Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-02, 01:25
  #229
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hehe..vilket torg då?
Skriker du kuken står på stortorget i Växjö idag,så är det f-n ingen som ens orkar höja ögonbrynen!
Attityden idag är att money talks shits walks.
Det var inte så på 80-talet.Du skulle vart med!
Å en ny vinyl 7 med The Smiths eller New Order väntandes runt hörnet.

Those were the days my friend
I thought they never end...
Må så vara, men två skinkhalvor i rutan på en Saab V4 med rävasläp och negerstege eller 145:a ger fortfarande ett garv. Och ja, hade jag vart med på 80-talet hade jag förmodligen vart mer anpassad än idag, men det är en annan historia.
Lev hårt, dö ung. Skit i det, töm din pung!
Citera
2011-04-02, 14:42
  #230
Medlem
Lustigt att många beskriver honom som ett geni (det säger en del om er, he he). Jag tycker precis tvärt om, att han verkade smått efterbliven. Att kunna fortsätta att uttrycka sig som en kille gör i småskolan resten av livet imponerar inte särskilt på mig. Hans överdrivna fixering vid snusk ger mig lite Anders Eklundvibbar också.
Citera
2011-04-02, 15:33
  #231
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Lustigt att många beskriver honom som ett geni (det säger en del om er, he he). Jag tycker precis tvärt om, att han verkade smått efterbliven. Att kunna fortsätta att uttrycka sig som en kille gör i småskolan resten av livet imponerar inte särskilt på mig. Hans överdrivna fixering vid snusk ger mig lite Anders Eklundvibbar också.
Kollade du Eleganten från Vidderna igår? Antagligen är svaret nej.

Eddie hade inget dåligt ordförråd, det märks när han talade. Han var en jävel på att skriva låtar, ta ut melodier på gehör och lära sig instrument. Att han sedan bland annat sjöng om att fruntimmer är madrasser med hål i och så vidare grundar ju sig på att han från början ville nå uppmärksamheten. När han väl fick uppmärksamhet kunde han inte helt tvärt sluta upp med Eddie Meduza-låtarna, konsumenterna av hans musik vill ju höra att kuken står, då kan man inte köra seriösa rock 'n' roll låtar på engelska även om man själv vill det. Att Errol fortsatte vara Eddie livet ut berodde, förutom på att han faktiskt tyckte det var kul att kommentera samhället på ett sätt som ingen annan, på att folk VILL höra sådana texter. Då levererade han dom.

Ett geni, ja, det får ju stå för var och en. Jag tycker han var ett geni. Att skriva satiriska texter utan att folk fattar vad den underliggande meningen säger gör Eddie till geni, och de som bara hör "ena redier fetta" utan att tänka efter blir då de smått efterblivna.
Citera
2011-04-02, 15:45
  #232
Medlem
Citat:
Kollade du Eleganten från Vidderna igår? Antagligen är svaret nej.

Det var precis vad jag gjorde, med en rysning längs ryggraden, då det väckte minnen från den håla jag växte upp i, men som jag såg till att lämna fort som fan. Bland en massa outbildade, alkoholiserade, hustrumisshandlande, massarbetslösa personer, vars barn jag tvingades umgås med i skolan.

Deras enda musiksmak verkade bestå av Eddie Meduza, för det var den enda typ av musikaliska texter som deras outvecklade hjärnor kunde ta till sig. De var helt körda hela bunten. Deras öde var att bli kvar i detta samhälle som skulle bli mer och mer avfolkat och hopplöst och deras framtid var att få kulmage, vara arbetslösa, supa ner sig på hembränt, slå kärringen eller skjuta skallen av sig. Lyssnades på Eddie Meduza.
__________________
Senast redigerad av Klasina 2011-04-02 kl. 15:49.
Citera
2011-04-02, 16:11
  #233
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Det var precis vad jag gjorde, med en rysning längs ryggraden, då det väckte minnen från den håla jag växte upp i, men som jag såg till att lämna fort som fan. Bland en massa outbildade, alkoholiserade, hustrumisshandlande, massarbetslösa personer, vars barn jag tvingades umgås med i skolan.

Deras enda musiksmak verkade bestå av Eddie Meduza, för det var den enda typ av musikaliska texter som deras outvecklade hjärnor kunde ta till sig. De var helt körda hela bunten. Deras öde var att bli kvar i detta samhälle som skulle bli mer och mer avfolkat och hopplöst och deras framtid var att få kulmage, vara arbetslösa, supa ner sig på hembränt, slå kärringen eller skjuta skallen av sig. Lyssnades på Eddie Meduza.
Förstår att du inte klarar av Eddies musik då, men att kalla Eddie för smått efterbliven bara för att de trash du förknippar honom med är efterblivna är ju inte riktigt rättvist. Lyssna på hans engelska alster, typ Silver Wheels, Rollin' Down och Still walkin' the line så har du bra rock 'n' roll som hade kunnat platsa bland de mer "rumsrena" artisterna.
Citera
2011-04-02, 16:27
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Förstår att du inte klarar av Eddies musik då, men att kalla Eddie för smått efterbliven bara för att de trash du förknippar honom med är efterblivna är ju inte riktigt rättvist. Lyssna på hans engelska alster, typ Silver Wheels, Rollin' Down och Still walkin' the line så har du bra rock 'n' roll som hade kunnat platsa bland de mer "rumsrena" artisterna.

Ja, det sa ju Bert Karlsson i dokumentären också. Men varför skrev han texter om att negrer luktade illa då (den var väl inte med i dokumentären, de tordes nog inte ha med en sån låt av rädsla för en anstormning av upprörda tittare) och att kärringar är madrasser med hål i? Var det inte ändå de där sjuka texterna som var hans "talang" och det han sa om att det var för att få uppmärksamhet verkar som en efterkonstruktion. Att provocera var väl hans drivkraft, det som triggade honom att göra musik. Det är tom lite synd om honom så här i efterhand, för de där texterna blir ju bara värre och värre allt eftersom tiden går för att samhällets utveckling går framåt. Han kanske inte var svagbegåvad, utan bara jävligt störd.
__________________
Senast redigerad av Klasina 2011-04-02 kl. 16:49.
Citera
2011-04-03, 20:04
  #235
Medlem
Nick Nacks avatar
Frågar här efter att ha misslyckats i "vilken-låt-tråden"...

Antar att någon vet vilken låt det är som spelas i slutet i "Eleganten från vidderna"? Inte i eftertexterna Utan precis innan, bilden pausas när Eddie står på en scen. En lugn och mörk låt med fint gitarrspel.

Antar att det är en låt av Eddie Meduza men kan fan inte hitta den...
Citera
2011-04-05, 23:39
  #236
Medlem
EN var en person med flera olika sidor.
Eddie Meduza och E Hitler var en(eller två om man vill).Han hade andra sidor också.
Han var ingalunda perfekt som människa,långt därifrån..men vem är det?
Eddie Meduzas texter är gjorda i underhållningssyfte samt i protest emot ett etablissemang som aldrig gav..eller har gett..en kille som EN en chans.
Det är i det sammanhanget Såssialdemokraterna,Gasen i botten och fruntimmer ska än ha till å knulla mä skall ses.Musik för de utstötta massorna,texter för det undanskuffade folket.

Vissa kanske inte tycker sånt är värt att beundras.Det är fair enough.
Respekteras måste det dock ovillkorligen,satt i det rätta perspektivet.

Och Eddie Meduza underhöll de undanskuffade bättre än vad någon annan artist klarat av i modern tid.

DET är värt beundran.
Citera
2011-04-06, 01:11
  #237
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Ja, det sa ju Bert Karlsson i dokumentären också. Men varför skrev han texter om att negrer luktade illa då (den var väl inte med i dokumentären, de tordes nog inte ha med en sån låt av rädsla för en anstormning av upprörda tittare) och att kärringar är madrasser med hål i? Var det inte ändå de där sjuka texterna som var hans "talang" och det han sa om att det var för att få uppmärksamhet verkar som en efterkonstruktion. Att provocera var väl hans drivkraft, det som triggade honom att göra musik. Det är tom lite synd om honom så här i efterhand, för de där texterna blir ju bara värre och värre allt eftersom tiden går för att samhällets utveckling går framåt. Han kanske inte var svagbegåvad, utan bara jävligt störd.

???

Den enda låt som Eddie nånsin ångrat att han skrivit var en låt som hette Negerjävel.
Citera
2011-04-07, 13:55
  #238
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Ja, det sa ju Bert Karlsson i dokumentären också. Men varför skrev han texter om att negrer luktade illa då (den var väl inte med i dokumentären, de tordes nog inte ha med en sån låt av rädsla för en anstormning av upprörda tittare) och att kärringar är madrasser med hål i? Var det inte ändå de där sjuka texterna som var hans "talang" och det han sa om att det var för att få uppmärksamhet verkar som en efterkonstruktion. Att provocera var väl hans drivkraft, det som triggade honom att göra musik. Det är tom lite synd om honom så här i efterhand, för de där texterna blir ju bara värre och värre allt eftersom tiden går för att samhällets utveckling går framåt. Han kanske inte var svagbegåvad, utan bara jävligt störd.

Nej, det är en felaktig tolkning. Fruntimmer gjorde han enligt vad han själv uppgett i intervjuer efter att en dag ha hört två män prata om fruntimmer som madrasser. Han blev upprörd och gjorde en låt om det.
Någon låt om att negrer luktar illa kan jag inte påminna mig om att jag hört.
Han hade inget behov av uppmärksamhet, utan gjorde musiken främst för sitt egna nöjes skull, enöigt min teori. Hitlerlåtarna handlade väl främst om att tjäna ett levebröd.
Svårt att säga vad som triggade honom dock, han var en svår människa att analysera, men när det gäller intelligent så ligger nog många i lä i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Nick Nack
Frågar här efter att ha misslyckats i "vilken-låt-tråden"...

Antar att någon vet vilken låt det är som spelas i slutet i "Eleganten från vidderna"? Inte i eftertexterna Utan precis innan, bilden pausas när Eddie står på en scen. En lugn och mörk låt med fint gitarrspel.

Antar att det är en låt av Eddie Meduza men kan fan inte hitta den...

Jo, det är en av Eddies låtar.. kan för allt i världen inte komma på vad den heter för tillfället, bara.. Ber att få återkomma.
__________________
Senast redigerad av Humbug 2011-04-07 kl. 14:18.
Citera
2011-05-01, 12:44
  #239
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

Jo, det är en av Eddies låtar.. kan för allt i världen inte komma på vad den heter för tillfället, bara.. Ber att få återkomma.


Instumentalare heter den
Citera
2011-05-13, 16:41
  #240
Avstängd
Vilka tycker att E. Meduza INTE är ett geni????

Jag sitter här å drar igenom Meduza-låt efter Meduza-låt såhär på kvällskvisten. Alla texter är ju för faan bäst.

Vilka tycker han är dålig? OCH VARFÖR?!? FÖRKLAREAA!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback