2013-04-13, 20:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Ikväll så är det tysk pilsner som gäller. Spaten, Jever och Bitburger. Jever är helt klart en underskattad pilsner, riktigt besk men samtidigt väldigt välsmakande.

Tysk Pilsner med sin lite lätt metalliska smak fungerar som bra variation till den något fylligare och något mer humlesmakande Tjeckiska pilsnern.
Jag gillar att dricka en Jever till maten just därför att den är så "torr". Passar utmärkt till många maträtter enligt mig. Lyckligtvis har vi en pub (med hyfsad mat) runt hörnet som säljer Jever på fat.

En annan öl i samma stil är Pott's som jag tipsade om tidigare här i tråden. Riktigt god öl som tyvärr inte exporteras. Är även svår att finna i Tyskland om man inte råkar befinna sig i Münstertrakten där den bryggs.

Någon som kan ge tips på andra "torra" öl?
Citera
2013-04-13, 20:16
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Känns som att det är Mikkellers grej att göra stouts på exklusiva ingredienser. Minns Beer Geek Brunch Weasel som jag kom över ett par i somras. Den var riktigt bra.
Håller med, den är skitbra.
Citera
2013-04-13, 20:19
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Ifall du ska testa Jämtlands olika brygder så skulle jag personligen föreslå deras President och deras Hell. Har inte druckit deras Postiljon men deras Pilgrim Ale är riktigt smörig i smaken, inget jag gillar, men du bör absolut testa såväl deras Pilgrim ale liksom deras President. Jämtlands brygger ett par riktigt bra lageröl enligt min mening i form utav President och Hell, men ifall du föredrar ale så kan kanske deras Postiljon och Pilgrim ale rekommenderas.

Jodå, både Preseident och Hell dricks gladeligen när jag är på "lagerhumör". Tyvärr är inte President lika flitigt representerad på hyllorna som Hell. Är jag på ett SB som råkar ha President ser jag till att fylla förrådet. Nu är det så att jag inte har druckit President sen nån gång i höstas men snart är det sommar och då jävlar...
Citera
2013-04-13, 20:26
Medlem
prewes avatar
Fick i mig en hel del goda prylar på mässan i Göteborg igår.

De jag gärna skulle dricka mer av är nog följande:

Brewdog Hello My Name is Ingrid – smarrig med skön hjortronsmak
Dugges HippoFæ – Hade jag faktiskt inte sett eller hört om innan, riktigt trevlig
Brekeriet Rósaldin & Cassis – Fräscha och trevliga efter lite för många sönderhumlade öl
Boulevard Brewing Tank 7 – Mmmmm

Ja, det var väl det som stod ut som extra goda prylar för mig personligen.
Citera
2013-04-13, 21:37
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Testade Snopptorps starkporter ikväll.
Doftar rejält med choklad och liten hint av honung.
Smaken är rik på choklad, humle och lite kaffe.
Den generösa humlegivan gör att den inte värkar så sötsliskig.
Efter smaken är lång av choklad och lagom med humle.
En porter helt i min smak.
Jag ger den 4av5.
Den kunde vara lite fylligare.
Citera
2013-04-13, 21:43
Medlem
Feadogs avatar
Ska Brewings Hibernal Vinifera: Härlig rostad maltdoft. Typisk stout på näsan, dock inga spår av vin. Lakrits, lätt rökighet, mörk choklad och höstskog samsas på doften. Smaken speglar näsan. Här är det klassisk craftstout som bjuds med rostade malttoner i förgrunden. Hyfsat lång eftersmak. Känner inte ens en hint av malbecdruvorna som denna ska ha bryggts med så i det avseendet kanske den är ett misslyckande, men det är fortfarande en mycket god stout.
Jag går lite högre än brutefish här och ger den en stark 3,5/5, snudd på en fyra.
Citera
2013-04-14, 11:18
Medlem
rayraviolis avatar
Har av nån anledning varit lite skeptisk till Brewdog men igår lät jag en Hardcore ipa passera smaklökarna. Bästa på länge. Väldigt lämpad för att smutta på långsamt. Blev aldrig tråkig.

Antar att den är välkänd hos er öltokar men väl värd att nämnas!
Citera
2013-04-14, 11:34
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ska Brewings Hibernal Vinifera: Härlig rostad maltdoft. Typisk stout på näsan, dock inga spår av vin. Lakrits, lätt rökighet, mörk choklad och höstskog samsas på doften. Smaken speglar näsan. Här är det klassisk craftstout som bjuds med rostade malttoner i förgrunden. Hyfsat lång eftersmak. Känner inte ens en hint av malbecdruvorna som denna ska ha bryggts med så i det avseendet kanske den är ett misslyckande, men det är fortfarande en mycket god stout.
Jag går lite högre än brutefish här och ger den en stark 3,5/5, snudd på en fyra.
ok, jag kanske var lite hård i min rating, själva ölet i sig var inte dåligt, det smakar bra, jag blev mest besviken på att det inte smakade det som det utgav sig vara.

jag kan ge den en 3:a, kommer dock inte köpa den igen.
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har av nån anledning varit lite skeptisk till Brewdog men igår lät jag en Hardcore ipa passera smaklökarna. Bästa på länge. Väldigt lämpad för att smutta på långsamt. Blev aldrig tråkig.

Antar att den är välkänd hos er öltokar men väl värd att nämnas!
jodå, den är allmänt erkänd i tråden. tror alla mer eller mindre gillar den.
Citera
2013-04-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Fick i mig en hel del goda prylar på mässan i Göteborg igår.

De jag gärna skulle dricka mer av är nog följande:

Brewdog Hello My Name is Ingrid – smarrig med skön hjortronsmak
Dugges HippoFæ – Hade jag faktiskt inte sett eller hört om innan, riktigt trevlig
Brekeriet Rósaldin & Cassis – Fräscha och trevliga efter lite för många sönderhumlade öl
Boulevard Brewing Tank 7 – Mmmmm

Ja, det var väl det som stod ut som extra goda prylar för mig personligen.

Vad är HippoFæ för öl? Läste att den skulle komma på bolaget nästa månad eller om det var nästa igen.
Citera
2013-04-14, 13:20
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Vad är HippoFæ för öl? Läste att den skulle komma på bolaget nästa månad eller om det var nästa igen.

Det är en Saison som jag tyckte var väldigt balanserad och fin fast ändå lite kryddig eller hur man ska förklara det
Senast redigerad av prewe 2013-04-14 kl. 13:22.
Citera
2013-04-14, 14:07
Medlem
Astrofaess avatar
Avverkade en Gluttony igår kväll. Den var trevlig måste jag säga, bäst hittills av ölen i "The sinner series" som jag har testat. Drack även en riktigt bra folköl som hette Celt Iron Age crafted ale. Den hade en bra beska som man sällan hittar i en folkis.
Citera
2013-04-17, 08:21
Medlem
brutefishs avatar
så vad tyckte ni om dokumentären igår? ganska skön, men va lojj steken är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in