05-06, 21:39
  #5349
Medlem
perry2s avatar
Dricker en tysk HB från Munchen. Lite anonym i smaken faktiskt.
Citera
2013-05-06, 22:06
  #5350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Häda inte. Lager är en kommersiell öl det har amerikansk IPA blivit med. Trappistöl står för en egen stil med traditioner och regler som hindrar en kommersiell utveckling som du antyder.
Ölet skall bryggas på klosteret, ej ta över ekonomiskt över övrig verksamhet på klostret. OSV Att blanda ihop det med Heineken IPA på bryggerier med 10 år på nacken känns lite dumt och hädiskt.
Det som skiljer dom flesta trappistöl från en vanlig ale bryggd av ett vanligt bryggeri är användandet av socker i brygden, ofta kandisocker (kristalliserat rörsocker) för att öka alkoholhalten uppåt en 9-10%. Kandisocker är en produkt av koloniala rörsockerplantager som gjorde socker relativt billigt, och gjorde det möjligt att använda detta som ett substitut till malt för att öka alkoholhalten i öl. En genomsnittlig lageröl eller ale som endast använder sig av mältat korn är betydligt mer "traditionellt" än ett trappistöl uppspritat med socker.
Citera
2013-05-06, 22:24
  #5351
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Köpte du med dig några öl hem?
Vi tar bilen ner för att kunna ta hem lite sköna flaskor, danskarna gör imo extremt mycket grym öl!
nej. vi hann inte förbi några bottleshops tyvärr. dock så är de ölen som jag föredrog på mässan inte direkt tillgängliga där heller (mycket var ju specialare och oneoffs till mässan). nu snurrar xbeeriment acid jazz i huvudet.
Citera
2013-05-06, 23:44
  #5352
Medlem
lugna ner digs avatar
Om jag ska dra på bärs-mässa i närheten blir det lätt CBC. Verkar vara lite roligare öl som hittar dit.
Hade velat testa vanilla bean... fast jag har inte testat vanliga DL heller.
Mikkellers blåbärslambic vill jag med testa.

När vi ändå e inne på blåbär. Nån som ska till blåbärssläppet? Det bör ju vara ganska snart. Inte testat den heller men vill verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in