2008-05-27, 14:40
Medlem
Kid Currys avatar
Tack för tipset. Något som helt klart ska kollas in, trots det ganska dyra priset.
Citera
2008-05-27, 18:36
Medlem
Cineastens avatar
Kriek påminner om rödvinsvinäger mixat med den äckliga eftersmaken man har i munnen efter att ha kräkts efter att ha druckit på tok för mycket rödvin. Somliga tycker att det är gott, andra uppskattar det inte. Jag tillhör den senare kategorin men jag måste tillägga att jag har lärt mig att dricka annan lambic och geueze och det funkar om än i små mängder. Det är ingenting man häller i sig för att släcka törsten. Man sitter och sippar och njuter av varje enskild liten klunk.
Citera
2008-05-27, 19:12
Medlem
FNGs avatar
Personligen är jag förtjust i Kriek, och den Bios som fanns på länken tidigare är faktiskt en väldigt bra Kriek, inte alls så syrlig och synteisk som de faktiskt kan bli. Till den här rackaren skulle jag rekommendera något tilltugg med en schysst blåmögelost exempelvis. Smarrit vettu!
Citera
2008-05-28, 10:01
Medlem
Vad fan.... Jag fick ingen flaska, arslet på mitt lokala bolag trixade bort min beställning på nåt sätt. Såhär i efterhand inser jag att jag borde ha åkt in till Regeringsgatan och köat istället för att lita på den där pojkspolingen.
Jaja, kul för er som lyckades i alla fall.
Jag får trösta mig med att jag har några pavor Westvleteren i vinkällaren...

Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Drack flaskan ikväll med Duvel Tripel Hop jag knep till mig i februari. Fantastisk god naturligtvis. En dov humlesmak och riktigt "ren" precis som många bättre champagner. Inga bismaker förutom humlet som gjorde sig påmint. Skumkronorna man fick till gick inte heller av för hackor. Vet inte om jag ångrar mig än att jag drack den så tidigt, men den var värd att köa en timme för i en förbannad kyla.

Sägs att den ska bli bättre med tiden, så, kanske man kan hitta någon som vill sälja sin överblivna flaska om sisodär 20 år. Kan alltid hoppas!
Citera
2008-05-28, 12:41
Medlem
prominentens avatar
Intressant att veta kanske om kriek (och för den delen framboise eller peche el. annat) kan vara att det kan vara baserat på antingen lambic eller oud bruin. D.v.s. körsbär, med sin kärna, jäser i lambic eller oud bruin. Exempel på oud bruin kan vara Liefmans(nu i konkurs), Duchesse De Bourgogne eller Ichtegems.
Ûbersnobbarna menar dock att en oud bruin-baserad fruktöl inte kan kallas kriek. Detta ska vara förbehållet lamic.

En Kriek från Liefmans eller Lindemans är sötaktig, medan en från Cantillon är kruttorr.
Citera
2008-05-30, 08:36
Medlem
Jodo21s avatar
Kanske blev felplacerad ändå nu när ja tänker efter.

Aja. Postar i andra forumet istället.
Senast redigerad av Jodo21 2008-05-30 kl. 08:39.
Citera
2008-06-02, 00:00
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Är riktigt sugen på att beställa hem någon fin ölsort från systemet. Vore kul om någon druckit någon av mina alternativ eller har andra bra åsikter om ölen.

Anchor Liberty Ale - Amerikansk ale. Blommig, kådig och citronaktiv humle.
Lindeboom Gouverneur Blonde - Holländsk öl. Långlagrad öl med inslag av örter. Sägs vara för vattnig, någon som kan bekräfta?
Broughton Black Douglas - Skotsk ale. Rödbrun till färgen, söt sirapssmak blandat med mörka toner av chocklad.

Detta är bara ett axplock av öl jag suttit och fantiserat om ett tag. Kom gärna med andra tips ni tror kan vara liknande.

Går det att få tag i Broughton här i Sverige? Läste om den och den verkade onekligen jävligt intressant.
Citera
2008-06-03, 13:33
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saucy.Jack
Går det att få tag i Broughton här i Sverige? Läste om den och den verkade onekligen jävligt intressant.
Nej, det ingår inte i standardsortimentet. Som jag skrev så blir det isf till att beställa hem. Blir nog en beställning lagom till fotbolls-EM. Hinner du före räknar jag med att du lägger upp tankarna om den här.

Citera
2008-06-11, 18:49
Medlem
ThirdMs avatar
Läste lite tidigare i cigarrtråden att en cigarr tillsammans med en Ale skulle vara kanon. Nån som har erfarenhet och kan komma med ett förslag?
Citera
2008-06-11, 19:03
Medlem
Krösus Sorks avatar
Ett rököl kan ju vara en bra grej, dricka rök och röka samtidigt måste ju funka bra. Tror att det enda rököl som finns på systemet är detta
Citera
2008-06-11, 19:32
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Ett rököl kan ju vara en bra grej, dricka rök och röka samtidigt måste ju funka bra. Tror att det enda rököl som finns på systemet är detta

Okej, Jag får prova det då. Tack för tipset.
Citera
2008-06-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
Okej, Jag får prova det då. Tack för tipset.

Till en cigarr passar det utmärkt med ett skönt öl av Barley Wine typen ala Sierra Nevada Bigfoot Ale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in