2016-12-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag tror att de allra flesta vill se Lucia som en vit kvinna, ja.

Om det här är så viktigt för dig med att bryta normer, kan du inte engagera dig i att få profeten Muhammed att framställas som en kvinna i trosor och bh? Eller som homosexuell? Det spelar säkert ingen roll, de som inte gillar det kan säkert fira Muhammed på ett annat sätt hemma.

Men varför tittar inte de allra flesta på vita kvinnor som är Lucior då?

Det vore ju enklare för dem än att totalfastna i en annonsbild. Titta inte på den bilden och leta upp Luciatåg som du är intresseras av att titta på. Vore inte det allra enklast?

Här har du två fina män som Lucior för länge sen. Men titta inte om du känner att du skulle må dåligt av att se bilderna. Klarar du av att avstå nu då?
http://www.sydsvenskan.se/2015-12-09/lunds-forsta-lucia-kan-ha-varit-en-man
Citera
2016-12-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport

Jag och möjligtvis de flesta på flashback har många neger vänner och vi respekterar dem och allt är bra. Men så fort det kommer in kriminella idioter och översittare som vill bestämma så slår vi bakut. .

Vad är det kriminella idioter vill bestämma över?
Citera
2016-12-06, 17:52
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Vad är det kriminella idioter vill bestämma över?

Exempelvis vilka bilar som skall brännas, vilka muslimer som skall skjutas, vilka rån som skall begås. Vilka nyheter som skall mörkas och vilka åsikter som skall lyftas fram i media. Hur det hela skall vinklas etc etc. Listan är lång.

Vi är inte arga för ingenting.
Citera
2016-12-06, 17:53
Medlem
Citat:
Exempelvis vilka bilar som skall brännas, vilka muslimer som skall skjutas, vilka rån som skall begås. Vilka nyheter som skall mörkas och vilka åsikter som skall lyftas fram i media. Hur det hela skall vinklas etc etc. Listan är lång.

Vi är inte arga för ingenting.

Ok men vad har det med ett mörkhyat barn med Luciakrona att göra?
Citera
2016-12-06, 17:54
Medlem
burberrys avatar
Etnisk mångfald gäller ej för Åhlens företagsledning eller styrelse.

http://www.ahlens.se/INTERSHOP/web/WFS/Ahlens-AhlensSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewContent-Start?PageletEntryPointID=20150922_183237

Man skulle tro att det är partiledningen för svenska NSDAP.
Citera
2016-12-06, 17:55
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ok men vad har det med ett mörkhyat barn med Luciakrona att göra?

För hur det är vinklat i media. Hur det lyfts fram. Vem som får skulden och vem som får lida.
Citera
2016-12-06, 17:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Så en bild på ett barn med en Luciakrona får människor att känna att deras kultur tas ifrån dem.
Det har från högsta politiska och mediala ort gått ut order om att det är viktigt att alla svenskar har företrädare som de känner igen sig i. Istället för att bara acceptera detta, fundera istället över *varför* detta är viktigt. Varför skulle inte kurder kunna se blonda och blåögda som sina företrädare? Vi är ju alla svenskar, och lika mycket värda. Inte sant?

Men tydligen så duger inte etniska svenskar till att företräda dessa grupper. Vilket betyder att olika etniska grupper inte är utbytbara. Inte för våra politiker. Inte för våra mediamakthavare. Och tydligen heller inte för våra minoritetsgrupper.

Alltså, om A /= B så B /= A.

Det betyder givetvis att när en svensk byts ut mot en invandrare så tappar vi etniska svenskar representation. Varför skulle jag önska mig minskad representation och minskad möjlighet att känna igen mig i de människor som styr över mig?

Vilket tar oss tillbaka till Åhlens. Lucia i dess nuvarande utförande (blond flicka, pepparkakor, ljus i håret) är en etniskt svenskt tradition. När vi ersätter den blonda flickan med en mörk pojke så handlar det om en direkt förlust av representation för urbefolkningen.

Låt oss vända på frågan. Om ett filmbolag beslöt sig för att spela in en film om Martin Luther King och lät Sean Connery spela huvudrollen - tror du inte någon skulle reagerat? Detta trots att situationen är fullt jämförbar. Tror du någon skulle accepterat att filmbolaget försvarat sig med "Dr King har senaste femtio åren representerats av svarta män. Vi ville skapa en mer inkluderande film och beslöt därför att en vit man skulle få huvudrollen."
Citera
2016-12-06, 18:00
Medlem
Citat:
För hur det är vinklat i media. Hur det lyfts fram. Vem som får skulden och vem som får lida.

Många svenskar verkar lida enormt av det. Och jag fattar inte varför. Har man ingen möjlighet att ordna Luciatåg så kan man väl titta på YT med Luciatåg som är på det sättet man föredrar? Varför börjar man tramsa om att det blir problem för svenskar för att ett mörkhyat barn har en Luciakrona på sig? Vad är det för psykiska problem dessa människor har?
Citera
2016-12-06, 18:04
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Så en bild på ett barn med en Luciakrona får människor att känna att deras kultur tas ifrån dem.

Så människor i dag klarar inte av att hantera en bild på ett barn. Det är sorgligt och klart att man förstår att de flesta som känner så har någon form av psykiska defekter.

De flesta andra firar Lucia på ett sätt som passar dem och samma med jul och annat.

Eller finns det faktiskt folk som hindras att fira Lucia som de vill? Hur går detta till och finns det anmälningar till polisen om att människor hindras att fira Lucia och ha Luciakronor på sitt huvud?

Det vill jag också ha svar på, HUR förstör bilden på ett barn utklädd till Lucia ert lussande?

Jag trodde ni ville hålla Luciatraditionen levande?
Själva poängen med traditionen är att drösvis med barn (samt enstaka 18+) tar på sig en ljuskrona och tillsammans med andra Lucior, tomtar, kakor, dumstrutar och tärnor framför julsånger på dagis, skolor och kyrkor den 13/12 varje år.
Det är väl sånt ni vill se?

Om svaret är ja kan ni rikta era foliebeklädda huvuden mot de som mobbar Luciabarn och förstör stämningen med sitt rasistiska trams, och möta blicken i spegeln.

Åhléns och Luciabarnet i reklamen höjer julstämningen. ✨👍
Rasistiska foliehattar som mobbar sönder ett barn på internet dödar julstämningen. ☠️👎
Citera
2016-12-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det vill jag också ha svar på, HUR förstör bilden på ett barn utklädd till Lucia ert lussande?

Jag trodde ni ville hålla Luciatraditionen levande?
Själva poängen med traditionen är att drösvis med barn (samt enstaka 18+) tar på sig en ljuskrona och tillsammans med andra Lucior, tomtar, kakor, dumstrutar och tärnor framför julsånger på dagis, skolor och kyrkor den 13/12 varje år.
Det är väl sånt ni vill se?

Om svaret är ja kan ni rikta era foliebeklädda huvuden mot de som mobbar Luciabarn och förstör stämningen med sitt rasistiska trams, och möta blicken i spegeln.

Åhléns och Luciabarnet i reklamen höjer julstämningen. ✨👍
Rasistiska foliehattar som mobbar sönder ett barn på internet dödar julstämningen. ☠️👎

Grejen är ju att om reklamen inte uppfyller sitt syfte så skadar den företaget istället för att gynna dem. Och varför motverkar den sitt syfte? Därför att många vill se lucia som en vit kvinna, på samma sätt som många muslimer vill se Muhammed som en arabisk man. Att publicera en reklamannons med Muhammed som bikinibrud hade sannolikt också motverkat sitt syfte.
Citera
2016-12-06, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
För mig har det inte handlat om "ondskefull rasism" men nu när jag läser dina inlägg så gör det det. Du och andra som försöker dölja sin rasism är nästan värre än de som visar det öppet. Du snackar hela tiden ur ditt perspektiv på ett ganska själviskt och cyniskt sätt, tycker jag, lägger in små dolkstötar här och där. Det du heller inte verkar fatta är att många av dessa människor redan kan svenska. För att de är födda här.

Jag förbjuder ingenting, jag gillar inte förbud. Däremot så är jag för respekt och hänsyn.
Jag kan inte komma på något annat fall där jag har kapat ett ord ur mitt vokabulär, möjligen då ordet "handikappad". Så det känns inte direkt jobbigt och som om mitt språk blivit fattigare.

Jag väljer att se detta ur andras synvinkel, helt enkelt, och agerar därefter. Du väljer att se det från din egen synvinkel och vad som passar dig bäst. Där är vi överens.

Han har en poäng. Jag menar att det är kontraproduktivt att demonisera ord. En sådan strategi tar aldrig slut och resulterar i att folk tar illa upp lättare. Om 20 år är det förmodligen kränkande att säga svart.

Det riktiga problemet är inte att folk säger neger och bög, utan att de hatar neger och bög.
Citera
2016-12-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det har från högsta politiska och mediala ort gått ut order om att det är viktigt att alla svenskar har företrädare som de känner igen sig i.
Här förstår jag inte alls vad du menar. Vad handlar detta om?

Citat:
Istället för att bara acceptera detta, fundera istället över *varför* detta är viktigt. Varför skulle inte kurder kunna se blonda och blåögda som sina företrädare? Vi är ju alla svenskar, och lika mycket värda. Inte sant?
Vem har pratat om kurder?

Citat:
Men tydligen så duger inte etniska svenskar till att företräda dessa grupper. Vilket betyder att olika etniska grupper inte är utbytbara. Inte för våra politiker. Inte för våra mediamakthavare. Och tydligen heller inte för våra minoritetsgrupper.
Vad har detta med att ett mörkhyat barn har en Luciakrona på sig?

Citat:
Alltså, om A /= B så B /= A.
Eh?

Citat:
Det betyder givetvis att när en svensk byts ut mot en invandrare så tappar vi etniska svenskar representation. Varför skulle jag önska mig minskad representation och minskad möjlighet att känna igen mig i de människor som styr över mig?
Vilken svensk har bytts ut?

Och de människor som styr över dig? Menar du nu den lille pojken med mörk hy och Luciakrona?

Citat:
Vilket tar oss tillbaka till Åhlens. Lucia i dess nuvarande utförande (blond flicka, pepparkakor, ljus i håret) är en etniskt svenskt tradition. När vi ersätter den blonda flickan med en mörk pojke så handlar det om en direkt förlust av representation för urbefolkningen.

Direkt förlust för urbefolkningen?

Men kan inte urbefolkningen som vill se bilder på blonda flickor i Luciakronor ordna det?

Citat:
Låt oss vända på frågan. Om ett filmbolag beslöt sig för att spela in en film om Martin Luther King och lät Sean Connery spela huvudrollen - tror du inte någon skulle reagerat?

Fattar inte vad du vill ha sagt med detta. Ska filmbolag bara spela in filmer som exakt alla håller med om allt i? Ska hela jordens befolkning få vara med och spela in filmen och alla ska vara överens?

Citat:
Detta trots att situationen är fullt jämförbar. Tror du någon skulle accepterat att filmbolaget försvarat sig med "Dr King har senaste femtio åren representerats av svarta män. Vi ville skapa en mer inkluderande film och beslöt därför att en vit man skulle få huvudrollen."

Har ingen aning om någon skulle ha accepterat det. Vad spelar det för roll? Företag måste väl för sjutton få göra som de vill när de gäller annonser eller filminspelningar och så vidare. Eller vill du att lagen ska tala om hur annonser ska utformas för att alla ska vara nöjda. Hur tror du att det skulle gå till att få hela Sverige att godkänna ett företags annonser?

Vad är problemet?

Svenskar kan väl anordna hur många Luciatåg som helst med blonda flickor. Du kan väl annonsera och betala fem hundra unga blonda kvinnor och förse dem med Luciakronor och tärnor och stjärngossar om du vill. Finns det något som hindrar dig? Eller någon annan att anordna Luciatåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in