Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Det har från högsta politiska och mediala ort gått ut order om att det är viktigt att alla svenskar har företrädare som de känner igen sig i.
Här förstår jag inte alls vad du menar. Vad handlar detta om?
Citat:
Istället för att bara acceptera detta, fundera istället över *varför* detta är viktigt. Varför skulle inte kurder kunna se blonda och blåögda som sina företrädare? Vi är ju alla svenskar, och lika mycket värda. Inte sant?
Vem har pratat om kurder?
Citat:
Men tydligen så duger inte etniska svenskar till att företräda dessa grupper. Vilket betyder att olika etniska grupper inte är utbytbara. Inte för våra politiker. Inte för våra mediamakthavare. Och tydligen heller inte för våra minoritetsgrupper.
Vad har detta med att ett mörkhyat barn har en Luciakrona på sig?
Citat:
Alltså, om A /= B så B /= A.
Eh?
Citat:
Det betyder givetvis att när en svensk byts ut mot en invandrare så tappar vi etniska svenskar representation. Varför skulle jag önska mig minskad representation och minskad möjlighet att känna igen mig i de människor som styr över mig?
Vilken svensk har bytts ut?
Och de människor som styr över dig? Menar du nu den lille pojken med mörk hy och Luciakrona?
Citat:
Vilket tar oss tillbaka till Åhlens. Lucia i dess nuvarande utförande (blond flicka, pepparkakor, ljus i håret) är en etniskt svenskt tradition. När vi ersätter den blonda flickan med en mörk pojke så handlar det om en direkt förlust av representation för urbefolkningen.
Direkt förlust för urbefolkningen?
Men kan inte urbefolkningen som vill se bilder på blonda flickor i Luciakronor ordna det?
Citat:
Låt oss vända på frågan. Om ett filmbolag beslöt sig för att spela in en film om Martin Luther King och lät Sean Connery spela huvudrollen - tror du inte någon skulle reagerat?
Fattar inte vad du vill ha sagt med detta. Ska filmbolag bara spela in filmer som exakt alla håller med om allt i? Ska hela jordens befolkning få vara med och spela in filmen och alla ska vara överens?
Citat:
Detta trots att situationen är fullt jämförbar. Tror du någon skulle accepterat att filmbolaget försvarat sig med "Dr King har senaste femtio åren representerats av svarta män. Vi ville skapa en mer inkluderande film och beslöt därför att en vit man skulle få huvudrollen."
Har ingen aning om någon skulle ha accepterat det. Vad spelar det för roll? Företag måste väl för sjutton få göra som de vill när de gäller annonser eller filminspelningar och så vidare. Eller vill du att lagen ska tala om hur annonser ska utformas för att alla ska vara nöjda. Hur tror du att det skulle gå till att få hela Sverige att godkänna ett företags annonser?
Vad är problemet?
Svenskar kan väl anordna hur många Luciatåg som helst med blonda flickor. Du kan väl annonsera och betala fem hundra unga blonda kvinnor och förse dem med Luciakronor och tärnor och stjärngossar om du vill. Finns det något som hindrar dig? Eller någon annan att anordna Luciatåg?