2012-01-25, 14:53
  #3025
Medlem
Libérées avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilket öl har ni i denna tråd som "husöl", dvs den öl som man alltid har en fem, sex stycken av i kylen att bjuda på vid oväntade besök? Själv har jag kört på Hop Ottin ett tag men nu när det är dags att lägga en ny beställning så är den tillfälligt slut!

Har inget bestämt "husöl" som alltid finns till hands, men dessa nedan finns det iaf chans att hitta i kylen under en stor del av året.

Nils Oscar India Ale
Brewdog Punk IPA
Sierra Nevada Pale Ale &Torpedo
St. Eriks IPA

Märker att jag blivit rätt enspårig i mitt öldrickande...
__________________
Senast redigerad av Libérée 2012-01-25 kl. 14:56.
Citera
2012-01-25, 15:03
  #3026
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libérée
Har inget bestämt "husöl" som alltid finns till hands, men dessa nedan finns det iaf chans att hitta i kylen under en stor del av året.

Nils Oscar India Ale
Brewdog Punk IPA
Sierra Nevada Pale Ale &Torpedo
St. Eriks IPA

Märker att jag blivit rätt enspårig i mitt öldrickande...
mycket humle där ja
Citera
2012-01-27, 14:14
  #3027
Medlem
Libérées avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
mycket humle där ja
Visst är det så! Ikväll blir det dock ett litet litet snäpp lyxigare, en Mohawk Extra IPA gömmer sig så gott den kan i kylen.
Citera
2012-01-27, 18:50
  #3028
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Jag kan ju nämna i lagringsdiskussionen att jag i helgen drack en SN Bigfoot 2008 (min sista ). Den hade i mitt tycke utvecklat sig fantastiskt. Den bitska humlechocken som finns i en färsk hade nästan helt tonat bort och i stället hittade jag lite nyanser av choklad.
Jo, -08orna är grymma, har inte provat någon annan gammal årgång men om två år har jag lite egna, (men borde köpt fler)
Citera
2012-01-27, 19:22
  #3029
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
http://alltomol.nu.preview.binero.se/?cat=13
där har du lite matnyttigt om lagring och olika sorter.

Blev lite intresserad av det här med lagring, men det dyker upp några frågor:

Om man inte har tillgång till en kall källare, vad gör man då? Funkar det t ex med en mörk garderob?

I länken tas det upp mycket om vilka sorter man helst ska lagra, men egentligen inte om vilka som är direkt olämpliga att lagra. En Duvel Belgian Golden Ale med 8,5 % alkoholstyrka, går den att lagra i 5 år utan problem eller gäller det enbart mörkt öl?
Citera
2012-01-27, 20:15
  #3030
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Blev lite intresserad av det här med lagring, men det dyker upp några frågor:

Om man inte har tillgång till en kall källare, vad gör man då? Funkar det t ex med en mörk garderob

Svalt och mörkt är det bästa men inte nödvändigt. Det viktigaste är att undvika direkt solljus och snabba och många temperaturskiftningar. Jag har det mesta av mitt stående i kartonger i köket då jag inte heller har tillgång till optimala förhållanden. Enligt mina smaklökar har det funkat finfint.
Citera
2012-01-27, 20:17
  #3031
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jo, -08orna är grymma, har inte provat någon annan gammal årgång men om två år har jag lite egna, (men borde köpt fler)

Som tur är har jag ett gäng -09, -10 och -11 som står och mognar. Och sköter sig bara Wicked Wine och Systembolaget blir det påfyllning varje år.
Citera
2012-01-27, 21:28
  #3032
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det ska vara liten omsättning, minst 2 år på det som ställs ner och upp till 20 år (vilket det iofs inte kommer bli ändå) för dom som klarar det, t.ex. en black albert.

http://alltomol.nu.preview.binero.se/?cat=13
där har du lite matnyttigt om lagring och olika sorter.

har samtliga sorter du räknar upp i källaren förutom NO coffe, den funkade inte riktigt på mig.
men typ (imperial)porter, (imperial)stout, gueze, lambic, faro, framboise, kriek, barley wine, trappist och sen lite andra alkoholstarka mörka grejer. man får pröva sig fram.


har redan druckit en och har 3st till i källaren. tyckte inte den var någon jackpot i det format jag drack den i, bourbonfatet smakade lite spritigt för min del, men med några på nacken så bör den lugnat ner sig nog för att jag ska uppskatta den mera.

Tack för tipset!
Citera
2012-01-27, 23:56
  #3033
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Blev lite intresserad av det här med lagring, men det dyker upp några frågor:

Om man inte har tillgång till en kall källare, vad gör man då? Funkar det t ex med en mörk garderob?

I länken tas det upp mycket om vilka sorter man helst ska lagra, men egentligen inte om vilka som är direkt olämpliga att lagra. En Duvel Belgian Golden Ale med 8,5 % alkoholstyrka, går den att lagra i 5 år utan problem eller gäller det enbart mörkt öl?
skrev ett lite längre inlägg tidigare i tråden gällande lagring. backa några sidor så hittar du.

är ingen expert. men de öl som man inte pratar om är nog inte alls lämpliga att lagra. typ. de man tar upp går bra. resten är relativt olämpliga. vet inte om duvellen, googla.
Citera
2012-02-01, 20:56
  #3034
Medlem
gifbryarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilket öl har ni i denna tråd som "husöl", dvs den öl som man alltid har en fem, sex stycken av i kylen att bjuda på vid oväntade besök? Själv har jag kört på Hop Ottin ett tag men nu när det är dags att lägga en ny beställning så är den tillfälligt slut!

Pilsner Urquell finns alltid till hands här hemma, har helt ärligt inte stött på någon som inte tycker om den när dom blivit bjuden eller när man rekomenderat en "lättdrucken" öl. En perfekt öl ur många avseenden.

Sierra Nevada Celebration Ale sitter man och myser med just nu, inte dum!
Citera
2012-02-01, 21:21
  #3035
Medlem
Jag har funnit min nya favorit, nämligen Gråskägg från Strömsholms Brygghus. Otroligt god och fyllig till skillnad från "The Shipyard Longfellow Winter Ale" som jag fann blaskig.

* Nu undrar jag ifall det är någon som testat Gråskägg och har tips på liknande?
* Någon som har testat övriga öl från SB och kan ge en kort recension av dem?

Jag hoppas att dessa öler är fina nog så att inte detta klassas som OT...
Citera
2012-02-01, 21:44
  #3036
Medlem
Astrofaess avatar
Appropå lagring sitter jag för tillfället och läppjar på en Coopers best extra stout vars bäst-före-datum passerade i Maj 2011. Antar att den är från 2010. Smakmässigt har den i varje fall inte blivit sämre av att stå i garderoben. Känns dock inte som att det har hänt så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in