2012-10-19, 17:50
Medlem
Quorthons avatar
Tycker nog faktiskt att Rochefort 10 som man ibland hittar på bolaget är mycket bättre än St. Bernardus 12. Har dock inte testat lagra bernardusen. Den jag ser mest fram emot är nog ändå Scotch alen som Brewdog bryggt med Ballast Point

Tillsammans med de Imperial IPAs som kommer då.
Citera
2012-10-19, 18:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tycker nog faktiskt att Rochefort 10 som man ibland hittar på bolaget är mycket bättre än St. Bernardus 12. Har dock inte testat lagra bernardusen. Den jag ser mest fram emot är nog ändå Scotch alen som Brewdog bryggt med Ballast Point

Tillsammans med de Imperial IPAs som kommer då.

Förra året drack jag en St. Bernardus 12 med bäst före 2001, den smakade mer som en barley wine. Inte alls oangenäm måste jag säga. Så om tålamodet finns kan du stoppa undan en flaska i tio år.
Citera
2012-10-19, 19:16
Medlem
Fixiebikes avatar
Sitter och läppjar på en Sigtuna Unfiltered Lager. Klart över förväntan då jag rent generellt anser Sigtuna vara ett av Sveriges mest överskattade bryggerier, men denna var riktigt trevlig.
Citera
2012-10-19, 19:52
Medlem
prewes avatar
Drack en Acme California IPA igår och blev ganska besviken tyvärr.
Första klunken var frisk, fruktig och god, men sen stannade det där... ingen beska i eftersmaken att tala om utan det kändes bara vattnigt.

Undvik om ni är ute efter en IPA med bett i.
Citera
2012-10-19, 20:20
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Dricker en Anderson Valley Barney Flats Oatmeal Stout. Blev rätt överraskad när jag var inne på deras hemsida och fick reda på att ölen har en IBU på 13, lite oväntat kanske. Smaken är det dock inget fel på, den påminner en hel del om Fuller's London Porter. Vet inte om jag tycker att den där havren tillför så särskilt mycket men det är å andra sidan den första ölen jag dricker som innehåller just havre, det kanske krävs några öl i olika ölstilar innehållandes havre för att man ska lägga märke till den och känna igen den.

Jag gillar Barney Flats men tycker att Jämtlands Oatmeal Porter är snäppet bättre i kategorin havreöl. Oatmeal Porter ligger på 4,8% men är fyllig som vilken 8%-ig porter/stout som helst (nästan). En gång i tiden fanns den, har jag för mig, i det ordinarie sortimentet men det var tyvärr då det.

Fuller's London Porter tillhör mina absoluta favoriter.
Citera
2012-10-19, 21:36
Medlem
Quorthons avatar
Om ni får chansen så testa McAuslan oatmeal stout. Den är riktigt fin för sina nätta 5%. En av de bästa lågoktaniga stouts jag druckit överhuvudtagen för den delen. McAuslan vet verkligen hur man gör stouts. Deras imperial stout är min favorit alla kategorier.
Citera
2012-10-19, 23:52
Medlem
Squeekys avatar
Jag köpte lite smått och gott idag på systemet.
Så fick jag ett infall att testa köpa en Newcastle igen för första gången på några år.
Det var den som fick in mig på mörkare öl när det begav sig.
Men jag måste säga; fy fan vad dåligt! Blaskigt och smaklöst.
Den smakar öl på samma sätt som Loka Citron smakar citron.
Det fanns uppenbarligen en anledning att jag slutade köpa den ändå
Citera
2012-10-20, 00:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
(Young's Double Chocolate Stout) Hur var den?

Bra. God med tydlig ton av halvmörk (kanske 40-procentig) choklad snyggt balanserad med rostad malt. Hade egentligen föredragit att ha ett par till % och mera fyllighet och mustighet, men den är ändå ett mycket bra köp. Den här ölen ska definitivt serveras vid rumstemperatur. Tänk inte ens tanken att stoppa den i kylskåpet eller annat svalt utrymme för då blir den extremt anonym.
Citera
2012-10-20, 00:54
Medlem
Drack en Old Stock Ale 2012 för några månader sen men tyckte den var alldeles för spritig och söt. Köpte en till för nån vecka sen och tänkte att jag skulle lagra den, frågan är då hur länge? Ett år, två år, ännu längre?

Har även kvar min flaska Amager Ryeking hemma, ska jag lagra denna eller dricka den direkt? De är ju helt slutsålda på SB så frågan är ju om den blir bättre av lagring?

Ni får gärna ge förslag på fler öl som går att lagra och faktiskt blir bättre utav det.
Citera
2012-10-20, 00:58
Medlem
Quorthons avatar
Själv har jag väldigt svårt för att lagra öl. Har inte disciplinen som krävs helt enkelt.
Två år har jag klarat som mest tror jag.
Citera
2012-10-20, 08:27
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Drack en Old Stock Ale 2012 för några månader sen men tyckte den var alldeles för spritig och söt. Köpte en till för nån vecka sen och tänkte att jag skulle lagra den, frågan är då hur länge? Ett år, två år, ännu längre?

Old Stock klarar lagring väldigt bra och utvecklas fint. 10 år är inga problem om de får stå lugnt och stilla. Jag har en liten samling här hemma med alla årgångar sen -07 ståendes som bara väntar på rätt tillfälle att avnjutas. Som du säger så är den ofta ganska rå och spretig i paletten när den är färsk men med tiden rundas den av en smula och smakerna gifter sig tjusigt.
Citera
2012-10-20, 11:51
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Själv har jag väldigt svårt för att lagra öl. Har inte disciplinen som krävs helt enkelt.
Två år har jag klarat som mest tror jag.
jag har motsatt problem. jag brukar köpa "för mycket" av bra saker så jag har upp mot 400 flaskor nu och börjar få lite ont om space. ilandsproblem.

för övrigt vi kanske borde pinna frågan om old stock ale och bigfoot då frågan om lagring på dessa två ständigt dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in