Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Notera att jag enbart yttrar mej som enskild medlem, förvisso en som också modererar, men ändå är detta på intet sätt någon officiell Flashbacklinje (eftersom enbart Admin kan lägga fram den) eller någon enhällig åsikt bland alla mods.
Som jag ser det så ÄR moderering = censur. Ja. Inget snack om saken.
Nja! Det är knappast censur i meningen att man förhandskontrollerar. Det är snarare åsiktsförtryck eftersom ens inlägg tas bort eller flyttas i efterhand! Men det är petitesser i detta sammanhang. Modereringen på FB innebär långt större inskänkningar i yttrandefriheten än staten gör...
Citat:
Så fort vi har regler för hur ett samtal skall föras, så censurerar vi de som inte klarar av dessa regler. Detta är vår viktigaste uppgift som mods.
Eller helt enkelt bestämmer vad som får sägas och hur och när...
Citat:
Vilka skäl finns det då för att öht ha några regler, om vi nu skall stå för yttrandefrihet?
Som jag ser det så finns följande skäl:
1. Forumets fortlevnad. Här finns såna krav som kommer med det faktum att vi måste följa lagarna i de länder vi befinner oss eller där de som använder forumet befinner sej i. Här finns också den beryktade piratkortsregeln, som visserligen inte har något lagstöd - men likt förbannat så skulle enligt admin forumet behöva stängas om vi inte agerade mot sånt.
2. Paradoxalt nog - garantera yttrandefriheten därutöver. Här har vi netiketten så inte de som har något att säga dränks av de som inte vill att de skall få säga det. Här har vi regler mot outningar, trakasserier och mobbing, återigen för att de som har något att säga skall våga säga det och för att de som inte vill att de skall få säga det skall kunna skrämma iväg dem.
3. Ordningsfrågor. T ex att vi har olika delforum där ämnen skall diskuteras. Visst, vi skulle kunna ha ett enda stort forum där alla trådar läggs, men hur enkelt vore det då att följa med i debatterna? Hur lätt vore det att kunna svara på andras dumheter?
1. Håller tvekslöst med om att alla lagar måste följas. Det är tillräckligt svårt att hålla reda på dem, utan att blanda in egna regler.
2. Här anser jag att dina argument haltar även om de låter bra. Vem kan avgöra vad och vem som har något att säga? Det är lite av ett elittänkande att säga att man vet vad som är viktigt och vem som har något viktigt att säga. Så har alla diktatuerer talat i alla tider...
3. Den som startar en tråd i ett visst forum har säkert en anledning till det. Man kanske vill nå en viss grupp av användare. Den som anser att tråden har hamnat fel, kan självklart starta en tråd i det forum denne anser att tråden hör hemma. Visst innebär det att många blir vilsna, men den som vill bringa klarhet behöver bara fråga så brukar det lösa sig. Krångligt? Jag helt klart! Men det är smällar man får ta i en demokrati!
Citat:
Det är lätt att säga att vi skall slopa reglerna. Men, då har man nog inte riktigt tänkt igenom frågeställningen.
Jag säger inte att vi skall slopa reglerna. Jag säger att jag tror att det vore lättare om vi alla hade samhällets regler att ta hänsyn till, även på ett diskussionsforum som detta, och inga andra...
Citat:
Däremot skall - hela tiden och oupphörligen - reglerna frågasättas, modereringen frågasättas och vi mods frågasättas. Vi har knappst nått till ett stadium där reglerna är perfekta eller där vi mods är fullkomliga.
Jag hoppas att vi aldrig når dit.
Ett utopia är inte alls vad jag förespråkar. Och jag håller med om att jag inte tror att vi någonsin kan uppnå det perfekta samhället - inte ens att det var önskvärt. Men minsta möjliga oenighet kan väl inte vara fel att försöka uppnå?
Kram på dig