Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Du skriver om nedlåtenhet! Alltså ogillar du ju PRECIS de inslag av yttrandefrihet som du vill ha in på forumet själv? Ehm?
Du verkar inte förstå min poäng. Jag menar ju att alla skall få skriva sina inlägg, oavsett vem som gillar dem. Men ingen är tvungen att svara på det man anser vara skitinlägg. Det betyder, för att göra det övertydligt, att även om jag inte gillar inlägget så tycker jag att inlägget skall få vara kvar. Om inte annat, så för en påminnelse om användarens egen dumhet…
Citat:
Annars händer följande om spammet ovan bör accepteras enligt din logik:
1. Forumet belastas av skräpinlägg.
2. Det blir svårt för människor som vill in i diskussionen att sålla bland seriösa inlägg och tramset. Det lär garanterat och tveklöst uppstå en gråzon över vad som är seriös text och oseriös.
3. Andra forum kommer att finnas som håller hårdare på seriositeten. Användare kommer att fly dit.
1. Enligt ”min logik” så är det svårigheterna med att avgöra vad ”skitinlägg”, ”OT” och ”fel tråd” är, som gör att sådana regler blir omöjliga att följa. Därför borde det vara bättre för både användare och moderatorer att slippa dessa regler. Med andra ord: Det jag anser vara skitinlägg, anser du är sakliga och tvärtom bara som ett exempel.
2. Jag tror inte alls att det är svårt för människor att veta vilka inlägg man vill svara på. Däremot är den där ”gråzonen” exakt det argument som gör att jag tror att det skulle vara bättre för alla om vi hade lagens råmärken att hålla oss till, och inga andra regler. Detta är svårt nog, menar jag.
3. Vad är ”seriöst”? Om du kan ge en enhetlig förklaring på vad ett seriöst inlägg innehåller, som är helt on topic och postat i rätt tråd, då har du en poäng, annars faller ditt argument på det jag sagt ovan.
Citat:
Välkommen till flashback! Sveriges sakligaste forum! Det är därför jag ögnat ihop mer än 4000 inlägg här!
”Sveriges sakligaste forum”? Var ägde den tävlingen rum? Vem satt i juryn? Vilka andra var med och tävlade? OBS! Jag vet att jag gör mig fånig, men du bevisade just min tes, med ditt påstående.
Citat:
Det var bara ett exempel för bövelen! Sätt dig i exemplets kontext och strunta i hur spänt samhällsklimatet är i realiteten! Och läs mitt exempel bättre. Det förutsatte att det blir svårt att överblicka vem som saboterat för nämnda parti. Flashback är ju ett anonymt forum – ser du kopplingen?
Du får ursäkta om jag inte ser den direkta kopplingen till anonyma användare på FB, och människor som gör sig till åtlöje genom att vara närvarande själva vid en presskonferens. För övrigt så är inte det viktiga vem som sagt vad, utan vad alla får ut av det i slutänden – tycker jag!
Citat:
Argh. Återigen – i mitt exempel så fick aldrig partiet komma till tals. Åtminstone inte under andra former än svårigheter. Precis som det skulle bli på flashback. Och skitpratet slår alltså inte på någon. Eftersom flashback är ett forum med anonyma användare.
Skitpratare måste vi stå ut med överallt. Vi måste stå ut med människor som har andra åsikter, vi måste stå ut med människor som kritiserar våra egna åsikter. Visst är det lättare för människor som är anonyma att bete sig som idioter på ett diskussionsforum, men de lär inte bli lättare att tas med om de blir raderade eller avstängda – tvärtom tror jag att det gör dem fulla med hämndbegär och gör ännu mer för att förstöra. Det finns ingenting som biter så bra på människor som beter sig som idioter, än att man helt enkelt behandlar dem med likgiltighet. Låt de skriva – vem behöver bry sig egentligen? Det räcker att läsa två ord av ens skitpratare för att inse att h*n inte har något att säga med sitt inlägg. Då kan man bara sluta läsa detta och gå vidare till nästa och se om det är någon som har skrivit något vettigt. OBS: vettigt enligt mitt helt subjektiva sätt att se på inlägget – ingen annans.
Citat:
Vi är så fan inte överens! Här har du åsiktsfrihetens kärna! Läs din första mening här ovan citerat. Läs den och tänk! Det största hotet mot yttrandefriheten idag är att vi hindras disktera kring folkgrupper. DET och att vi inte får uppmana till brott.
Det verkar vara på sin plats att bli övertydlig? En ”åsikt” är en tanke som du har i ditt huvud. Den kan ingen hindra dig att ha. Ingen kan heller hindra dig att
yttra denna tanke genom ord, skrift eller att utbyta bilder. Det kallas yttrandefrihet. Någon ”åsiktsfrihet” finns inte i lagens mening. Helt enkelt för att ingen kan tvinga dig att yttra dina åsikter om du inte vill.
Du har fel när du säger att vi hindras att diskutera kring folkgrupper. Du blandar tydligen ihop andra människors åsikter med att staten förbjuder oss att diskutera. ”Yttrandefriheten” begränsas av staten, medan andra privata, som har en annan åsikt än du kanske vill polisanmäla dig. Men du straffas inte för att du blir polisanmäld. OM det vore så att vi inte fick diskutera kring olika folkgrupper, då skulle SD vara förbjudet som parti. Där har du beviset…
Däremot är det förbjudet att "hetsa" mot folkgrupper, men det är inte alls samma sak som att diskutera desamma!
Citat:
Tack, där är vi överens. Det finns en annan problematik med pul på FB. Om det skulle vara tillåtet att lämna ut identiteter på FB så är fortfarande användarna anonyma. Det skulle alltså ske en förskjutning där flashback som informations, eller polemikmedium har ett övertag gentemot de icke-anonyma identiteterna som användarna skriver om.
OK! Du har säkert rätt – jag vet inte. Jag är för dåligt insatt i PUL för att kunna uttala mig om just detta…
Men detta visar egentligen inget annat än att det är tillräckligt svårt att försöka hålla sig inom lagens råmärken när det gäller yttrandefriheten. Ytterligare inskränkningar gör det näst intill omöjligt för alla inblandade att veta vad som gäller - på förhand...
Jag gör ett nytt försök! De lagar vi har i samhället gäller så klart också på FB. Redan i lagarna så finns det inskränkningar i vår yttrandefrihet. Med de regler som finns på FB så blir det ytterligare inskränkningar i yttrandefriheten än dem som gäller ute i samhället. Jag menar att våra lagar har fullt tillräckliga inskränkningar i yttrandefriheten. Det är tillräckligt svårt att veta var lagens gränser går. Det är omöjligt att veta från gång till annan var FBs regler börjar och slutar, därför anser jag att reglerna på FB borde ändras så att FB följer gällande lagstiftning och inget annat. Hoppas att jag klarade att göra mig förstådd – annars får du fråga igen!