2010-06-15, 12:50
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Om man vill köpa något sauternes för lagring. Vad rekommenderas?

2005 Ch. Suduiraut eller 2005 Ch. Climens. Båda finns på bolaget och båda är bra. d'Yquem är bättre men då får du betala mycket just för att det är vad det är.

Annars måste jag säga att Sauternes nog hör till de mest privsärda (och lagringsdugliga) viner man kan köpa, speciellt om man ser till skördeuttag, känslan av terroir och arbetet som ligger bakom innehållet i flaskan. Stora viner för små pengar.
Citera
2010-06-15, 13:48
Medlem
Harry_Hallers avatar
Tack för tipset!

Hur lång tid är det lämpligt att lagra Sauternes och rekommenderas några särskilda förhållanden?

Några fler inköpstips?
Citera
2010-06-15, 14:10
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
2005 Ch. Suduiraut eller 2005 Ch. Climens. Båda finns på bolaget och båda är bra. d'Yquem är bättre men då får du betala mycket just för att det är vad det är.

Annars måste jag säga att Sauternes nog hör till de mest privsärda (och lagringsdugliga) viner man kan köpa, speciellt om man ser till skördeuttag, känslan av terroir och arbetet som ligger bakom innehållet i flaskan. Stora viner för små pengar.

Drack 1989 Suduiraut och 2001 Sigalas-Rabaud i helgen - Suduiraut var fortfarande ung och fräsch. Sigalas-Rabaud hade inte ens lämnat barnkammaren, passade som aperitif, men hade inte funkat som efterrättsvin.
Citera
2010-06-16, 13:20
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Drack 1989 Suduiraut och 2001 Sigalas-Rabaud i helgen - Suduiraut var fortfarande ung och fräsch. Sigalas-Rabaud hade inte ens lämnat barnkammaren, passade som aperitif, men hade inte funkat som efterrättsvin.

Trevligt!

Har provat en hel del gamla årgångar av Suduiraut, inklusive 1989, och kan bara hålla med om att de är bra. Lite upp och ned på 80-talet, men det genomgående intrycket är att de hör till områdets bästa. Någonstans kring årgång 2000 (och därefter) tycker åtminstone jag de tagit ett steg upp på kvalitetsstegen, och 2004 och 2005 är bländande bra.

Sigalas-Rabaud har jag faktiskt aldrig provat.
Citera
2010-06-16, 14:23
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

Sigalas-Rabaud har jag faktiskt aldrig provat.

Den är värd att hålla ögonen öppna för - Sigalas-Rabaud är den minsta premier crun och har tydligen haft dåligt rykte, men skärpt sig på 2000-talet. Generellt är den kanske inte i klass med Suduiraut eller Climens, men det är en rejäl skillnad i pris också.
Citera
2010-06-21, 23:06
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Den är värd att hålla ögonen öppna för - Sigalas-Rabaud är den minsta premier crun och har tydligen haft dåligt rykte, men skärpt sig på 2000-talet. Generellt är den kanske inte i klass med Suduiraut eller Climens, men det är en rejäl skillnad i pris också.

Det ska jag göra. Såg precis att Larsson gav årgång 2007 av Sigalas-Rabaud goda poäng - ett poäng mindre än Suduiraut om jag inte minns helt fel, och det säger mycket. d'Yquem och Climens kom som förväntat i en klass för sig.

Hursomhelst, snubblade precis på en Rasteau som var riktigt trevlig: 2004 Domaine de la Soumade Rasteau Cuvee Prestige. Saftig och mörkfruktig, mycket fat och lite blommor, men gott och väl sammanhållet. Fin struktur med bra syra och lite väl bitiga tanniner, men med en bit kött blev det fint.

Någon som känner till dem sen tidigare?
Citera
2010-06-22, 14:14
Medlem
Tjyvass avatar
Hej i sommarvärmen!

Tänkte äta fisk idag, med béarnaise till och då frågar jag här om ni har något förslag på ett trevligt vitt vin som finns i systembolagets standardsortiment som skulle passa ihop med maten.

Mvh Tjyvas
Senast redigerad av Tjyvas 2010-06-22 kl. 14:16.
Citera
2010-07-20, 00:13
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Nu är det så här att jag har fått en present av en tjejkompis, har inte känt henne länge alls men vet att hennes farsa är rik ända upp till öronen, annars en ganska enkel brud. Hade middag senast och hon tog med sig ett vin, vinet öppnades aldrig, varför vet jag inte men den såg intressant ut.

Nu när jag har kollat upp den så ska det tydligen vara en jäkla bra och dyr vin, enligt en hemsida kostar den 1073 US DOLLAR, alltså ca 6-7 lök.

Det är en La Vielle Eglise Cotes Du Marmandais 2006.

Saken är att jag är ingen vindrickare, dricker förfan castillo de gredos.

Frågan är vad jag ska göra med vinet. Kostar den verkligen 6-7 lök? vad kan jag sälja den för? får jag ens sälja alkohol t ex på blocket då jag inte känner nån vinsmakare!?

Kanske jag ska spara den? dricka?

http://www.snooth.com/wine/la-vieill...rmandais-2006/

Såg att samma vin fast en 2007 kostar endast 19 dollar... har jag ens kollat rätt? kanske skitvin!
Senast redigerad av DrGreenthumb 2010-07-20 kl. 00:15.
Citera
2010-07-20, 08:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Nu är det så här att jag har fått en present av en tjejkompis, har inte känt henne länge alls men vet att hennes farsa är rik ända upp till öronen, annars en ganska enkel brud. Hade middag senast och hon tog med sig ett vin, vinet öppnades aldrig, varför vet jag inte men den såg intressant ut.

Nu när jag har kollat upp den så ska det tydligen vara en jäkla bra och dyr vin, enligt en hemsida kostar den 1073 US DOLLAR, alltså ca 6-7 lök.

Frågan är vad jag ska göra med vinet. Kostar den verkligen 6-7 lök? vad kan jag sälja den för? får jag ens sälja alkohol t ex på blocket då jag inte känner nån vinsmakare!?

Såg att samma vin fast en 2007 kostar endast 19 dollar... har jag ens kollat rätt? kanske skitvin!

Kommat sitter nog fel på snooth - är det det här vinet?:
http://www.terra-vinum.de/product_in...2006-07er.html

samma pris för -06 och -07
Citera
2010-07-20, 10:44
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb

Snooth har fel.

Enligt uppgift finns den till försäljning i Tyskland för $7.59 flaskan alternativt $51 för en låda.

Tough luck!
Citera
2010-07-21, 18:30
Medlem
Vet inte om jag postar på rätt ställe men vi prövar här .
Är en total novis på området men jag är ute efter ett vin från i år som ska kunnas lagras ca 20-25 år .
Tanken är att jag ska ge bort vinet i dop-present .
Är det överhuvudet taget möjligt att säga vilka viner som tänkas kan bli goda av lagring ?
Tacksam för svar
Citera
2010-07-21, 19:16
Medlem
erlgs avatar
En sauternes eller bättre röd bordeaux?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem