2012-01-24, 15:42
  #3013
Medlem
Brooklyn Lager, Samuel Adams Boston Ale och Liberty Ale från Anchor är väl de som det oftast finns några stycken av i kylen. God bless America!
Citera
2012-01-24, 17:24
  #3014
Medlem
brutefishs avatar
inventerade källaren i helgen och sammanställde det idag, har 313 flaskor på 93 olika sorters öl. relativt blandat, en hel del trappister, en del imperial stouts och porters, några barleys och en hel del lambics (kriek, gueuze, faro, framboise) etc. etc. och en JÄVLA massa Brutal Brewing cheap thrills. nä bah skoja.

vad säger ni, är det mycket eller lite? absolut inget skryt, mest för att stämma av i fall jag börjar bli manisk med mitt lagrande eller om det ligger på en sansad nivå.
Citera
2012-01-24, 17:57
  #3015
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilket öl har ni i denna tråd som "husöl", dvs den öl som man alltid har en fem, sex stycken av i kylen att bjuda på vid oväntade besök? Själv har jag kört på Hop Ottin ett tag men nu när det är dags att lägga en ny beställning så är den tillfälligt slut!

SN PA
Citera
2012-01-24, 18:00
  #3016
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
inventerade källaren i helgen och sammanställde det idag, har 313 flaskor på 93 olika sorters öl. relativt blandat, en hel del trappister, en del imperial stouts och porters, några barleys och en hel del lambics (kriek, gueuze, faro, framboise) etc. etc. och en JÄVLA massa Brutal Brewing cheap thrills. nä bah skoja.

vad säger ni, är det mycket eller lite? absolut inget skryt, mest för att stämma av i fall jag börjar bli manisk med mitt lagrande eller om det ligger på en sansad nivå.

Ligger inne på ~60 flaskor stout, porter och barley wine av olika slag som blivit stående mer eller mindre länge. Sen finns alltid ett gäng PA, IPA och DIPA som jag inte direkt räknar till samlingen.
Citera
2012-01-24, 18:17
  #3017
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Ligger inne på ~60 flaskor stout, porter och barley wine av olika slag som blivit stående mer eller mindre länge. Sen finns alltid ett gäng PA, IPA och DIPA som jag inte direkt räknar till samlingen.
nä, det tycker inte jag heller, det är ju sånt som skall konsumeras inom en snar framtid.

har 2 flaskor stone 15th jublieum black ipa. flaskan säger att den är lagrad nog och skall drickas omgående. vad säger ni, något som går att lagra eller bör jag dricka det snarast?
Citera
2012-01-24, 21:22
  #3018
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
inventerade källaren i helgen och sammanställde det idag, har 313 flaskor på 93 olika sorters öl. relativt blandat, en hel del trappister, en del imperial stouts och porters, några barleys och en hel del lambics (kriek, gueuze, faro, framboise) etc. etc. och en JÄVLA massa Brutal Brewing cheap thrills. nä bah skoja.

vad säger ni, är det mycket eller lite? absolut inget skryt, mest för att stämma av i fall jag börjar bli manisk med mitt lagrande eller om det ligger på en sansad nivå.

Det beror väl på hur stor omsättningen är och hur länge dom lagras i genomsnitt.
Själv tycker jag det verkar vara en lagom nivå.
Jag har tänkt ha som du ca300-350flaskor i källaren förjämnan när jag har byggt upp lagret.
Vet dock inte vad som är bra att lagra.
Har just nu Nils-Oskar coffe-stout, St peters cream stout, D.Carnegie jubileum porter, brewdog tokyo och youngs double chocolate stout i lager.
Jag vet dock inte vad jag ska satsa på mer.
Tipps vore uppskattat!
__________________
Senast redigerad av MonsterMagnus 2012-01-24 kl. 21:25.
Citera
2012-01-24, 21:44
  #3019
Medlem
hesons avatar
Har inget standardsortiment, men ett hyffsat lager.
* Ca 2 backar långlager; belgiskt, barleywine och snedköp jag hoppas skall bli bra eller i allafall annorlunda.
* Ca 1-2 backar rester från senaste släppen
* Ca 6 backar hembryggt
+ Det som står i kylen, en och en halv back blandat.

Skall komplettera med en kyl till för långlager och hembryggt. Målet är att brygga så bra och varierat att jag bara behöver gå till bolaget för att få inspiration.

Den nivå på standardsortiment jag har är att alltid ha en varierad kyl så att det t.ex går att plocka fram en barleywine om man råkar komma över en riktigt arg ost.
Citera
2012-01-24, 21:56
  #3020
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilket öl har ni i denna tråd som "husöl", dvs den öl som man alltid har en fem, sex stycken av i kylen att bjuda på vid oväntade besök? Själv har jag kört på Hop Ottin ett tag men nu när det är dags att lägga en ny beställning så är den tillfälligt slut!

Jag får aldrig oväntat besök så köper jag hem något är det för eget husbehov eller för att jag planerar att bjuda på middag/grillfest o.d. Periodvis har jag mängder av Staropramen Granat, Samuel Adams Boston Ale, Red Seal Ale, Punk IPA (burkvarianten) eller Maredsous Blonde liggandes i ölkylen. I skafferiet, i källaren och i ett par garderober har jag julöl, porter, stout, barley wine och lambic.

Man kan väl säga att jag alltid försöker ha IPA, pils eller någon sorts smakrik lager till vardags ifall jag blir sugen.
Citera
2012-01-24, 22:00
  #3021
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nä, det tycker inte jag heller, det är ju sånt som skall konsumeras inom en snar framtid.

har 2 flaskor stone 15th jublieum black ipa. flaskan säger att den är lagrad nog och skall drickas omgående. vad säger ni, något som går att lagra eller bör jag dricka det snarast?

Köp hem några flaskor Carnegie jubileumsöl både för lagring och direktkonsumtion. Mycket god.
Citera
2012-01-25, 04:46
  #3022
Medlem
Quorthons avatar
Drack Dieu Du Ciel Rosée d'Hisbiscus ikväll. Fel årstid då jag känner att det skulle vara en perfekt sommardryck. Veteöl med lite blommig, syrlig smak och roséfärgad som namnet antyder. Inte för alla kanske, men jag gillade den skarpt. Just nu dricker jag en helt okej scotch ale från Mcauslan.
Citera
2012-01-25, 09:01
  #3023
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det beror väl på hur stor omsättningen är och hur länge dom lagras i genomsnitt.
Själv tycker jag det verkar vara en lagom nivå.
Jag har tänkt ha som du ca300-350flaskor i källaren förjämnan när jag har byggt upp lagret.
Vet dock inte vad som är bra att lagra.
Har just nu Nils-Oskar coffe-stout, St peters cream stout, D.Carnegie jubileum porter, brewdog tokyo och youngs double chocolate stout i lager.
Jag vet dock inte vad jag ska satsa på mer.
Tipps vore uppskattat!
det ska vara liten omsättning, minst 2 år på det som ställs ner och upp till 20 år (vilket det iofs inte kommer bli ändå) för dom som klarar det, t.ex. en black albert.

http://alltomol.nu.preview.binero.se/?cat=13
där har du lite matnyttigt om lagring och olika sorter.

har samtliga sorter du räknar upp i källaren förutom NO coffe, den funkade inte riktigt på mig.
men typ (imperial)porter, (imperial)stout, gueze, lambic, faro, framboise, kriek, barley wine, trappist och sen lite andra alkoholstarka mörka grejer. man får pröva sig fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Köp hem några flaskor Carnegie jubileumsöl både för lagring och direktkonsumtion. Mycket god.
har redan druckit en och har 3st till i källaren. tyckte inte den var någon jackpot i det format jag drack den i, bourbonfatet smakade lite spritigt för min del, men med några på nacken så bör den lugnat ner sig nog för att jag ska uppskatta den mera.
__________________
Senast redigerad av brutefish 2012-01-25 kl. 09:06.
Citera
2012-01-25, 09:41
  #3024
Medlem
LP-skivas avatar
Jag kan ju nämna i lagringsdiskussionen att jag i helgen drack en SN Bigfoot 2008 (min sista ). Den hade i mitt tycke utvecklat sig fantastiskt. Den bitska humlechocken som finns i en färsk hade nästan helt tonat bort och i stället hittade jag lite nyanser av choklad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in