2010-03-31, 11:12
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Den här är rätt fin: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Alternativ från Nya Zeeland: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Den här är rätt bra för sträva sorter: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Eller den här: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Bra Bordeaux fast från USA: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Fruktig sak från Australien: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Ifall man gillar rökt chark: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Gratis? Nä, men bra viner. Pikanta smaker? Nja, snarare tydliga och eleganta. Sen kan det bero lite på hur man definierar "pikant". Ett rödvin som smakar smörslungad bäver är ju onekligen pikant. Ett rödvin som smakar lingonris och vanilj kan också betraktas som pikant (helloooo Rioja).

Det är de prisklasserna vi ska upp i alltså. Ja, jäklar. Lite synd ändå. En flaska whisky kan man ju ha öppen hur länge som helst, men en flaska vin är lite knivigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hur skulle det vara att pröva på vitt istället?

Dels är vita viner ofta billigare (dvs för samma slant får du snäppet högre kvalitet på den vita sidan), och dels så - tycker i alla fall icke-vinkännaren jag - är det mycket lättare att hitta ordentliga skillnader i smakerna.

Pröva t.ex. en typiskt antipodiskt fruktigt Sauvignon Blanc vs tysk Riesling eller Silvaner vs ngt italienskt knastertorrt (vill inte säga franskt, för då är vi genast uppe i andra prisnivåer om det skall vara gott och inte bara typiskt).
Att jämföra samma druva men med olika grad av sötma kan också vara ganska kul - länge trodde jag att jag helt enkelt inte gillade Gewürtztraminer. Men sedan råkade jag dricka en halvtorr (tysk tror jag), och konstaterade att det jag inte var så förtjust i helt enkelt var den druvan i sin torraste version, vilket råkar vara min mammas favorit.

Känner tyvärr inte alls till vad svenska Systembolaget har för urval, men jag antar att det är minst lika bra som finska Alkos (som annars är bra, men suger när det gäller tyska viner).

Klart jag kan tänka mig att prova lite vitt. Får ta en titt i framtiden.
Citera
2010-03-31, 11:34
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det är de prisklasserna vi ska upp i alltså. Ja, jäklar. Lite synd ändå. En flaska whisky kan man ju ha öppen hur länge som helst, men en flaska vin är lite knivigare.

Klart jag kan tänka mig att prova lite vitt. Får ta en titt i framtiden.

Tja, prova några av föreslagna viner och du kommer att tröttna på 100-kr-träsket. Eller så kommer du till insikt att vin kanske inte är din flaska helt och hållet, men då har du druckit bra på vägen dit.

Vita viner är underskattade och är ofta klart värda ett försök.
Citera
2010-04-01, 21:43
Medlem
Varangians avatar
Zardoz Cabernet Sauvignon Carmènere 2007 (nr 6552)

Trevligt och välbalanserat. Generöst fruktigt.

Uppskattad nyhet på bolaget.
Citera
2010-04-16, 16:20
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Zardoz Cabernet Sauvignon Carmènere 2007 (nr 6552)

Trevligt och välbalanserat. Generöst fruktigt.

Uppskattad nyhet på bolaget.

Inte av mig. Vinet är visserligen korrekt, men det är för mycket lingonris i smak och doft för mitt tycke. Vanligt förekommande i chilenska viner.
Citera
2010-04-16, 20:08
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Inte av mig. Vinet är visserligen korrekt, men det är för mycket lingonris i smak och doft för mitt tycke. Vanligt förekommande i chilenska viner.

Håller med dig fullständigt - Carmènere på etiketten är normalt en varningssignal som betyder "köp ej" - men det kanske finns undantag?
Citera
2010-04-19, 21:34
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Håller med dig fullständigt - Carmènere på etiketten är normalt en varningssignal som betyder "köp ej" - men det kanske finns undantag?

Undantag finns, men de är tyvärr rätt sällsynta. Lite konstigt eftersom druvan är en av 6 "ursprungsdruvor" från Bordeaux plus att den liknar Merlot väldigt mycket. Det är väl något med chilenarnas terroir får man gissa.
Citera
2010-04-20, 01:53
Medlem
meepers avatar
Citat:
Undantag finns, men de är tyvärr rätt sällsynta. Lite konstigt eftersom druvan är en av 6 "ursprungsdruvor" från Bordeaux plus att den liknar Merlot väldigt mycket. Det är väl något med chilenarnas terroir får man gissa.

Jag får ofta en omogen, nästintill grön eller örtig ton i Carmenere. Tänk dålig Chinon eller omogen Cabernet Sauvignon. Oftast är det alltså något negativt. Har för mig att jag hört något om varför, men minns inte riktigt sammanhanget.
Citera
2010-04-20, 10:00
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Jag får ofta en omogen, nästintill grön eller örtig ton i Carmenere. Tänk dålig Chinon eller omogen Cabernet Sauvignon. Oftast är det alltså något negativt. Har för mig att jag hört något om varför, men minns inte riktigt sammanhanget.

Samma här. Chilenarna verkar av någon anledning vara omåttligt stolta över Carmenère och har en förmåga att blanda i den i tid och otid. Lite mindre av den varan och vinerna skulle vara klart mer njutbara för min del. Å andra sidan påminner vinerna då istället mer om europeiska viner och det kanske inte är tanken. Carmenère kanske kräver en acquired taste eller besök på plats. Sydafrikanska viner uppfattas tex inte som särskilt rökiga i Sydafrika.
Citera
2010-06-10, 08:44
Bannlyst
Skall ner på systemet om ett par timmar och normalt brukar jag köpa viner för ca 90-100:- flaskan
men tänkte för en gång skull prova om man kunde hitta något prisvärt i 65-70 klassen
Någon som kan tänka sig rekommendera något ?
Land ,typ osv ,oväsentligt bara det är ett hyffsat gott vin!
Rött skall det vara !
Citera
2010-06-10, 10:03
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrönRos66
Skall ner på systemet om ett par timmar och normalt brukar jag köpa viner för ca 90-100:- flaskan
men tänkte för en gång skull prova om man kunde hitta något prisvärt i 65-70 klassen
Någon som kan tänka sig rekommendera något ?
Land ,typ osv ,oväsentligt bara det är ett hyffsat gott vin!
Rött skall det vara !

Testa Dão Casal Mor Reserva (nr 12520), kostar iofs bara 55:-, men det står sig bra mot viner som är betydligt dyrare.
Citera
2010-06-10, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Testa Dão Casal Mor Reserva (nr 12520), kostar iofs bara 55:-, men det står sig bra mot viner som är betydligt dyrare.

OK Tackar, Skall testas med en flaska ,,
Ett flasktips till hade varit kanon,, så får jag 2 nya flaskor att prova
Citera
2010-06-15, 12:38
Medlem
Harry_Hallers avatar
Om man vill köpa något sauternes för lagring. Vad rekommenderas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in