2014-09-07, 12:23
Medlem
Thunderaces avatar
Stadiumreklamen som går nu: en svart man, en MENA-man, två vita kvinnor.
Citera
2014-09-08, 22:14
Medlem
Thunderaces avatar
Autoexperten tv-reklam idag ca 22.10: Autoexpertfamiljen i rallykläder med rallybil. Halvägs in ungefär ger rallyklädd förälder tandvård till somaliegubbe?!
Fullständigt normalt!
Citera
2014-09-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/det-nya-landet---skicka-in-din-egen-berattelse/?expqsmid=540555351f2ab50200000005

En somalisk framgångssaga - en marknadsföringsexpert som föreläser om marknadsföring och försäljning. Bästa säljaren 2009 också. Verkade skumt så jag kollade framgångsföretaget på alla.bolag...

Och tja, 107.000 i omsättning 2012 - förmodligen något instegs-bidrags-subventionerat-antirasist-skattepengarföreläsningsjobb...
och 0 anställda och 0 i omsättning under 2013... inget nytt svart IKEA alltså, suck.
De som kan tänkas tro på hans dödsknarkarnazistanekdot kanske inte är så köpstarka?
Citera
2014-09-16, 23:36
Medlem
Thunderaces avatar
Rusta hakar på ikväll med tv-reklam - vit kvinna + odefinerbar svart somalie?
Men det är ju bara jag som ser!
Citera
2014-09-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleHatJones
Ha, ha! Jävla lantisar som hakar upp er när ni ser en färgad (eller neger, som ni naturligtvis uttrycker saken). Se er om i världen lite och vidga vyerna.
Vidga dina egna nskränkta vyer.
Citera
2014-09-17, 10:58
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleHatJones
Ha, ha! Jävla lantisar som hakar upp er när ni ser en färgad (eller neger, som ni naturligtvis uttrycker saken). Se er om i världen lite och vidga vyerna.

Kliv ur självförnekelsen, lyft blicken, hycklare...
Jag må vara lantis men jag är åtminstonde inte neger...
Senast redigerad av Thunderace 2014-09-17 kl. 11:01.
Citera
2014-09-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Kliv ur självförnekelsen, lyft blicken, hycklare...
Jag må vara lantis men jag är åtminstonde inte neger...
Haha, du är förmodligen inavlad.
Citera
2014-09-17, 12:02
Medlem
trickydicks avatar
Jag minns Microsoft-reklamen där en neger satt i ett sammanträdesrum men i den polska versionen var negern bortretucherad.
Citera
2014-09-17, 12:20
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Haha, du är förmodligen inavlad.

Takes one to know one 😜
Citera
2014-09-17, 17:19
Medlem
Måste nog vara svårt att vara svart kvinna i mediebranchen här i Sverige, alla jobben går till männen av någon anledning.
Citera
2014-09-17, 21:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempusername
Måste nog vara svårt att vara svart kvinna i mediebranchen här i Sverige, alla jobben går till männen av någon anledning.

I Sverige har vi branscher, i USA har man en branch. I övrigt förstår jag inte vad du pratar om. Har du blivit ratad i en anställningsintervju? Det du tar upp har för övrigt ingenting med trådens ämne att göra.

Orsaken till att det är fler färgade i annonser är väl helt enkelt av det faktum att värderingsnormen är förändrad. Att 10-15 % av Sveriges befolkning ser "rött" när de ser färgade säger ju mer om dem än om representationen i reklamen.
Citera
2014-09-17, 23:26
Medlem
Thunderaces avatar
Det tempuser försöker uttrycka är nog att det är en förkrossande övertepresentation av svarta män gentemot svarta kvinnor i de olika medierna (annonser och tv-reklam)

Det jag jag reagerar på är att svarta verkar vara och i synnerhet nordafrikaner verkar vara inkvoterade i reklamen och jag vill veta orsaken?

Jag tvivlar starkt på att det är för att den svarta populationen är kapitalstarka och produkterna och tjänsterna är inriktade/exponerade mot dom som konsumenter.

Jag hoppades att någon som är initierad kunde ge adekvat information och kunde backa upp med ekonomisk vinst p g a ovanstående marknadsföring.

För om man inte tjänar på att casta rätt, vad är då syftet med att ha svarta i var och varannan reklamsnutt och annons? Exempel: det är ologiskt att ha svarta skådespelare med i en reklamfilm för solskyddskräm faktor 50 om man vill koppla assosiation till presumtiva kaukasiska kunder.

Varför har svarta män någon sorts "coolfaktor" i marknadsföring när en övervägande del är nordafrikaner (somalier) som aldrig tidigare, mig veterligen, kopplats till något "coolt" förutom gruppvåldtäkter?
Somalier är dessutom relativt nyintroducerade till Sverige de senaste 20-25 åren.

I klartext: varför är det så mycket svarta mestandels män med i reklamfilmer, speciellt när de utgör en berydligt mindre del till antalet i förhållande till populationen?
Är det en form av PK-kvotering??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in