Tycker han presterat många roliga texter även om musiken ofta är upprepningar av samma takt och ton.
En jättestark glasögonorm! Kan skratta än idag när jag lyssnar på den låten trots att det nog är nära 30 år sen jag hörde den.
Och mycket samma takt och ton håller jag med om. Dock känns det som han hade en kärlek till musiken han gjorde som ändå slår igenom upprepningar och får det att kännas friskt på något sätt.
Han har alltid samma accent/röst i böglåtarna, som om dom framförs av en viss "karaktär", har den påhittade bögkaraktären nåt namn, typ Börje Lundin, Bob Lewis, Torsten Bengtsson etc?
Det där är så j*vla bra så jag finner inte ord. Och den tidigare "Ta mig i röven pojkar" har ett gung som gör att det knappt går att sitta still. Särskilt allra första början när munspelet går loss med kompgitarren. Makalöst vad det svänger.
Har försökt läsa igenom hela tråden, och har följande tankar:
Errol/Eddie var ju både geni och total idiot, det är ju det som är så underbart. Han växlade mellan brillians och total skit, ibland i samma låt. Skulle förvåna mig oerhört om han inte hade ett ovanligt högt IQ och AD/HD som i kombination med en trasslig och i stora dela tragisk uppväxt gjorde honom orolig och ombytlig hela livet.
Ett komiskt geni, men larvig, omogen, vad ni vill. Men vilken tajming!
Fullständigt unik.
Lyssna på texterna, man får nästan känslan av att han normalt bara kunde hålla koncentrationen uppe så pass länge att första versen blev skriven, vilken ofta är jävligt finurlig, sen en refräng och sen blir det till onani och olika sätt att rimma på kuk i vers 2 och 3 typ. "Smygehuk" rimmar på kuk, så också "häng på din buk", f.ö.... :-)
Det sägs av dem som träffat honom vara den snällaste man kunde stöta på, på gränsen till dumsnäll. I alla fall i nyktert tillstånd. Och så kunde han spela ett instrument bara han plockade upp och tittade på det.
(En anekdot, en arbetskamrat på 1990-talet som var Nazist berättade att de bokat Eddie till en av sina Sieg heil-fester vilket höll på att sluta riktigt illa. Han var ju förknippad med Ultima Thule och Vit makt vid den tiden. Det första karln gör är att ställa sig och häckla nazister på scen. Arrangörerna fick ju bilda ring runt karln och be honom pallra sig därifrån fort som fan innan det brakade lös. He he he, det låter som Eddie. Vilken hjälte!)
Får alltid en god känsla av hans röst. Och hans stämsång är jävligt snygg på de mer seriösare låtarna. Han borde ha fått stöd både personligen och professionellt, gett fan i spriten och nu suttit som mångmiljonär, och varit bisittare hos Filip och Fredrik typ. Tragiskt.