2020-01-18, 13:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Du har nog delvis rätt: att reklamen ska nå ut till fler målgrupper. Men än viktigare: tror jag i alla fall, är att den reklam vi ser visar vilket samhälle vi lever i. Sverige består av mångfald, varför ska inte reklamen återspegla det? Att rasister störs av det är deras problem.

Fast enligt reklamen består 90 procent av alla par av en svart/arabisk man och en vit kvinna, och så ser faktiskt inte verkligheten ut. Möjligen önskar somliga att det vore så - av oklar anledning - men så är inte fallet. Det är nog denna omständighet, tillsammans med en kraftig överrepresentation av invandrare generellt, som gör att folk reagerar på reklamen, snarare än att de skulle vara "rasister".
Citera
2020-01-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Stark insats. Glöm inte att stretcha när du tangentbordskrigat färdigt.

Kan ha sträckt en muskel, men det känns mycket bättre i dag. Två Resorb och en liten, liten återställare så känns det nästan som att solen skiner trots regn och rusk.
Citera
2020-01-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Du har nog delvis rätt: att reklamen ska nå ut till fler målgrupper. Men än viktigare: tror jag i alla fall, är att den reklam vi ser visar vilket samhälle vi lever i. Sverige består av mångfald, varför ska inte reklamen återspegla det? Att rasister störs av det är deras problem.
FAST hur ofta ser man rasblandade par i verkligheten? Känns som om att det är väldigt sällsynt MEN jag bor i mellannorrland så här är vi kanske lite efter vår tid(?)
Citera
2020-01-18, 13:24
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Fast är det "gott" med denna "låga förväntningarnas rasism"? Är det inte mer ett bevis på att man själv känner sig överlägsen alla andra raser (ursäkta uttrycket raser)

Min poäng är att det nog inte är det. Det här tjafset om att man behöver förebilder av sin egen identitetsgrupp är fånigt. Jag jobbar själv i ett kvinnodominerat yrke och de flesta av mina "förebilder" är kvinnor, jag är inte mindre karl för det. Men när det kommer till kvinnor och invandrare tror man inte de klarar det....
Citera
2020-01-18, 13:28
Medlem
All reklam handlar om trovärdighet, om en mörkhyad gentleman uttalar sig om kvalitén på vattenmeloner, kyckling eller bomull kan jag köpa det.
Citera
2020-01-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Min poäng är att det nog inte är det. Det här tjafset om att man behöver förebilder av sin egen identitetsgrupp är fånigt. Jag jobbar själv i ett kvinnodominerat yrke och de flesta av mina "förebilder" är kvinnor, jag är inte mindre karl för det. Men när det kommer till kvinnor och invandrare tror man inte de klarar det....
Nog tänker man väl att kvinnor klarar det mesta? Liksom visa mig en man som bestämmer i sitt eget hem och jag ser en psykopat och kvinnojouren nästa. Det är INVANDRARNA som man ska skydda och liksom dalta med. Min känsla är att man tycker synd om svarta (ursäkta) Må gud förlåta mig på den yttersta dagen men så är min känsla. Man vill dalta och gulla och visa på att ...-"Jamen se här, en blond skönhet har ihop det med en mörkhyad"!!! Liksom så fint....!
Citera
2020-01-18, 13:39
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Nog tänker man väl att kvinnor klarar det mesta? Liksom visa mig en man som bestämmer i sitt eget hem och jag ser en psykopat och kvinnojouren nästa. Det är INVANDRARNA som man ska skydda och liksom dalta med. Min känsla är att man tycker synd om svarta (ursäkta) Må gud förlåta mig på den yttersta dagen men så är min känsla. Man vill dalta och gulla och visa på att ...-"Jamen se här, en blond skönhet har ihop det med en mörkhyad"!!! Liksom så fint....!

Plus att man buntar ihop alla till en grupp, i reklamerna är det ju oftast väldigt assimilerade invandrare. De verkar adopterade. Man ser aldrig de där adidas-snubbarna med blonda tjejer, så det är ändå inte representativt.
Citera
2020-01-18, 13:40
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:

Jag tänkte närmast att i reklam så är det alltid en kvinna om man skall ha en person i ett typiskt manligt yrke.
Citera
2020-01-18, 13:46
Medlem
Citat:
Jag tänkte närmast att i reklam så är det alltid en kvinna om man skall ha en person i ett typiskt manligt yrke.
Okej. Ja det har jag inte noterat! Vilka yrken är det då?
Citera
2020-01-18, 13:48
Medlem
Citat:
Plus att man buntar ihop alla till en grupp, i reklamerna är det ju oftast väldigt assimilerade invandrare. De verkar adopterade. Man ser aldrig de där adidas-snubbarna med blonda tjejer, så det är ändå inte representativt.
"Adidas-snubbar" med blonda tjejer känns ju inte som ngt en reklamare skulle nappa på. Vad skulle man göra reklam för då?
Citera
2020-01-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Har funtat ett varv till på detta. Som konstaterat finns det knappast några rationella skäl till denna överrepresentation av mörkhyade i reklamen. Särskilt inte av alla dessa kongonegrer. Det speglar inte samhällets sammansättning och de utgör inte en köpstark målgrupp. Återstår ideologi som förklaring. Jag tror reklamarna känner sig goda som inkluderar invandrarna, särskilt negrerna som det är mest synd om, och det ger poäng i reklamarnas sociala sammanhang.

Men snart känns konceptet inte fräscht längre och de med ytlighet impregnerade reklamarna går vidare till någonting annat. Får man hoppas.

Nej det kommer inte att sluta och det beror inte på att alla reklamare plötsligt blivit rabiata aktivister.
Det finns ett sofistikerat system av avtal som håller ihop hela bygget.
Citera
2020-01-18, 13:50
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Okej. Ja det har jag inte noterat! Vilka yrken är det då?

Om en reklam har en snut eller byggarbetare är det ofta en tjej.
Egentligen är det inte konstigt kanske då både män och kvinnor gillar kvinnor mer, och man skall ju sälja.
Jag stör mig mest på att reklamer är förutsägbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in