2008-01-07, 22:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Du var mig en klok man.

Hur anser du att friheterna detta forum ger, på bästa sätt för alla parter ska kunna minimera inskränkningar för andra och tredje hand? dvs så att den sk. yttrandefriheten inte hindrar andras utveckling och/eller friheter?

Nja, "inte klok" brukar folk oftast säga ...

Hindra andras utveckling, nej, forumets ansvar ligger inte på att varken hindra eller befrämja andras utveckling.

Forumet är en plattform, en arena, ett torg - där - så långt det är möjligt - vår rätt att utöva vår yttrandefrihet kan bedrivas.

Däremot skall man vara medveten om att det ÄR ett privat forum, det är INTE någon mänsklig rättighet eller något som följer med medborgarskapet - att få vistas här. Vi är alla gäster i Admins vardagsrum.

Men, så vitt jag kan förstå, så är tankemeningen att vi skall kunna utbyta åsikter och tankar utan rädsla för repressalier i verkliga livet, därav vår garanti om anonymitet.

Denna garanti gäller dock enbart våra medlemmar. I egenskapen som medlemmar.
Citera
2008-01-07, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Mycket ord för samma sak känns det som, är det moderatorerna du menar som är de Neomoderna PK-isterna eller talar du om ett vidare perspektiv än flashback nu? Eller du kanske menar vissa av debattörerna här? Jag hänger inte med så du får gärna förtydliga lite så blir det lättare för mej att komma med lite argument.

Länk till den netikett jag menade med mitt inlägg har jag:
http://www.flashback.org/rules/

Yo - Jag menar att i mina rättigheter inte ska inskränka på dina typ. Restern är ord - Yo.

Ska fundera över det sagda i tråden och återkommer...
Citera
2008-01-07, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Jag chansar på att metadiskussioner om trådar är tillåtna i just den här forumdelen.

Den som varit medlem i ett forum ungefär en vecka och är inne på sin femte dags postande, borde den överhuvudtaget tas på allvar i såna här diskussioner? Personen uttalar sig rimligen om något den saknar minsta kompetens att bedöma, d.v.s. hur det här forumet flyter på i praktiken. Vad kan personen tänkas ha hunnit förstå om moderatorers uppgift? Jag skulle personligen aldrig basunera ut mina åsikter med sådan självsäkerhet efter några månaders halvengagerat medlemskap, och detta inte p.g.a. inskränkt yttrandefrihet utan p.g.a. motiverad blygsamhet. Det känns lite som om en oskuld försöker förklara sex för mig.

Du har helt klart rätt att tycka vad du vill! Dessutom har du rätt att uttrycka dina åsikter, om inte någon anser att du bara tramsar nu vill säga. Personligen så klassar jag ditt inlägg som trams. Men jag skulle ändå aldrig vilja radera det du skriver...
Citera
2008-01-07, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Notera att jag enbart yttrar mej som enskild medlem, förvisso en som också modererar, men ändå är detta på intet sätt någon officiell Flashbacklinje (eftersom enbart Admin kan lägga fram den) eller någon enhällig åsikt bland alla mods.

Som jag ser det så ÄR moderering = censur. Ja. Inget snack om saken.

Nja! Det är knappast censur i meningen att man förhandskontrollerar. Det är snarare åsiktsförtryck eftersom ens inlägg tas bort eller flyttas i efterhand! Men det är petitesser i detta sammanhang. Modereringen på FB innebär långt större inskänkningar i yttrandefriheten än staten gör...

Citat:
Så fort vi har regler för hur ett samtal skall föras, så censurerar vi de som inte klarar av dessa regler. Detta är vår viktigaste uppgift som mods.

Eller helt enkelt bestämmer vad som får sägas och hur och när...

Citat:
Vilka skäl finns det då för att öht ha några regler, om vi nu skall stå för yttrandefrihet?

Som jag ser det så finns följande skäl:

1. Forumets fortlevnad. Här finns såna krav som kommer med det faktum att vi måste följa lagarna i de länder vi befinner oss eller där de som använder forumet befinner sej i. Här finns också den beryktade piratkortsregeln, som visserligen inte har något lagstöd - men likt förbannat så skulle enligt admin forumet behöva stängas om vi inte agerade mot sånt.

2. Paradoxalt nog - garantera yttrandefriheten därutöver. Här har vi netiketten så inte de som har något att säga dränks av de som inte vill att de skall få säga det. Här har vi regler mot outningar, trakasserier och mobbing, återigen för att de som har något att säga skall våga säga det och för att de som inte vill att de skall få säga det skall kunna skrämma iväg dem.

3. Ordningsfrågor. T ex att vi har olika delforum där ämnen skall diskuteras. Visst, vi skulle kunna ha ett enda stort forum där alla trådar läggs, men hur enkelt vore det då att följa med i debatterna? Hur lätt vore det att kunna svara på andras dumheter?

1. Håller tvekslöst med om att alla lagar måste följas. Det är tillräckligt svårt att hålla reda på dem, utan att blanda in egna regler.

2. Här anser jag att dina argument haltar även om de låter bra. Vem kan avgöra vad och vem som har något att säga? Det är lite av ett elittänkande att säga att man vet vad som är viktigt och vem som har något viktigt att säga. Så har alla diktatuerer talat i alla tider...

3. Den som startar en tråd i ett visst forum har säkert en anledning till det. Man kanske vill nå en viss grupp av användare. Den som anser att tråden har hamnat fel, kan självklart starta en tråd i det forum denne anser att tråden hör hemma. Visst innebär det att många blir vilsna, men den som vill bringa klarhet behöver bara fråga så brukar det lösa sig. Krångligt? Jag helt klart! Men det är smällar man får ta i en demokrati!

Citat:
Det är lätt att säga att vi skall slopa reglerna. Men, då har man nog inte riktigt tänkt igenom frågeställningen.

Jag säger inte att vi skall slopa reglerna. Jag säger att jag tror att det vore lättare om vi alla hade samhällets regler att ta hänsyn till, även på ett diskussionsforum som detta, och inga andra...

Citat:
Däremot skall - hela tiden och oupphörligen - reglerna frågasättas, modereringen frågasättas och vi mods frågasättas. Vi har knappst nått till ett stadium där reglerna är perfekta eller där vi mods är fullkomliga.

Jag hoppas att vi aldrig når dit.

Ett utopia är inte alls vad jag förespråkar. Och jag håller med om att jag inte tror att vi någonsin kan uppnå det perfekta samhället - inte ens att det var önskvärt. Men minsta möjliga oenighet kan väl inte vara fel att försöka uppnå?
Kram på dig
Citera
2008-01-07, 23:35
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Moraliska värdegrunder skall alltså styra Flashbackcensurens värderingar om vad som är trams och inte, tillåtet och förbjudet, har jag uppfattat dig rätt?

Det du tycker är trams kanske är livsviktigt för en annan? Eller rätten att säga bajs som en satirisk kommenter till sammanhang kan kanske också ha en plats - eller menar du att alla debatter ska vara kreativa och leda fram till något bra?
Det lutar inte åt att du någonsin kommer uppfatta någon rätt. Förstår du inte poängen med att rensa bort trams så är du helt enkelt ett hopplöst fall.

Du ser inga problem med att någon skriver bajs lite då och då? Om Flashback släpper helt på sånt och 50% av användarna säger bajs hela tiden, speciellt de som ogillar Flashback som företeelse, ser du några problem med det?

Gillade dig bättre när du propsade för att pedofilins omyndiga offer skulle få utrymme(eller åtmonstonde problematiken med att de inte fick det) på Flashback, då var du i alla fall underhållande på något skruvat sätt.

Visst kan regleringen kallas censur(för det är det), men verkligen handlar snarare om att antingen ha en genomförbar debatt eller att inte ha det. Ribban ligger där den ligger för att det fungerar. Ribban har åkt upp och ner under flera år och så kommer det fortsätta, men det beror snarare på andra omständigheter än att Flashback anser att användarna ska ha rätten att få tramsa mer eller mindre. Ett exempel på omständighet kan vara om det är sommarlov eller inte eller om saker och ting är allmänt jävligt periodvid av andra anledningar.

En av de största omständigheterna är enligt mig användarantalet på Flashback som omöjliggör full yttrandefrihet i form av fritt tramsande och skrivande av bajsinlägg. Denna har ganska länge agerat konstant.
Citera
2008-01-07, 23:35
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memyselfandaj
2. Här anser jag att dina argument haltar även om de låter bra. Vem kan avgöra vad och vem som har något att säga? Det är lite av ett elittänkande att säga att man vet vad som är viktigt och vem som har något viktigt att säga. Så har alla diktatuerer talat i alla tider...

3. Den som startar en tråd i ett visst forum har säkert en anledning till det. Man kanske vill nå en viss grupp av användare. Den som anser att tråden har hamnat fel, kan självklart starta en tråd i det forum denne anser att tråden hör hemma. Visst innebär det att många blir vilsna, men den som vill bringa klarhet behöver bara fråga så brukar det lösa sig. Krångligt? Jag helt klart! Men det är smällar man får ta i en demokrati!

2. Ja, detta är en bedömning. Och den bedömningen görs ytterst av admin. Eftersom han inte hinner med så har han tagit hjälp av oss mods. Och det är vår uppgift att bedöma detta.

3. Det är nog här du går vilse. Flashback är INTE någon demokrati, har aldrig strävat efter att bli en demokrati och kommer ALDRIG att bli en demokrati. Det finns för många dyngskallar som enbart är ute efter att förstöra för att detta skall fungera på ett så stort forum. På mindre, mer slutna forum, fungerar det utmärkt. T ex på mitt eget lilla forum som består av vuxna och kloka personer som är intresserade av att höra vad de övriga har att säga - där förekommer i princip aldrig någon moderering.

Kram själv.
Citera
2008-01-07, 23:50
Bannlyst
Citat:
2. Ja, detta är en bedömning. Och den bedömningen görs ytterst av admin. Eftersom han inte hinner med så har han tagit hjälp av oss mods. Och det är vår uppgift att bedöma detta.

Jag ifrågasätter inte alls orsaken till att det är som det är med reglerna. Det är inte så svårt att förstå vem som måste rätta sig efter vad och när och varför.

Det jag vill diskutera är om det finns andra än jag som anser att de regler moderatorerna har att följa, skall ändras, så att alla har samhällets inskränkningar i yttrandefriheten att följa och inga andra.

Citat:
3. Det är nog här du går vilse. Flashback är INTE någon demokrati, har aldrig strävat efter att bli en demokrati och kommer ALDRIG att bli en demokrati. Det finns för många dyngskallar som enbart är ute efter att förstöra för att detta skall fungera på ett så stort forum. På mindre, mer slutna forum, fungerar det utmärkt. T ex på mitt eget lilla forum som består av vuxna och kloka personer som är intresserade av att höra vad de övriga har att säga - där förekommer i princip aldrig någon moderering.

Yttrandefrihet är en av grundbultarna i ett demokratiskt samhälle, så där blir jag uppriktigt förvånad över vad du säger. Menar du att Flashback avgör vilka som är dyngskallar och vilka som skall få komma till tals? Var skall dyngskallarna kunna uttrycka sin åsikter om inte på FB?

Citat:
Kram själv.
Citera
2008-01-08, 00:05
Medlem
Citat:
Yttrandefrihet är en av grundbultarna i ett demokratiskt samhälle, så där blir jag uppriktigt förvånad över vad du säger. Menar du att Flashback avgör vilka som är dyngskallar och vilka som skall få komma till tals? Var skall dyngskallarna kunna uttrycka sin åsikter om inte på FB?
Om du anser att det är extremt prioriterat att folk som bara skriver "bajsbajsbajs" ska få komma till tals så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där alla kan få tramsa runt hur mycket de vill.

Lycka till!
Citera
2008-01-08, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Om du anser att det är extremt prioriterat att folk som bara skriver "bajsbajsbajs" ska få komma till tals så rekommenderar jag dig att starta ett eget forum där alla kan få tramsa runt hur mycket de vill.

Lycka till!

Det finns bara en enda som lyckats skriva bajs tillräckligt många gånger i den här tråden och det är du. Det känns nästan skamligt att svara på ditt lågvattenmärke, men bara för att förtydliga något som jag trodde var uppenbart: Om du hade skrivt dina bajsinlägg i en annan tråd hade jag inte brytt mig om att svara. Dina inlägg svarar för sig själva. Har jag uttryckt mig tillräckligt klart nu?

Du får med andra ord skriva precis på den låga nivå du förmår. Du skall ändå ha rätt att skriva dina bajsinlägg - om det är yttrandefrihet vi pratar om vill säga!
Citera
2008-01-08, 00:25
Medlem
Herregud! Du var ju dummare än genomsnittet, vilket säger en del.

Anledningen till att jag skrev bajsinlägg var för att visa att det skulle störa debatten om jag spammade tråden med såna. Du anser tydligen att det inte skulle göra det.

Jag kan inte förstå varför det är så extremt prioriterat för dig att låta folk skriva sina bajsinlägg, det är ju inte direkt så att bajsinläggen förändrar någonting.
Citera
2008-01-08, 00:47
Bannlyst
Citat:
Notera att jag enbart yttrar mej som enskild medlem, förvisso en som också modererar, men ändå är detta på intet sätt någon officiell Flashbacklinje (eftersom enbart Admin kan lägga fram den) eller någon enhällig åsikt bland alla mods.

Som jag ser det så ÄR moderering = censur. Ja. Inget snack om saken.

Så fort vi har regler för hur ett samtal skall föras, så censurerar vi de som inte klarar av dessa regler. Detta är vår viktigaste uppgift som mods.

Vilka skäl finns det då för att öht ha några regler, om vi nu skall stå för yttrandefrihet?

Som jag ser det så finns följande skäl:

1. Forumets fortlevnad. Här finns såna krav som kommer med det faktum att vi måste följa lagarna i de länder vi befinner oss eller där de som använder forumet befinner sej i. Här finns också den beryktade piratkortsregeln, som visserligen inte har något lagstöd - men likt förbannat så skulle enligt admin forumet behöva stängas om vi inte agerade mot sånt.

2. Paradoxalt nog - garantera yttrandefriheten därutöver. Här har vi netiketten så inte de som har något att säga dränks av de som inte vill att de skall få säga det. Här har vi regler mot outningar, trakasserier och mobbing, återigen för att de som har något att säga skall våga säga det och för att de som inte vill att de skall få säga det skall kunna skrämma iväg dem.

3. Ordningsfrågor. T ex att vi har olika delforum där ämnen skall diskuteras. Visst, vi skulle kunna ha ett enda stort forum där alla trådar läggs, men hur enkelt vore det då att följa med i debatterna? Hur lätt vore det att kunna svara på andras dumheter?

Det är lätt att säga att vi skall slopa reglerna. Men, då har man nog inte riktigt tänkt igenom frågeställningen.

Däremot skall - hela tiden och oupphörligen - reglerna frågasättas, modereringen frågasättas och vi mods frågasättas. Vi har knappst nått till ett stadium där reglerna är perfekta eller där vi mods är fullkomliga.

Jag hoppas att vi aldrig når dit.
Kloka ord och välformulerat av Ruskigbuss. I anförandet instämmer medlemslista
Citera
2008-01-08, 00:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte alls orsaken till att det är som det är med reglerna. Det är inte så svårt att förstå vem som måste rätta sig efter vad och när och varför.

Det jag vill diskutera är om det finns andra än jag som anser att de regler moderatorerna har att följa, skall ändras, så att alla har samhällets inskränkningar i yttrandefriheten att följa och inga andra.

Återigen. Flashback är inte någon del av Sveriges allmänna tillgångar. Flashback är ett PRIVAT forum, som ägarna har satt admin till att vara enväldig diktator över.

Vi som är mods är också helt underställda admins vilja och ytterst tas alla beslut av honom.

Visst kan både medlemmar och mods påverka, eftersom admin - i vissa stunder - är klok nog att inse att utan medlemmar så finns inget forum.

Det är få forum av Flashbacks storlek som tillåter så pass mycket medlemsinflytande som Flashback gör. Förväxla inte detta med att Flashback på något sätt styrs av medlemmarna, varken direkt eller indirekt.

I en demokrati brukar yttrandefrihet finnas - ja, men det är inte så att överallt där yttrandefrihet finns - så finns demokrati.

Dyngskallarna är, liksom klokare personer - fria att skapa egna forum om reglerna och modereringen på Flashback är för begränsande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in